زائران اربعین به نکات بهداشتی توجه کنند/توصیه به افراد دیابتی

زائران اربعین به نکات بهداشتی توجه کنند/توصیه به افراد دیابتی

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی، به زائران کربلا توصیه کرد به نکات بهداشتی در طول مسیر راهپیمایی، توجه کنند.

پنجشنبه 18 مهر 1398 ساعت 19:7

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پیرحسین کولیوند، با تاکید بر ضرورت خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی و جمعی زائران اربعین، گفت: افراد دیابتی در انتخاب کفش مناسب دقت کنند و در طول راهپیمایی، هر دو یا سه ساعت یک بار، کفش ها را درآورده و پاهایشان را شست و شو دهند و چنانچه در پاهای خود تاول، ورم، قرمزی و کبودی مشاهده کردند، به مراکز درمانی ما مراجعه کنند. همچنین، افراد دیابتی در تغذیه شان دقت کرده و رژیم غذایی شان را رعایت کنند.

وی با تاکید براینکه زائرین باید از آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنند، گفت: چنانچه زائرین در چادرها و موکب ها به استراحت می پردازند، هرچند ساعت یک بار درب چادرها و موکب ها را بگشایند که فضای داخلی چادرها تعدیل شود.

کولیوند با بیان اینکه زائرین سعی کنند در اماکن و مناطقی که گرد و غبار است، از ماسک استفاده کنند، افزود: افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند، افراد دیابتی، افراد دارای پرفشاری خون، افراد مبتلا به آسم، مادران باردار، بیماران قلبی و افراد مسن، حتما قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و دستورات و نظرات پزشک معالج شان را رعایت کنند و در هر نقطه ای که نیاز به مراقبت درمانی دارند، در داخل مرز با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و همکاران ما سریعا خود را رسانده و خدمت رسانی می کنند و در خارج از مرز و در کشور عراق نیز مراکز درمانی تعبیه شده پاسخگوی این عزیزان خواهد بود.

وی ادامه داد: بیماران داروهای تخصصی شان را فراموش نکنند و هر بیماری که داروی تخصصی مصرف می کند، داروها را همراه خود ببرد و این داروها را در کیف دستی اش قرار دهد. چنانچه بیماران با ماشین شخصی سفر می کنند، دارو را دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهند و مراقب سلامتی شان باشند و در طول مسیر مکررا پیاده شده و استراحت کنند. سعی کنند در پیاده روی مسافت طولانی را طی نکنند و هر زمانی که نیاز به مراقبت درمانی داشته باشند، نیروهای بهداشت و درمان در خدمت هستند.

کولیوند درخصوص استقرار آمبولانس ها، گفت: تمام جاده ها و محورهای مواصلاتی توسط آمبولانس ها و مراکز فوریت های پزشکی پوشش داده می شود و هر ۴۰ کیلومتر یک آمبولانس مستقر است. در استان های مرزی و استان های نزدیک به مرز، مانند اهواز، خرمشهر، لرستان و آبادان و همدان تراکم آمبولانس ها بیشتر است و هر چه به مرز نزدیک تر می شویم، فاصله آمبولانس به ۲ کیلومتر می رسد. بین این آمبولانس ها، اتوبوس امبولانس ها مستقر هستند که درمانگاه سیار محسوب شده و ۱۲ تا ۱۴ تخت بستری و پزشک و پرستار و کارشناسان فوریت های پزشکی دارد.   همچنین، بالگردهای اورژانس هوایی نیز در این ایام فعال هستند.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: علاوه بر این خدمات، درمانگاه ها و مراکز درمانی ثابت نیز در حالت آماده باش هستند و در طول این مدت و در نقاطی که محل تجمع زائرین بیشتر است، آمادگی این مراکز نیز بیشتر است.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص آمادگی بیمارستان های بزرگ شهرهای مرزی، تصریح کرد: به برکت اربعین، در سالهای اخیر، این بیمارستان ها تقویت شده اند و در حال حاضر، امکانات خوبی دارند. علیرغم اینکه زیرساخت ها در این بیمارستان ها بیشتر شده، بازهم ظرفیت آنها را در برخی نقاط تا ۱۰۰ درصد و برخی نقاط تا ۵۰ درصد افزایش داده ایم.

کد خبر 4738675
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 374

ثبت نظر

ارسال