نهایی سازی مدل نظام ارجاع و پزشکی خانواده

نهایی سازی مدل نظام ارجاع و پزشکی خانواده

معاون بهداشت وزارت بهداشت، از اقدام برای نهایی سازی مدل نظام ارجاع و پزشکی خانواده خبر داد.

دوشنبه 8 مهر 1398 ساعت 11:4

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، افزود: این شهرستان یکی از پایلوت های اصلی این مدل خواهد بود و زیرساخت ها برای اجرای نظام ارجاع در خمینی شهر تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با پرونده الکترونیک، HIS و اتصالات سامانه ها کارهای خوبی در کشور در حال انجام است، گفت: جامع نگر بودن و توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت جزو نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد : باید به جایگاه نقش مردم، شوراها، امامان جمعه و فرهنگ سازی مناسب توجه ویژه کرد.

وی بیان کرد: اولین عامل اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در دنیا بحث اقتصاد سلامت و عدالت در سلامت است. چرا ما دچار مشکل هستیم؟ هر چه در حوزه درمان هزینه کنیم باز هم کم است. باید برگردیم سرچشمه را کنترل کنیم و نقش دروازه بانی سطح یک را تقویت کنیم.

 رئیسی تصریح کرد: باید ساماندهی درستی در جهت عدالت در حوزه خدمات در نظام سلامت صورت گیرد. یکی از مهم ترین کارهای نظام ارجاع و پزشکی خانواده این است که مراجعه بیمار به متخصص و فوق تخصص را ساماندهی کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: ضرورت دارد که در نظام ارجاع، بیمارانی که واقعا به متخصص نیاز دارند، ارجاع داده شوند. زیرا بسیاری از ویزیت ها توسط متخصصان لزومی ندارد و این درحالی است که عده ای دیگر از بیماران واقعی از دریافت خدمت محروم می مانند؛ باید توقعات خود را از هر سیستم دقیق و واقعی درنظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: باید در اصل به جای نظام ارجاع گفته شود، نظام سطح بندی ارائه خدمت. تعریف پزشک خانواده هم باید به پزشکی خانواده تغییر کند. چون بهورز، کارشناسان تغذیه و کارشناس بهداشت روان را در خود جای دارد. اینها در خط مقدم و درکنار پزشک خدمت ارائه می دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دلیل اینکه PHC ما در دنیا زبانزد بوده، این است که بسیار دقیق طراحی شده و هیچ خدمت تکراری در آن وجود ندارد و نظام سطح بندی ارائه خدمت در آن به دقت رعایت می شود.

وی افزود: شبکه ارائه خدمات در روستاها کامل شده و در طرح تحول سلامت کامل کردن شبکه شهری در اولویت قرار گرفته و در این راستا، پایگاه و مراکز جامع شهری ایجاد شد.

رئیسی بیان کرد: مشارکت جدی بخش خصوصی یکی دیگر از کارهای مهم در آینده است. بدون مشارکت این بخش نمی توان نظام سلامت کشور را ساماندهی کرد و در این زمینه، باید برگردیم به قانون برنامه ششم توسعه که پاسخ ابهامات را داده است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه بر نقش بیمه ها تاکید دارد و می گوید تا پایان سال دوم برنامه ششم، باید برای خرید راهبردی مبتنی بر پرونده الکترونیک با اولویت پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام شود.

رئیسی گفت: بیمه ها طبق قانون باید به صورت الکترونیک مدارک را دریافت کرده و از این طریق هم پاسخگو باشند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: چنانچه بخش خصوصی سامانه الکترونیک داشته باشد و به ما بازخورد دهد و با سیستم ما لینک باشد، می تواند در قالب نظام ارجاع کارها را پیش ببرد.

وی افزود: در نظام ارجاع ممکن است تعداد بیماران مراجعه کننده به متخصصان کمتر شود، اما با ایجاد سازو کارهایی از جمله بازبینی تعرفه ها می توان قیمت تمام شده را برای این پزشکان طوری تنظیم کرد که عادلانه باشد.

کد خبر 4729665
تعداد بازدید : 315

ثبت نظر

ارسال