روند صعودی کرونا در ۱۵ استان/ ۲ داروی خبرساز/ ماجرای لیست مناطق سفید

روند صعودی کرونا در ۱۵ استان/ ۲ داروی خبرساز/ ماجرای لیست مناطق سفید

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به روند صعود تدریجی ابتلا به کرونا در ۱۵ استان کشور طی یکی - دو روز اخیر، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم درباره این موضوع قضاوت کنیم و نیاز است چند روز صبر کنیم تا ببینیم آمار روزهای آتی چه خواهد بود.

چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 ساعت 2:40

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر کیانوش جهانپور در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: تاکید می‌کنم که رعایت فاصله‌گذاری و رعایت نکات بهداشت فردی کماکان بر قوت خود باقی است و چه بسا با وجود ترددها جدیت بیشتری را می‌طلبد. امیدواریم مردم با رعایت این نکات و با پایش رفتار اطرافیان و افراد جامعه ما و همکاران‌مان را در مبارزه و مواجهه با این ویروس منحوس یاری کنند و همراهمان باشند.

وی با اشاره به بهبودی شمار زیادی از مبتلایان کرونا در کشور، افزود: با توجه به اینکه  تا کنون ۸۰۴۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند، ما جزو پنج کشور صدر نشین در زمینه بهبودی مبتلایان به کووید-۱۹ هستیم.

جهانپور در ادامه صحبت هایش ضمن تبریک روز ماما، گفت: همکاران ماما خدمات زیادی را در حوزه مراقبت و مقابله با کرونا در این روزها ارائه کرده‌اند. متاسفانه چهار نفر از همکاران ماما را طی این مدت به عنوان شهید خدمت از دست دادیم و چندین نفر هم به عنوان مبتلا به کرونا درگیر بیماری بودند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه، گفت: بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه قاعدتا تابع سیاست‌ها و پروتکل‌های فاصله‌گذاری هوشمند خواهد بود. ما در این مرحله در مناطقی که سفید اعلام شود تا وقتی که سفید بماند، امکان برگزاری نماز جمعه و جماعت، حضور در بقاع متبرکه و بازگشایی حرم‌های مطهر را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهیم داشت، اما شرط اول سفید اعلام شدن این مناطق است. البته منطقه سفید به معنای شرایط عادی نیست. بنابراین صرفا در مناطق سفید مادامی که وضعیت سفید ادامه داشته باشد، افراد می‌توانند به صورت معدود و مشروط به پروتکل‌های بهداشتی برخی مراسم و تجمعات مذهبی را برگزار کنند.

وی افزود: البته این مراتب تا امروز معدود است و بسیاری از بقاع متبرکه ممکن است در مناطق سفید نباشند. در عین حال برگزاری همین موارد هم با رعایت پروتکل است. به عنوان مثال درباره نماز جماعت پروتکل‌ها اعلام شده و اعلام کردیم که برگزاری منبر، دعا، توزیع افطاری، شربت، چای، سخنرانی و... و. نباید انجام شود. صرفا افراد با سجاده شخصی حضور پیدا می‌کنند و نماز برگزار شده و خارج می‌شود. در عین حال وضوخانه مساجد هم تعطیل است. در این شرایط نباید حتی در مناطق سفید انتظار عادی شدن شرایط را داشته باشیم. آنچه مدنظر ما است هیچ شباهتی با آنچه در روزهای عادی ماه رمضان برگزار می‌شود، نخواهد داشت. بنابراین شرایط هنوز عادی نیست و در مناطق سفید هم امکان اقداماتی که اعلام شد به صورت مشروط وجود دارد.

وی درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور نیز افزود: در سه تا چهار دهه قبل نیاز داشتیم که بیماران برای معالجاتی که در کشور وجود نداشت، از ایران به سمت برخی کشورهای اروپایی روند، اما این موضوع طی دو دهه اخیر بسیار کم و انگشت‌شمار شده است. در عین حال امروز یکی از شواهد و قراین دال بر توفیق نسبی ایران در بسیج ملی مقابله با کرونا این است که بسیاری از هموطنان ما که سال‌هاست در خارج از کشور زندگی می‌کنند، به شدت با توجه به وضعیتی که به ویژه در اروپای غربی، جنوبی و حتی مرکزی و شمال آمریکا ایجاد شده است، متمایل به بازگشت به میهن، حتی به صورت موقت هستند که نشان دهنده تفاوت وضعیتی است که عارض شده است.

