غربالگری نوزادان نارس در سیستان و بلوچستان

غربالگری نوزادان نارس در سیستان و بلوچستان

فوق تخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمامی نوزادان نارس زیر ۱.۵ کیلو از نظر اختلالات بینایی "رتینوپاتی" مورد غربالگری قرار می گیرند.

سه شنبه 8 بهمن 1398 ساعت 23:36

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

دکتر عبد الحسین عباسی دوشنبه ۷ بهمن ماه در سمینار یکروزه آموزشی ROP ، با اشاره به این مطلب که، غربالگری نوزادان نارس زیر ۴ هفته از نظر اختلالات بینائی از  برنامه های مستمر در بخش های nicu   بیمارستانهاست، خاطر نشان کرد: رتینو پاتی یکی از خدمات فعال پزشکی به منظور بررسی وضعیت سلامت بینایی نوزادان است که با حضور متخصصین چشم پزشکی در بخش های نوزادان بصورت مستمر در حال انجام است.

وی ادامه داد: رتینو پاتی نوزادان نارس، همان بیماری عروق شبکیه در نوزادان نارس است و می تواند به طیف وسیعی از اختلالات بینایی از نقایص جزئی قابل اصلاح تا جدا شدن شبکیه و کوری منجر شود که مهمترین عوامل آن کم بودن وزن هنگام تولد "وزن کمتراز۲کیلوگرم" همراه با وجود مشکلی در سلامتی نوزاد پس از تولد که منجر به بستری شدن وی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان گردد، نارسی "تولدقبل از هفته ۳۷ بارداری"، نیاز به اکسیژن در هفته اول پس از تولد، وجود مشکلی در سلامتی نوزاد بلافاصله پس از تولد است.

وی گفت: رتینوپاتی نوزادان نارس قابل پیشگیری و در مراحل اولیه قابل درمان است و به همین دلیل، غربالگری نوزادان نارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این فوق تخصص نوزادان از شهروندان در خواست کرد با مراجعه بموقع به چشم پزشکان و معاینه نوزادان نارس از ناهنجاری های دائمی که می تواند منجر به کوری نوزادان شود خودداری کنند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 577

ثبت نظر

ارسال