۱۷ هزار پرسنل اورژانس درراه‌ها و نقاط مرزی مستقر هستند

۱۷ هزار پرسنل اورژانس درراه‌ها و نقاط مرزی مستقر هستند

سخنگوی سازمان اورژانس کشور و رئیس عملیات وزارت بهداشت، گفت: برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران ۱۷ هزار پرسنل اورژانس درراه‌ها و نقاط مرزی مستقر هستند.

جمعه 26 مهر 1398 ساعت 7:14

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو اربعین، مجتبی خالدی درباره اقدامات کمیته بهداشت و درمان اربعین، تأکید کرد: از شش ماه گذشته کمیته بهداشت و درمان اربعین آغاز به کارکرد تا زیرساخت‌های لازم  برای زائران اربعین را فراهم کند. تا این لحظه بیش از هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس به مناطق مرزی چهارگانه خروجی کشور اعزام‌شده‌اند و از همان نقطه صفر مرزی، رسالت همکاران ما در حوزه بهداشت محیط و مرکز بیماری‌ها آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار پرسنل اورژانس در تمام محورهای مواصلاتی و نقاط صفر مرزی مستقر هستند و از سوی دیگر ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز از سوی کمیته بهداشت و درمان اربعین، فراخوانده شده‌اند، تاکید کرد:  شنبه شب با کمک همین آمبولانس ها ۷۰ مصدوم که در کشور عراق دچار سانحه شدند و به نقطه صفر مرزی منتقل و توسط هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی و همچنین سپاه به تهران و شیراز اعزام شدند.

امکانات درمانی مستقر هستند 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بابیان اینکه در بیمارستان‌های مرزی امکانات برای زائران کامل است و نزدیک به ۷۰۰ نیروی تخصصی درمانی در این اماکن مستقر هستند، بیان داشت: تمام تلاش ما این است که ظرفیت بیمارستان‌ها را برای مواقع ضروری بالا نگه‌داریم به همین دلیل افراد مصدوم معمولاً به شهرهای دیگر منتقل می‌شوند تا خدمت‌رسانی به دیگران سریع‌تر صورت گیرد.

خالدی بابیان اینکه جمعاً ۶۵ هزار نفر تا این لحظه به مراکز درمانی و  اورژانس ستاد اربعین مراجعه کرده‌اند، تأکید کرد: شش هزار و ۸۰۰ نفر از این افراد نیاز به انتقال مراکز درمانی توسط آمبولانس داشتند که خوشبختانه اقدامات پیش درمانی برای آن‌ها به‌خوبی انجام‌شده است.

وی افزود: همه سازمان‌ها مانند ارتش، سپاه و هلال‌احمر و ... به کمک کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین آمده‌اند و ۵۷ بیمارستان و کلینیک‌های سیار با کمک این ارگان‌ها، در منطقه مرزی کشور با همراهی این ارگان ها برپا شده است. همچنین  ۸۹ بیمارستان تخصصی در حاشیه نقاط مرزی و در لایه دوم، یعنی استان‌هایی مثل کرمانشاه، همدان، آمادگی پذیرش بیماران رادارند که نزدیک به ۳۶ هزار نفر تاکنون به این مراکز درمانی( لایه دوم) مراجعه کرده‌اند.

بهداشت موکب ها نظارت می شود 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ضمن بیان اینکه با کمک ارتش و سپاه توانستیم اعزام هوایی بیماران و مصدومان حوادث را صورت دهیم، ابراز داشت: چهار فروند هواپیما و ۱۵ بالگرد اورژانس و ارتش در اختیار نقاط مرزی قرار دارد که انتقال بیماران و مصدومان برای کاهش اجتماع در بیمارستان‌های مرزی را انجام می‌دهند.

خالدی در ادامه و بابیان اینکه واحدی به نام بهداشت محیط نیز در مجموعه کمیته بهداشت و درمان اربعین ایجادشده است، گفت: کار این واحد نظارت بر موکب‌ها، آموزش به زائران و نظارت بر تهیه و توزیع غذا و آب آشامیدنی است خوشبختانه با تفاهم‌نامه‌ای که وزارت بهداشت ایران و عراق امضا کرده‌اند، متخصصان این واحد توصیه‌های لازم را حتی به موکب داران عراقی هم ارائه می‌دهند.

وی بابیان اینکه همه زائران خارجی نیز به‌محض وارد شدن به کشور در صورتی نیاز حتی قطره فلج اطفال را هم دریافت می‌کنند و در طول مسیر نیز مراقبت از آنان انجام خواهد شد، ابراز کرد: تا روز یکشنبه خوشبختانه باید گفت نسبت به سال گذشته موارد بیماری‌های عفونی کاهش خوبی داشته است و امیدواریم این روند رو به کاهش تداوم یابد.

تهیه کفش مناسب پیاده روی ضروری است

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در دیگر بخش سخنان خود با تأکید بر اینکه مسیر پیاده‌روی برای همه اقشار مناسب نیست، گفت: کسانی که دارای مشکلات زانو و ستون فقرات هستند باید روش‌های جایگزین سفر را انتخاب کنند و یا پیاده‌روی‌شان را محدود کنند. از سوی دیگر زائران حتماً از کفش مناسب استفاده کنند و کوله‌پشتی که انتخاب می‌کنند نهایتاً ۲۰ درصد وزن بدنشان، سنگینی داشته باشد. توصیه دیگر ما این است که زائران با توجه به شرایط جوی متغیر، لباس مناسب را همراه داشته باشند.

خالدی بیان کرد: کسانی که بیماری‌های خاص دارند ازجمله دیابت و بیماری‌های قلبی، اطلاعات خاص در مورد نوع بیماری و داروهایی که مصرف می‌کنند را روی کاغذی نوشته و در داخل کوله‌پشتی‌شان قرار دهند. این افراد همچنین داروهایشان را  به‌اندازه دو برابر مصرف تعداد روزهایی که در سفر هستند، همراه داشته باشند.

وی افزود: زائران درصورتی‌که علامت‌هایی مثل تهوع، استفراغ، تب، اسهال ساده را مشاهده کردند حتماً به مراکز درمانی یا موکب‌های بهداشتی مرتبط مراجعه کنند به‌ویژه اگر این نشانه‌ها در نوزادان و کودکان دیده شود می‌بایست این اتفاق سریع‌تر رخ دهد زیرا با اقدام به موقع، می‌توان به سفر ادامه داد در غیر این صورت هم خود زائران با بیماری و مشکل روبرو می‌شوند و هم بیماری‌شان را به دیگران سرایت می‌دهند.

کد خبر 4745529
تعداد بازدید : 363

ثبت نظر

ارسال