جهانپور ادامه داد: در این زمینه با توجه به دغدغه‌هایی که داریم، علی‌رغم دغدغه‌ای که برای سلامت یکایک ایرانیان در سراسر دنیا داریم، اما برای اینکه بازگشت این افراد تاثیر منفی بر وضعیت مدیریت‌شده کووید-۱۹  در ایران نداشته باشد، محدودیت‌هایی وجود دارد که ‌در سفارت‌خانه‌ها با دوستان  درباره آن‌ها مذاکره می‌شود که اگر تعهدات را رسما بپذیرند باقی هماهنگی‌ها از طریق وزارت خارجه اتفاق می‌افتد و این افراد به کشور بازمی‌گردند، اما باید تا زمان مشخص شدن تست‌شان در قرنطینه باشند و در صورت منفی بودن تست می‌توانند به سمت خانواده‌هایشان روند. در غیر این صورت باید در مرکز مراقبت بالینی یا در صورت نیاز در بیمارستان خدمات را دریافت کنند و بعد از بهبودی به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگردند.

وی درباره تعداد افراد غربالگری شده در مرحله دوم غربالگری، گفت: در مرحله اول ۷۵ میلیون نفر غربالگری شدند و موارد مشکوک به مراکز خدمات سلامت ارجاع و موارد محتمل هم یا در بیمارستان‌ها بستری شدند و یا در قرنطینه خانگی یا قرنطینه در مراکز مراقبت بالینی قرار گرفتند. در فاز دوم بیش از ۲۵ میلیون نفر غربالگری شدند. یعنی افرادی که یکبار غربالگری شدند از طریق سامانه Salamat.gov.ir  و هم از طریق سامانه ۴۰۳۰ مجددا غربالگری شدند. اتفاقا اگر می‌بینید که دو سوم موارد شناسایی شده، از موارد سرپایی یا مواردی هستند که از مراکز خدمات سلامت نمونه اخذ شده است و یا در تماس نزدیک با مبتلایان بوده‌اند، به شناسایی و بیماریابی فعال بازمی‌گردد. قاعدتا تعداد موارد مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری‌مان نسبت به زمان قبل به شدت کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره لیستی که درباره اسامی شهرهای سفید منتشر شده بود، گفت: سیاست وزارت بهداشت این نبود که به صورت متمرکز اسامی مناطق سفید را اعلام کنیم. منبع رسمی هم این مناطق را اعلام نکرده است و قاعدتا در این صورت ما پاسخگوی آن نیستیم. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار شد به صورت استانی هر پنج روز یک بار مناطق سفیدشان را در استان با هماهنگی مرکز اعلام کنند، اما قرار نیست به صورت متمرکز این اسامی را اعلام کنیم. البته از طریق سامانه ماسک هم این امکان وجود دارد که این مناطق را مشاهده کنید. بنابراین اینطور نیست که ما طی لیستی به صورت متمرکز مناطق سفید را اعلام کنیم. هر وضعیتی هم که اعلام شود، پنج روز بیشتر اعتبار نخواهد داشت و بعد از پنج روز مجددا مناطق بازنگری شده و ممکن است برخی مناطق برگردند و جزو مناطق زرد قرار گیرند و یا برعکس.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت داروی رمدسیویر، گفت: دو دارو بسیار بحث‌برانگیز شد؛ یکی از شرق عالم بود و یکی از غرب عالم. یکی موضوع فاویپیراویر بود که در ژاپن تولید شده و مورد مطالعه اولیه قرار گرفته بود که اعلام کرده بود شاید تاثیر چندانی در کووید-۱۹ نداشته باشد. بعد مطالعه‌ای در چین انجام شد که با مطالعه اول متفاوت بود و مدعی بود که ممکن است این دارو در کاهش زمان بستری و شدت بیماری به ویژه در موارد خفیف و متوسط تاثیر داشته باشد. همزمان در غرب عالم بر روی داروی رمدسیویر کار شد و مطالعاتی در ایالات متحده اصرار داشت که رمدسیویر در کاهش زمان بستری و شدت بیماری و حتی کاهش موارد مرگ و میر در موارد بحرانی و اورژانسی می‌تواند موثر باشد. از آنجایی که ما سیاست نه شرقی و نه غربی را داشتیم و در عین حال به یافته‌های خودی هم اطمینان بیشتری داشتیم و داریم، هر دو دارو در کشور ما تحت مطالعه بالینی قرار گرفت و تا امروز گرچه هر دو مطالعه نهایی نشده،   اما هیچ گزارش خاص امید بخشی درباره ورود این دو دارو به پروتکل از سوی کمیته علمی و کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا نداشتیم و باید منتظر نتیجه نهایی فاز نهایی مطالعه بالینی باشیم و اگر سودمندی گزارش شود، قاعدتا وارد پروتکل می‌شود و حتی آمادگی فرموله کردن و تولید هر دو دارو در کشور وجود دارد و حتی این آمادگی هست که ماده اولیه و موثره هر دو دارو در کشور تولید شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمک به سایر کشورها در حوزه اقلام حفاظتی، گفت: با توجه به افزایش تولید که در کشور در حوزه اقلام حفاظتی و بهداشتی انجام شد و تولید کیت‌های تشخیصی عملا به مرحله‌ای رسیدیم که تقریبا در تمام این موارد به نوعی اقلام مورد نیاز جاری تامین شده و حتی برنامه‌ریزی شده که بخشی از آن به سمت دپوی استراتژیک در ماه‌های آتی رویم که ممکن است شاهد پیک و خیز مجدد بیماری و هم اپیدمی آن باشیم. مازاد بر این می تواند از طریق شرکت‌های تولید کننده یا از طریق سازمان‌های بین‌المللی در بازار به صورت فروش، صادرات یا اهدا قرار گیرد و در حال حاضر منعی در هیچ یک از این اقلام نداریم.   در حال حاضر ما بزرگترین تولید کننده ماسک در جنوب و غرب آسیا و تولید گان و اقلام حفاظتی هستیم. شاید  تنها تولید کننده کیت‌های تشخیصی PCR هستیم و به زودی شاید تنها و بزرگ‌ترین تولید کننده کیت‌های سرولوژیک در این منطقه باشیم. قاعدتا مازاد بر نیازمان را می‌توانند اهدا یا صادر کنند. در این راستا ممکن است محموله‌هایی رفته باشد یا برود و منعی هم برایش وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره سگ‌های کرونایاب که اخیرا اخباری از آن منتشر شده، گفت: موضوع سگ‌های کرونایاب قطعیت علمی ندارد. پیش از این هم بحث‌هایی با وزارت بهداشت شد و الان هم ارتش جمهوری اسلامی پروژه‌ای را شروع کرده بودند. اینکه آیا  این توانایی در سگ ها یا نژاد خاصی از سگ‌ها وجود دارد یا خیر، موضوعی است که هنوز مورد آزمون قرار نگرفته است و می‌تواند به عنوان یک طرح تحقیقاتی و مطالعاتی انجام شود و بعید هم نیست که توفیقی پیدا کند، اما تا امروز چینین چیزی را تایید شده نداریم. هرگاه تایید شد و مطالعاتش انجام شد و از سوی وزارت بهداشت تایید شد، می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های غربالگری ورودی یا روش‌های کمکی در تشخیص بیماری در کنار سایر روش‌ها باشد. تا امروز مورد تایید شده‌ای را نداریم و هر زمان تایید شد، اعلام می‌کنیم.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره روند صعودی ابتلا به کرونا در ۱۵ استان و احتمال بروز موج دوم، گفت: درباره ۱۵ استان، یک روند صعودی تدریجی را در یکی دو روز اخیر مشاهده کردیم. در حال حاضر نمی‌توانیم درباره آن قضاوت کنیم و هنوز نیاز است چند روز صبر کنیم تا ببینیم آمار روزهای آتی چه خواهد بود. البته بخشی از آن افزایش به دلیل شناسایی و بیماریابی فعال‌تر است و بخشی که ممکن است مشخص شود که ناشی از افزایش ترددها، مراودات و تغییر رفتار اجتماعی است، قاعدتا جاده فاصله‌گذاری هوشمند، یک‌طرفه نیست و هر لحظه در قالب آن ارزیابی ریسک شده و هر کجا که ارزیابی ریسک نشان دهنده این باشد که بازگشایی یا سطح ترددها و مراودات افزایش یافته و همزمان موجب افزایش تعداد موارد مبتلا شده، محدودیت‌ها در آن منطقه افزایش یافته و قابل برگشت خواهد بود. همین موضوع وضعیت سفید، قرمز و زرد هم به نوعی فاصله‌گذاری هوشمند است تا هم رصد کنیم و هم به مردم اطلاع دهیم که هر منطقه چه وضعیتی دارد. قاعدتا پروتکل ‌ها، سیاست و... بر اساس رصد مناطق ابلاغ می‌شود و هر کجا که احساس شود ریسک بالا رفته، برگشت‌پذیر است.

