برای عبور از تحریم ها باید به توان داخلی تکیه کنیم

برای عبور از تحریم ها باید به توان داخلی تکیه کنیم

وزیر علوم گفت: اگر بخواهیم تحت فشار تحریم ها نباشیم باید به توان داخلی خود تکیه کنیم.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 23:11

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی صبح امروز در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار که در نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است، گفت: پژوهش و فناوری در کشور ما شاید تاریخچه خیلی طولانی ندارد ولی دستاوردهای ارزشمندی داشته است. حرکت جدی ما به سمت تحصیلات تکمیلی یکی از مبانی توسعه پژوهش در مراکز علمی بود که از دهه ۷۰ شروع شد. شاید این مدت در مقایسه با آنچه که در کشورهای پیشرفته سابقه دارد، بخش کوچکی باشد.

وزیر علوم ادامه داد: دستاوردهای اساتید و جوانان ما در این حوزه مبتنی بر عشق و علاقه است. محققان و جوانان ما در داخل و خارج کشور هر کجا تحصیل کرده اند جز نخبگان بوده اند.

غلامی تصریح کرد: اکنون ما در دانشگاه ها با این مسئله روبرو هستیم که چقدر دستاوردها برای حل مسائل و مشکلات کشور صرف می شود. آمارو گزارش هایی در این زمینه ارائه شده است. گزارشی از افراد برگزیده علم و فناوری که در اینجا وجود دارد بخشی از پاسخ ماست. ما از اواسط دهه ۸۰ و چیزی کمتر از ۲۰ سال است وارد حوزه فناوری شدیم.

وی افزود: مراکز رشد و فناوری ما شکل گرفته و آثارشان در دهه های اخیر نمایان شده است. در حوزه توسعه کشور به اقتصاد دانش بنیان توجه شد و در حال حاضر اقتصاد دانش بنیان بحث مهم و گفتمان توسعه کشور ما است.

وزیر علوم گفت: برای شکوفایی ایده نخبگان باید از آنها حمایت های لازم صورت گیرد. ضرورتاً منظور از حمایت، حمایت مالی نیست باید در زمینه تنظیم قوانین بیشتر از گذشته توجه کنیم.

وی افزود: برای توسعه فعالیت شرکت های فناوری، کشور ما در شرایط مناسبی قرار دارد. هرچند تحریم ها، فشار ناعادلانه و غیر انسانی را به جامعه ما تحمیل کرده است. این نشان می دهد که اگر بخواهیم تحت فشار تحریم ها نباشیم باید به توان داخلی خود تکیه کنیم و باید این موضوع تثبیت شود.

منصور غلامی در حاشیه «بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار» و «هفتمین نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزارت علوم برای توسعه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیانی که در دانشگاه‌ها مستقر هستند، چه برنامه‌ای دارد نیز گفت: دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از محصولاتی که توسط شرکت‌های جدید یا گروه‌های علمی که از طریق دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، حمایت اصلی در چارچوب خود انجام می‌دهد، همچنین اجازه رشد به آنها داده شده و فرصت‌های بیشتری برای آنان تأمین می‌شود.

وی افزود: زمانی که این شرکت‌ها به سطحی از تائیدیه می‌رسند، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت گسترده‌ای از آنان می‌شود که شامل شرکت‌های مستقر در دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به آن هستند. از آثار چنین حمایت‌هایی می‌توان به نمایشگاهی که امروز در اینجا و استان‌ها برگزار می‌شود، اشاره کرد.

وی در خصوص فعالیت کارگروه صندوق پژوهش و فناوری گفت: کار صندوق‌های پژوهش و فناوری، حمایت از شرکت‌های جدید بخصوص در جاهایی است که سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر لازم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خوشبختانه تعداد این صندوق‌ها در کشور با توجه به ضوابطی که بر آن حاکم است، در حال افزایش است و تلاش داریم در استان‌های مختلف، این صندوق‌ها شکل بگیرد بخصوص در استان‌هایی که نیاز به شرکت‌های جدید با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر دارند.

غلامی در خصوص لغو مجوز برخی از این صندوق‌ها نیز گفت: صندوق‌هایی که خارج از چارچوب کار کرده و ضوابط را رعایت نکنند، تذکر دریافت می‌کنند؛ برخی از این صندوق‌ها نیز غیرفعال شده بودند که باید صندوق‌های فعال جایگزین آن شود.

کد خبر 4800052
زهرا سیفی
تعداد بازدید : 393

ثبت نظر

ارسال