ماماها فداکارانه با کووید ۱۹ جنگیده‌اند

ماماها فداکارانه با کووید ۱۹ جنگیده‌اند

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده طی پیامی، روز جهانی ماما را تبریک گفت.

چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 ساعت 1:5

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام معصومه ابتکار به مناسبت روز جهانی ماما به شرح زیر است:

روز جهانی ماما را به همه خدمتگزاران این عرصه و تلاشگران ماما تبریک می‌گویم. شعار امسال این روز «ما ماماها در کنار زنان حضور داریم و خرسندیم که با آنها متحد، همگام و همراه هستیم» است.

این شعار بیانگر اینست که ماما در تمام سنین و شرایط جنسیتی و حتی زندگی اجتماعی و خانوادگی زنان با آنان همراه هستند و نیازهای سلامت باروری خانواده‌ها از بدو تولد تا یائسگی را می‌توانند دنبال کنند. معروف است که هر زن باید به یک ماما دسترسی داشته باشد و این موضوع جزو معیارهای کیفیت زندگی زنان تلقی می‌شود.

برای تضمین ارتقا شاخص‌های عدالت جنسیتی در محور سلامت نیز نقش ماماها به واسطه سهمی که در سلامتی مادر، نوزاد و بهداشت باروری دارند جدی بوده و خوشبختانه شاخص‌های عدالت جنسیتی به این محور به طور مبسوط پرداخته و این فرصت را فراهم می‌کند که شرایط موجود، فرصت‌ها و تهدیدها را در هر کدام از این موضوعات ارزیابی کنیم.

ماماها در کشور ما نقش آفرینی مفید و متعدد دارند و در بحران کرونا نیز نقش آنان در کنار پزشکان و پرستاران چشمگیر بوده است.

از افتخارات دولت در این دوران، مدیریت سخت‌کوش و دلسوزانه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه همکاران عرصه سلامت برای کنترل مناسب کووید ۱۹ است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته وضعیت بهتری دارد. همراهی مردم و فداکاری کادر و برنامه ریزی مطلوب دولتی باعث شد در مهار کرونا موفق عمل کنیم. در این میان، بخش عمده خدماتی که برای غربالگری و پیشگیری در نظام شبکه‌های بهداشتی ما انجام شد بر دوش ماماهای شاغل در پایگاه‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت بود. حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ ماما شاغل در این مراکز کار غربالگری را انجام داده‌اند. در هر مرکز ۱۶ ساعته که در کل ایام تعطیلات نوروز در خدمت مردم بودند ۴ یا ۵ ماما با فداکاری خدمات تریاژ، غربالگری و ارجاع موارد مشکوک را برعهده داشته‌اند.

همچنین حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ ماما در بخش درمان کشور مشغول انجام وظیفه‌اند و کاری که این افراد در این ۷۵ روز شیوع بیماری کرونا در کشور انجام دادند ارزشمند بوده است.

در این دوران تعدادی از ماماها به کرونا مبتلا شدند، چرا که هنگام انجام غربالگری در تماس با فرد مشکوک به کرونا بوده‌اند. در این میان سه ماما جان خود را از دست دادند و اولین مامای قربانی کووید ۱۹ در جهان، خانم عظمت موسوی بود که نام ایشان در سایت کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به ثبت رسیده است.

حدود ۲۵ میلیون ویزیت فقط در بخش بهداشت توسط ماماها نشان داد که ماما یک نیروی مخصوص خانواده است که نه تنها زنان باردار و زنان در سنین باروری را تحت پوشش قرار داده بلکه نیازهای سلامت تک‌تک اعضای خانواده تحت پوشش خدمات مامایی قرار گرفته‌اند.

ماماها به عنوان سرباز خط مقدم نظام سلامت از کوچک‌ترین روستاهای کشور در خدمت برنامه‌های وزارت بهداشت هستند، در مراکز مشاوره مامایی، کلاس‌های آموزشی توانمندسازی دختران و زوج‌های جوان به صورت مشاوره پیش از ازدواج و در دوران بارداری و شیردهی در دسترس هستند.

همه این تلاش‌ها نشان دهنده نقش روزافزون و غیر قابل انکار ماماها در ارتقا سطح سلامت باروری و بهداشت مادران و خانواده است. امید اینکه با برنامه ریزی و مدیریت جامع در رسیدگی به وضعیت معیشتی این قشر بتوانیم از این ظرفیت و سرمایه انسانی برای حال و آینده ایران سربلند، بهره ببریم. انشاالله

کد خبر 4917919
تعداد بازدید : 581

ثبت نظر

ارسال