وی افزود: در حال حاضر در استان خوزستان وضعیت متفاوتی را داریم. به نظر می‌آید خوزستان دیرتر وارد پیک بیماری شده و دیرتر خارج خواهد شد، اما در بقیه استان‌ها اگر چه یک نمای صعودی در نیمی از استان‌ها ممکن است دیده شود، اما چشمگیر نیست. باید منتظر یکی دو روز آینده باشیم.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و اعلام تاریخ‌های بیستم و بیست‌وهفتم برای بازگشایی این مراکز، گفت: بازگشایی بیستم که منتفی است و بیست‌وهفتم هم بستگی به وضعیت مناطق خواهد داشت. ممکن است در مناطقی که وضعیت سفید داشته باشند، مطابق با مصوبه ستاد شاهد بازگشایی برخی مراکز آموزشی باشیم، اما قاعدتا این اتفاق در مراکزی که وضعیت زرد و قرمز دارند، نمی‌افتد و برای آن باید تا عید فطر صبر کنیم و بعد از آن تصمیم بگیریم، اما سیاست کلی این است که اولین جایی که تعطیل شد، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی بود و آخرین جایی که در هر منطقه بازگشایی می‌شود، ‌ دانشگاه‌ها، ‌ مدارس و موسسات آموزشی خواهد بود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره جلسه وزارت بهداشت با وزارت بهداشت ترکیه، گفت: ما با وزرای بهداشت کشورهای همجوارمان ارتباط بسیار نزدیکی داریم که بسیاری از آن‌ها بر اساس تفاهم‌نامه‌های قبلی است که به صورت دو جانبه با کشورهای همجوار از جمله ترکیه منعقد شده و این همکاری‌ها به طور خاص درباره مقابله با کرونا هم ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه ما ورود و طغیان بیماری کووید-۱۹ را در کشورمان زودتر شناسایی و اعلام کردیم، قاعدتا ممکن است آموخته‌ها و تجربیات بیشتری نسبت به خیلی از کشورهای همسایه داشته باشیم که قاعدتا آن‌ها را در اختیار کشورها برای مقابله با این ویروس قرار می‌دهیم. به هر حال حتی اگر ما از این مرحله هم خارج شویم، ‌ اما کشورهای همجوارمان همچنان درگیر باشند، احتمال بازگشت مجدد بیماری به کشور هست. بنابراین اولویت همکاری با کشورهای همجوار قطعا به مقابله با کرونا خواهیم پرداخت. زمانی نقل قول شد که وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده بود که چرا قم قرنطینه نشد، توصیه غلطی بود. من تعجب می‌کنم که چرا استانبول قرنطینه نشد و به محض شناسایی کووید-۱۹ در برخی شهرهای نزدیک به استانبول چرا توصیه‌ای که ترکیه برای همسایه‌اش داشت، برای خودش اعمال نکرد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کاهش ۶۰ درصدی مراجعه به مطب‌های سرپایی، گفت: بخشی از کاهش مراجعات به محدودیت‌های فعلی و بخشی به ترس بیماران بازمی‌گردد. همچنین بخشی از این کاهش مراجعات درست است، بسیاری از مراجعات نه‌تنها اورژانسی نیست، ‌ بلکه ممکن است ضروری هم نباشد. مراجعاتی مانند مراقبت پوست و زیبایی و... یا موارد مزمنی که خیلی فوریت نداشت، قاعدتا این مراجعات کاهش منطقی داشته است. البته اینکه بگوییم کاهش مراجعات به این دلیل بوده که در گذشته تقاضای القایی وجود داشته است، موافق نیستم. درعین حال مطالعه دقیقی هم در این زمینه نداریم. اگر چه بتوانیم به تفکیک بگوییم برخی مراجعات به متخصصین ضرورت نداشته و می‌توانسته با مراجعه به پزشک خانواده رفع شود و قطعا در این حوزه یک تقاضای القایی داریم. قطعا مراجعات ما و بخش زیادی از ویزیت‌های سرپایی متخصصین و فوق‌تخصص‌ها از جمله موارد عمومی است که پزشکان عمومی و خانواده می‌توانند به راحتی آن را رفع کنند. البته اینطور نیست که بگوییم کاهش ویزیت‌هات به دلیل تقاضای القایی است و این موضوع نیازمند مطالعه است.

