کارشکنی وزارت بهداشت در مسیر ساماندهی لابراتوآرهای پروتز دندان

کارشکنی وزارت بهداشت در مسیر ساماندهی لابراتوآرهای پروتز دندان

نماینده رسمی دندانسازان تجربی ایران، با اشاره به فعالیت های غیر قانونی که در این حوزه اتفاق می افتد، خواستار احیای قانون تعیین وضعیت شغلی دندانسازان تجربی مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی شد.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 21:8

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نیک رای، در تشریح مشکلات رشته پروتز دندان در کشور، گفت: مشکل اصلی دندانسازان تجربی کشور این است که وزارت بهداشت از اجرای قانون تعیین وضعیت شغلی دندانسازان تجربی سر باز می زند.

وی افزود: از تاریخ تصویب این قانون در سال ۱۳۶۴، وزارت بهداشت می بایست از واجدین شرایط یک آزمون بگیرد و برای کسانی که قبول می شوند و واجد شرایط هستند، مدرک تکنسین تجربی لابراتوآری داده شود که این وزارتخانه در آیین نامه اجرایی که برای این قانون نوشت، فقط یک بار این امتحان را گرفت. در حالی که در قانون، هیچ محدودیتی برای گرفتن امتحان نیامده است.

نیک رای با انتقاد از سیاست بگیر و ببند وزارت بهداشت با دندانسازان تجربی متخلف، گفت: با پلمب محل فعالیت این افراد، هیچ مشکلی حل نمی شود. زیرا، باید قانون تعیین وضعیت شغلی دندانسازان تجربی توسط وزارت بهداشت اجرا شود به این صورت می شود از فعالیت لابراتوارهای غیرمجاز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به وجود مستندات لازم برای کسانی که قانونی در این حوزه فعالیت می کنند، افزود: این مستندات شامل کسانی می شود که حداقل ۵ سال کار لابراتوآری انجام داده اند.

نیک رای ادامه داد: طیف زیادی از دندانسازان تجربی واجد شرایط ادامه تحصیل دانشگاهی هستند و می توانند در رشته پروتز دندان ادامه تحصیل دهند. اما، شرایط برای حضور این افراد در دانشگاه فراهم نیست. در حالی که سالیانه کمتر از ۱۰۰ نفر دانشجوی رشته پروتز دندان در دانشگاه های کشور جذب می شود.

وی با اشاره به اهمیت رشته دندانسازی تجربی، گفت: دندانسازان تجربی که لابراتوآر دارند، اگر یک ماه دست از کار بکشند، دندانپزشکی ایران دچار بحران خواهد شد.

نماینده رسمی دندانسازان تجربی ایران، با عنوان این مطلب که افرادی هستند که ۳۰ سال بدون مجوز در این حرفه کار کرده اند، افزود: متاسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت این افراد وجود ندارد، چون تابلو ندارند و شناسایی نمی شوند.

نیک رای با عنوان این مطلب که کار دندانساز تجربی گرفتن قالب از دندانپزشک برای ساخت پروتز در لابراتوآر است، گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت، این است که فعالیت تمامی افراد شاغل در حرفه دندانسازی تجربی، قانونمند شود.

وی ادامه داد: آن دسته از دندانسازان تجربی که بیمار می گیرند، مورد تایید ما نیستند. لذا، از وزارت بهداشت درخواست داریم که نسبت به احیا قانون تعیین وضعیت شغلی دندانسازان تجربی اقدام کند تا بتوان از فعالیت های غیر قانونی در این حرفه جلوگیری کرد.

نیک رای با اشاره به درآمدهای کلان لابراتوارهای غیر قانونی دندانسازی، گفت: وزارت بهداشت می تواند با یک آزمون برای کسانی که واجد شرایط ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان هستند، به این حرفه بها بدهد و همچنین برای کسانی که شرایط سنی و تحصیلی ورود به دانشگاه را ندارند، مدرک تکنسین دندانسازی تجربی صادر کند تا بتوانند به صورت قانونمند، فعالیت خود را ادامه دهند.

نماینده رسمی دندانسازان تجربی، افزود: برای کسانی که در آزمون رد می شوند، می توان کارت اشتغال فنی صادر کردتا فعالیت آنها تحت نظارت باشد.

وی در پایان گفت: وزارت بهداشت قانون مربوط به لابراتوارهای دندانسازی تجربی را بایگانی کرده و اجرا نمی کند و الان هم که ما در حال تلاش ساماندهی لابراتوارها هستیم، این وزارتخانه همچنان سنگ اندازی می کند.

کد خبر 4800160
تعداد بازدید : 465

ثبت نظر

ارسال