مهم ترین اهداف درمان های ارتودنسی/تکلم وتنفس مناسب بیمار

مهم ترین اهداف درمان های ارتودنسی/تکلم وتنفس مناسب بیمار

استاد بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف درمان‌های ارتودنسی را رسیدن به رابطه صحیح فک، صورت و دندان‌ها برای ایجاد فانکشن‌های درست مضغ ، بلع، تکلم و تنفس برشمرد.

سه شنبه 14 آبان 1398 ساعت 5:50

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، طاهره حسین زاده‌نیک، در آستانه برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه و چهاردهمین کنگره بین المللی ارتودنتیست‌های ایران، اظهارداشت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره که باعنوان افق‌های جدید در درمان‌های ارتدنسی برگزار می‌شود ،ارائه روش‌های نوین و مطالب علمی جدید در رشته ارتودنسی است.

وی افزود: جهت نیل به این امردر این کنگره از سخنرانان مدعو داخلی و بین المللی زیادی بهرمند شدیم و به علاوه از اساتید و همکاران و دانشجویان دعوت به عمل آمد تا با ارائه سخنرانی‌های کاربردی و پژوهشی خود در این کنگره شرکت کنند همچنین پنج کارگاه عملی در حیطه‌های نوین ارتودنسی در روزهای مختلف کنگره برگزار خواهد شد تا از تجربیات عملی اساتید بهرمند شویم.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین المللی ارتودنتیست‌های ایران ادامه داد: در این کنگره دو جایزه تحت عنوان جایزه پروفسور فرمند و جایزه پرفسور بهرمان جهت بهترین سخنرانان از بین متخصصین، رزیدنت‌ها و دانشجویان در نظر گرفته است.

وی بیان داشت: در این فضای علمی همکاران ما در کمیته اجرایی کنگره برای ایجاد محیطی مناسب جهت بهره برداری علمی، همبستگی صنفی، استفاده از نمایشگاه تجهیزات و مواد دندانپزشکی و به خصوص ارتودنسی از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند

حسین زاده‌نیک، در مورد تحولات مهم درمانی رشته ارتودنسی گفت: یکی از این موارد استفاده از وسایلی که کمتر قابل رویت باشند   پلاکهای شفاف ارتودنسی یکی از این موارد است که با وجود اینکه سالهاست ارائه شده اما هنوز کارایی کامل در درمان همه مشکلات را ندارند و این روش درمانی در حال پیشرفت است.در این کنگره علاوه بر پرداختن به این مورد در قسمت سخنرانی‌ها در خصوص نقش مهم ارتودنتیست در پیشبرد صحیح این روش و محدودیت های آن، کارگاهی برای ارتودنتیست‌ها تدارک دیده شده است .چراکه در درمان‌های درست این رشته، مبانی تشخیصی و طرح درمان صحیح که متکی بر علم و تجربه است ،زمینه ساز رسیدن به نتایج درست در وضعیت قرارگیری دندانها و فرم صورت بوده و این روش‌ها تنها یک تکنیک است.

وی افزود: از موارد مهم دیگر که امروزه در حیطه علم ارتدنسی به آن پرداخته میشودتلاش در جهت استفاده از روشهایی است که باعث سرعت بخشیدن به نتایج درمانی میشود و ما در این کنگره به این مسئله خواهیم پرداخت واز دیگر محورهای مهم درمانی در رشته ارتودنسی استفاده از روش‌های درمانی جدید برای درمان ناهنجاری‌های فکی و صورتی و اصلاح و بهبود روشهای درمانی به وسیله همکاری با متخصصین رشته‌های تخصصی دندانپزشکی، پزشکی و مهندسی به خصوص جهت بیمارانی است که مبتلا به مشکلات شدید فک و صورت هستند.

استاد بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: مطالعات مرتبط با طراحی و ساخت وسایل، مواد و نرم افزارهای جدید و همچنین مطالعات سلولی و مولکولی در خصوص کمک به اصلاح مشکلات ارتودنسی از دیگرمحورهای درمانی این رشته محسوب می‌شود.

حسین زاده‌نیک هدف از درمان‌های ارتودنسی را رسیدن به رابطه صحیح فک، صورت و دندان‌ها برای ایجاد فانکشن‌های درست بلع، تکلم، مضغ و تنفس برشمرد و گفت: البته بیماران مراجعه کننده به ما تمایل دارند که پس از رسیدن به این اهداف صورت و لبخند زیبایی داشته باشند.

وی یادآور شد: در مورد ناهنجاری‌های شدید فرم صورت در کودکان مثل شکاف لب، کام و سندرمهای فک و صورت و یا ابتلا به عادات غلط مثل مکیدن انگشت و استفاده طولانی مدت از پستانک و تنفس  دهانی وسایر عاداتی که بر روند اسکلت صورت و دندانها تاثیر می‌گذارد بهتر است والدین در اولین فرصت با ارتودنتیست‌ها مشورت کنند تا تعلل در مراحل در مانی ایجاد نشود.

استاد بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: مورد دیگر که با ارتودنسی قابل اصلاح است، رفع مشکلات اسکلتی بوده که اگر در سنین رشد اصلاح نشود بیمار نیازمند جراحی فک و صورت علاوه بر ارتودنسی خواهد شد بنابراین از آنجا که بهترین سن درمان در رشته ما بسته به مورد می‌تواند از سنین پایین تا بزرگسالی باشد معاینات منظم جهت بهترین زمان درمان و پیشگیری از عوارضی مثل ایجاد مشکلات اسکلتی شدید،عدم رویش صحیح و یا نهفتگی دندانی، فانکشن‌های غلط فکی اعم از تنفس تکلم، مضغ و بلع ومشکلات مفصل فکی و ... لازم است.

کد خبر 4757331
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 401

ثبت نظر

ارسال