وی درباره احتمال بروز پیک دوم و سوم کرونا، گفت: یک موضوع کلی، واضح و روشن درباره این بیماری این است که هیچ کجای دنیا و هیچ مرکز مطالعاتی و هیچ دولتی تصویر روشن و واضحی از آینده این بیماری در جامعه خودش یا جامعه جهانی ندارد. تصاویری که وجود دارد، عمدتا ظن، گمان و بر اساس یافته‌های قبلی است، اما به هر حال همین‌ها هم ضریب دقت پایینی دارد. بنابراین به دنبال تصویر واضح و روشنی و یا پیش‌بینی قطعی یا نزدیک به قطعی و یا با قطعت بالا نباشید. وقتی در این فصل در مناطق گرمسیری استان خوزستان این بیماری را مشاهده می‌کنیم، انتظار اینکه بیماری با فصل گرم مجددا صعود نکند و جامعه بتواند به سمت عادی شدن رود و  این ویروسی را که روزی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر به آن مبتلا می‌شوند، مجددا نمودار را به سمت خیز و پیک نبرد، انتظار بجایی نیست. در عین حال امیدواریم این اتفاق با مراعات نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت پروتکل‌ها، نیفتد. هم احتمال بروز پیک دوم وجود دارد و هم عدم بروز پیک و هم موارد دیگر. نمی‌توانیم در هیچ یک از این‌ها پیش‌بینی قطعی کنیم. همه محافل آکادمیک در پیشرفته‌ترین کشورها در همین وضعیت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: امروز همه حدس و گمان علمی درباره این بیماری می‌زنند. عمده اپیدمیولوژیست‌ها ظن‌شان به این است که در آبان ماه با سرد شدن مجدد هوا احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره علت بحرانی شدن کرونا اظهار کرد: یکی از دلایل بحرانی شدن ویروس کرونا، سریع الانتشار بودن و سریع‌الانتقال بودن آن است. با توجه به مقاومتی هم که به شرایط آب‌وهوایی مختلف دارد، قاعدتا این ویروس تهدید است. مراودات و ترددها در جهان بسیار بالاست و یک ویروس در این شرایط به سرعت می‌تواند پاندمیک شود. شاید در قرن قبل پاندمکی شدن آنفلوآنزای اسپانیایی خیلی کندتر بود. این بیماری بحرانی شده و معمولا بحران در کشورهایی که اقتصاد پررونق‌تری داشتند، شدیدتر خواهد بود. اینکه مطرح می‌شود این ویروس توطئه آسیایی بوده تا غرب زمین‌گیر شود، نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم و در کار ویژه و ماموریت وزارت بهداشت نیست.

وی درباره اینکه گفته می‌شود تغییرات اقلیمی این ویروس را ایجاد کرده است، ادامه داد: درباره این موضع هم مستندات علمی نداریم. اگر بازار فروش ووهان چین را منشاء این بیماری در نظر بگیریم، خیلی به مباحث اقلیمی مربوط نمی‌شود. فروش برخی حیوانات وحشی و غیرمجاز که ناقل ویروس بودند، یک فرضیه است. از طرفی موضوع مورچه خوارهای پولک‌دار که به صورت قاچاق به چین وارد می‌شود و برخی مطالعات نشان داده که ناقل این ویروس بوده و بعد به انسان منتقل شده هم مطرح است. هیچ کدام از این موارد را نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد. شرق عالم غرب را متهم می‌کند و غرب هم شرق را متهم می‌کند که این ویروس دستکاری شده و شما ساختید و بخشی از آن هم برای فرافکنی درباره مشکلات داخلی آن کشورهاست. در آمریکا به محض تشدید بحران، نوک حمله به سمت دولت و رییس جمهور آمریکا می‌رود و فوری می‌بینید که اظهارات تندی درباره دستکاری شدن این ویروس شروع می‌شود، این‌ها بیش از اینکه علمی باشد، سیاسی و پروپاگاندای سیاسی است تا فضا را به سمت اهداف خود ببرند. در حال حاضر ما نمی‌دانیم که آیا این ویروس دستکاری شده است یا خیر و آیا از آزمایشگاه‌های انسانی نشت کرده یا صرفا از محیط وحش بوده است. به هر حال ظاهرا یک طیر الابابیلی در کار هست.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری کنکورهای سراسری، اظهار کرد: تعویق زمان کنکورهایی که نزدیک بودند قطعی است، اما زمان آن اعلام نشده است. با توجه به اینکه برگزار کننده عمده آن‌ها وزارت علوم است با پیشنهاد وزارت علوم و تصویب ستاد ملی کرونا به تعویق خواهند افتاد و تاریخ دقیق آن مشخص می‌شود، اما فعلا تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض دانش آموختگان تغذیه نیز گفت: سندی به صورت پیش‌نویس درباره آینده‌نگاری تغذیه و تغذیه بالینی در کشور تدوین شده بود که اعتراضاتی در این زمینه وجود دارد که طبیعی است. مراکزی که این سندها را نهایی می‌کنند باید اعتراض‌ها را استماع کنند که این اتفاق می‌افتد.

