شناسنامه دار شدن شرکت‌های توزیع تجهیزات پزشکی/ایجاد ردیف بودجه

شناسنامه دار شدن شرکت‌های توزیع تجهیزات پزشکی/ایجاد ردیف بودجه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تلاش وکلای ملت برای ایجاد ردیفی در بودجه سال ۹۹ جهت ایجاد شرکت‌های شناسنامه‌دار برای تجهیزات پزشکی خبر داد.

دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 8:0

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز بنیادی، در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه ورود سه میلیارد ایمپلنت تقلبی نشان می‌دهد که وزارت بهداشت نظارتی بر وضعیت تأمین تجهیزات پزشکی بخش خصوصی و مطب‌ها ندارد، گفت: مشکل در این بخش به نبود نظارت منسجم بر نحوه توزیع تجهیزات پزشکی برمی‌گردد و وزارت بهداشت باید برای تقویت نظارت‌ها در بخش توزیع تجهیزات پزشکی تدبیری بیندیشد

وی ادامه داد: بخشی از این ایمپلنت‌های تقلبی به طور قطع به صورت قاچاق وارد کشور شده اند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همچون شرکت‌های دارویی برای این بخش نیز شرکت‌های پخش معتبر شناسنامه‌دار جهت توزیع تجهیزات پزشکی در سطح کشور ایجاد شوند.

بنیادی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شرکت‌های توزیع تجهیزات پزشکی را شناسنامه‌دار کنیم، در صورتی که این قبیل مشکلات ایجاد شود به راحتی می‌توان به سرنخ دست پیدا کرده و خاطیان را شناسایی کرد، ضمن اینکه تنها در این شرایط می‌توان از همکاران پزشک خواست تا تنها از این شرکت‌ها به خرید تجهیزات پزشکی بپردازند و به آنها گوشزد کرد که چنانچه از شرکت‌های دیگری اقدام به خرید تجهیزات پزشکی کردند باید عواقب آن را نیز بپذیرند.

وی تاکید کرد: لازم است وزارت بهداشت، در این مورد تدبیری بیاندیشد، چرا که اگر شرکت‌های توزیع تجهیزات پزشکی شناسنامه‌دار نشوند، همچنان شاهد بروز این قبیل مشکلات خواهیم بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآور شد: البته قرار بر این شده است که در بودجه سال ۹۹ نیز به عنوان یک پیشنهاد وزارت بهداشت را مکلف کنیم تا برای ایجاد شرکت‌های شناسنامه‌دار توزیع‌کننده تجهیزات پزشکی برنامه‌ریزی کند تا بتوانیم در سال آینده این مسیر را به خوبی رصد کنیم.

در همین رابطه حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: متأسفانه هنوز در بازار تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، مشکلات متعددی داریم که زمینه ساز بحث قاچاق و ورود کالای تقلبی و غیر اصیل شده است و این موضوعی است که نگرانی‌های جدی به دنبال دارد.

وی افزود: بحث شفاف سازی و بهره مندی نظام بهداشت و درمان از امکان رصد کالا، یک اولویت در بحث دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی است

به گفته شهریاری، وضعیت فعلی نظارت و رصد کالا در خصوص تجهیزاتی که از طریق هیأت امنای ارزی وارد کشور می‌شود، شاید قابل دفاع باشد ولی در خصوص سایر تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، بحث شفافیت و نظارت بر شبکه توزیع چندان مطلوب نیست و باید چاره اندیشی شود.

شهریاری ضمن تاکید بر ضرورت راه اندازی شبکه هوشمند و ساختارمند توزیع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی تصریح کرد: یک پیشنهاد آن است که وزارت بهداشت باید یک سامانه سراسری راه اندازی کند و در آن به وضوح مشخص کند که به چه کالاهایی و در چه بازه‌های زمانی نیاز دارد و ضمن این که در این سامانه باید بتواند مسیر شبکه توزیع کالا را از ابتدا تا انتها دنبال کند.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که در شبکه توزیع تجهیزات پزشکی، چه رخ می‌دهد و کالا چگونه در سراسر کشور توزیع می‌شود.

به گفته شهریاری، موضوع شفاف سازی و رصد کالا، در خصوص تجهیزاتی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: در خصوص راه اندازی شبکه توزیع نظام مندی که قرار است تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت کند، باید به گونه‌ای عمل شود که اولاً جلوی ورود و اضافه شدن دلالان و واسطه‌ها به زنجیره توزیع، گرفته شود و ثانیاً نباید به گونه‌ای باشد که هزینه تمام شده کالا افزایش پیدا کند و مصرف کننده نهایی، هزینه بیشتری را پرداخت کند.

کد خبر 4802609
تعداد بازدید : 502

ثبت نظر

ارسال