جهانپور ادامه داد: اگر مواردی نیاز به اصلاح داشته باشد، قطعا انجام خواهد شد. برخی رویکردها در این زمینه را نمی‌پسندیم که خیلی سریع افراد را متهم کنند یا برخی مطالب غیرکارشناسی را رسانه‌ای کنند. امروز در دنیا وقتی از عبارت بالینی استفاده می‌کنیم، باید پیش نیازها و ظرایفی داشته باشد. البته قرار نیست پزشکان متصدی این رشته‌ها باشند، اما هرکسی که متصدی این رشته‌های بالینی می‌شود باید پیش نیازهای مربوطه را گذرانده باشد. این موارد در حوزه‌های مربوطه نهایی و در سند پیش‌بینی می‌شود. در نتیجه همه نظرهای مختلف در این زمینه استماع شده و در مورد آن فارغ از هرگونه نگاه رشته‌ای و صنفی تصمیم‌گیری می‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی‌ها در اماکن ورزشی و اقدام برخی نسبت به ارائه بارکدهای جعلی برای بازگشایی، گفت: مواردی که همکاران ما در مراکز بهداشتی شهرستان‌ها شناسایی کنند، قابل برخورد است و در عین حال قابل ارجاع به دستگاه قضایی و دادسراها نیز هست که موضوع از سوی دادستان به عنوان مدعی‌العموم قابل برخورد است. مواردی هم که هموطنان‌مان شناسایی می‌کنند، می‌توانند از طریق سامانه سجام اطلاع‌رسانی کنند تا برخورد کنیم. ما به مسابقه‌ای که در بخش‌های مختلف برای بازگشایی راه افتاده، قائل نیستیم، در حوزه اقتصادی بحث دیگری است، اما در برخی حوزه‌ها گویا برخی مسابقه و رقابتی دارند و می‌خواهند بازگشایی کنند. ما در وزارت بهداشت چنین شتابی نداریم و قصدی هم برای اقدام شتاب‌زده در راستای بازگشایی موارد خاص نداریم  بلکه به تدریج، مرحله‌ای و با ارزیابی ریسک این بازگشایی‌ها اعلام می‌شود. دستگاه‌های نظارتی و انتظامی و قضایی هم با تخلفات برخورد می‌کنند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه موارد ابتلا مشخص است و در سامانه ماسک هم قابل مشاهده است، بلافاصله بحث شناسایی خوشه‌های امن و ناامن مطرح می‌شود. ما در حال حاضر شناسایی را بر اساس نمونه‌های ارسالی از موارد سرپایی که از افراد با تماس نزدیک با مبتلایان یا از خانواده‌هایشان بوده است، انجام می‌شود. بنابراین در استان‌ها و شهرستان‌ها، همکاران ما کانون‌های ابتلا، خانواده‌های مبتلا، ‌ موارد تماس نزدیک با افراد مبتلا، رهگیری آنها و قرنطینه و ایزوله کردن مبتلایان جدید را انجام می‌دهند. موضوع اعلام هر پنج روز یکبار مناطق وضعیت سفید، زرد و قرمز هم به نوعی در بعد کلان‌تر شناسایی کانون‌ها و اعلام کانون‌های ابتلا به بیماری است.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد ایران در زمینه مبارزه با کرونا نسبت به سایر کشورها گفت: مقایسه به این نیاز دارد که بین متغیرها در چند جامعه مختلف، همگن سازی انجام شود. وضعیت مقایسه اقتصاد عمومی و درآمد سرانه جوامع، زیرساخت‌ها و امکانات و از جمله تحریم‌ها در این زمینه مطرح می‌شود. بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها، وقتی ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که برخی از این کشورها از ما ثروتمندتر هستند و درآمد ناخالص ملی آنها چندین برابر ایران است. در کشورمان در مواجهه با کرونا مشاهده می‌کنیم که با تلاش مردم و استفاده حداکثری از توان داخلی و استعدادهای داخلی، اتفاقی رقم خورد که دوست و دشمن به آن اذعان دارند.

جهانپور همچنین اظهار کرد: مدیریت کشور در حوزه سلامت و ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به همه کشورهای توسعه یافته در اروپای غربی و شمال آمریکا، وضعیت مطلوبی داشت. بین دو تا سه ماه اخیر اقدامات فراوانی در کشور انجام شد و می‌توان این مقایسه را در راهروهای بیمارستان‌ها مشاهده کرد. صحنه‌های نه چندان جالب و فاجعه آمیز که در ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مشاهده شد را در ایران مشاهده نکردیم. مردم ما این صحنه‌ها را ندیدند و امیدواریم نبینند. بسیاری از این کشورها تحت هیچ تحریمی نبودند. در حالیکه که ما تحت تحریم‌های همه جانبه و یک سویه از طرف ایالات متحده آمریکا بودیم. هر ناظر منصفی، اقدامات انجام شده ذیل بسیج ملی مقابله با کرونا در ایران را تحسین می‌کند. بخشی از این اقدامات به علت همکاری مردم و بخشی به علت توان و ایثار کارکنان و مدافعان سلامت اتفاق افتاد. قطعا دولت و مردم ما در مقابله با کرونا تا این لحظه نسبت به کشورهایی که توان اقتصادی بهتری نسبت به ما داشته و تحریم نبوده‌اند و در عین حال زیرساخت‌های بهداشتی بهتری داشته و سرانه تخت‌های بیمارستانی آنها بالاتر بود، بهتر عمل کرده است.

وی درباره استان‌های سفید از نظر کرونا، گفت: اصلا جایی به نام استان سفید از نظر شیوع کرونا نداریم، بلکه برخی شهرستان‌ها در استان‌ها به عنوان سفید اعلام شده است که عموما دانشگاه‌های علوم پزشکی هر پنج روز یکبار این لیست را بروز می‌کنند. در عین حال همچنان آمار جداگانه استان به استان اعلام نمی‌شود. در عین حال اگر قرار باشد وزارت بهداشت تصمیم گیری کند و فقط به بحث سلامت توجه کنیم، اگر کشور را یکسال تعطیل کنند، راحت‌تریم و خیلی هم استقبال می‌کنیم، اما آیا بخش‌های دیگر مانند اقتصاد و... می‌توانند همراهی کنند. وزارت بهداشت برای مناطق سفید تعیین کننده است و ستاد ملی از وزارت بهداشت خواسته که مناطق سفید را اعلام کند که این کار را انجام می‌دهیم. برخی می‌گویند کشور به طور کامل به سمت تعطیلی رود که این اتفاق نمی‌افتد و در هیچ کجای دنیا هم این اتفاق نمی‌افتد. اقتصاد دان‌ها و جامعه شناسان و روان شناسان، مدیران و ... باید وارد میدان شوند و راهکار بدهند. استراتژی ما مشخص است و اگر یک‌بعدی به موضوع نگاه کنیم، تعطیلی برای ما راحت‌تر است. قاعدتا این شدنی نیست و کشورهای دیگر هم پی بردند که شدنی نیست و اکنون همه کشورها به سمت بازگشایی مجدد رفتند، اما این بازگشایی باید هوشمند و هدفمند باشد و بر اساس پروتکل باشد. هنوز نمی‌دانیم با موج دومی در روزهای آتی مواجه هستیم یا خیر. اتفاق نیفتادن موج دوم هم از این مسیر است که بهداشت فردی و عمومی رعایت شود.

جهانپور تاکید کرد: اعلام سفید بودن شهرها به معنی عادی بودن وضعیت نیست. حتی مشاغلی که بازگشایی می‌شوند هم پروتکل دارند. بازگشایی مشاغل و صنف‌ها با پروتکل به معنی وجود محدودیت است و این‌که همچنان در وضعیت عادی قرار نداریم. ما هنوز نمی‌دانیم که با موج دوم طرف هستیم یا خیر اما هشدار می‌دهیم که این اتفاق ممکن است بیفتد و همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم که به نظر می‌آید در این زمینه تغییر رفتار داشته‌ایم. اگر این مسائل رعایت نشود، احتمال وقوع موج دیگری از بیماری وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا در ایران، گفت: آمار جداگانه‌ای از ابتلای اتباع خارجی به ویروس کرونا نداریم و همین موضوع نشان می‌دهد که برخورد ما با اتباع خارجی و داخلی یکسان است و  دیواری بین ایرانیان و اتباع خارجی کشیده نشده است. اتباع خارجی از امکاناتی استفاده می‌کنند که ممکن است برخی اقشار داخلی هم لزوما از آن امکانات استفاده نکرده باشند. حتی اتباع غیرمجاز خارجی هم  در حال استفاده از امکانات رایگان مراکز بهداشتی، غربالگری‌ها و امکانات درمانی هستند. در این زمینه باید آمار را تفکیک کنیم اما از آنجایی که تفکیکی برخورد نمی‌کنیم، این آمار را نداریم. چند صد هزار اتباع خارجی از امکانات ما استفاده می‌کنند و با ابلاغ وزیر بهداشت امکانات تشخیصی و خدمات‌شان تقریبا به صورت رایگان است. اینجا با کشوری که نرخ مرگ و میر و ابتلا در اتباع خارجی یا سیاه پوست متفاوت است، فرق دارد. کشور ما مانند آن کشور داعیه‌دار حقوق بشر نیست که حتی در حوزه کرونا هم رویکرد نژادپرستانه‌اش از اعداد و ارقامش معلوم است. در اینجا فرد خارجی فارغ از ملیت و رنگ و نژاد، هیچ تفاوتی در دریافت خدمات سلامت با ایرانیان ندارد.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره اعتراض‌ها به تعرفه‌های پزشکی سال ۹۹ اظهار کرد: تعرفه‌های پزشکی با توجه به بضاعت موجود کشور و در نظر گرفتن امکانات و همه جوانب سلامت تصویب شده و ما نگاه یک‌سویه ای در این زمینه نداریم. البته نمی‌گوییم که این تعرفه‌ها واقعی است و برخی اظهارات درباره غیرواقعی بودن آن منطقی است، اما  در این حوزه باید به بضاعت خریدار خدمت، نهادهای بیمه‌ای، اقتصاد کشور و...را  همزمان با هم در نظر بگیریم و در عین حال محدودیت‌های بخش خصوصی و نیروی انسانی را در نظر بگیریم. فکر می‌کنیم با لحاظ همه جوانب و ابعاد موضوع تصمیم‌گیری شده و وزارت بهداشت نظری درباره تغییر آن ندارد. البته با توجه به فاصله‌ای که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در تعرفه‌گذاری هست، ‌ هر سال هم بحث‌های اینچنینی را شاهدیم. فکر نمی‌کنم قرار باشد چیزی تغییر کند.

سخنگوی وزرات بهداشت در مورد توییت وزیر بهداشت درباره یک میلیارد یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت ارائه شود، گفت: در کشورمان وقتی درباره اعطای یک هزینه به یک بخش صحبت می‌شود باید زودتر اطلاع‌رسانی شود. وقتی تایید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یک میلیارد یورو در اختیار بسیج ملی مقابله با کرونا قرار گیرد، ‌ اعلام شد، قاعدتا انتظارات و توقعی را در برخی همکاران ما چه شرکت‌های تامین‌کننده و توزیع‌کنندگان و خدمت‌کنندگان ایجاد می‌کند که این مطالبات چندین ماهه ما چه شد؟. اینکه چقدر از این پول و چه زمانی به دست ما برسد، ‌ دو سوالی است که پاسخ‌شان را نداریم.

وی افزود: توییت وزیر بهداشت به این معنی بود که هنوز پولی به جیب سوراخ وزارت بهداشت نرسیده است. نمی‌دانم چقدر از این یک میلیارد یورو قرار است تخصیص پیدا کند، اما اولا فکر نکنند که همه را به وزارت بهداشت تخصیص می دهند و دوما چه زمانی این پول به ریال تبدیل می‌شود، مشخص نیست، اما در جیب وزارت بهداشت نخواهد ماند و به محض وصول برای مطالبات و بدهکاری‌هایی که به دانشگاه‌ها، ‌ موسسات و افراد داریم، هزینه خواهد شد. وزیر بهداشت قصدشان این بود که اعلام کنند که هنوز پولی نیامده که به انتظارات پاسخ دهیم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 697

ثبت نظر

ارسال