شرکت کنندگان در برنامه کنترل فشار خون دوباره فراخوان شوند

شرکت کنندگان در برنامه کنترل فشار خون دوباره فراخوان شوند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر ضرورت فراخوان مجدد شرکت کنندگان در بسیج ملی فشار خون برای اندازه گیری فشار خون و پایش و مراقبت از آنها توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تاکید کرد.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 9:57

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، در اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در سال جاری، با اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور، کار بسیار بزرگی در عرض یک ماه صورت گرفت که بار اصلی آن بر دوش معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود.

وی افزود: در مدت یک ماه، فشار خون بیش از ۳۰ میلیون نفر سنجیده و ثبت شد. باید این سرمایه عظیم که نشان از اعتماد مردم به نظام سلامت کشور است را پاس بداریم و ارج نهیم.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، بعد از اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون، این طرح را رها نکرده و ۷۵ درصد از مراجعه کنندگان را تحت مراقبت قرار داده اند که انتظار می‌رود، سایر دانشگاه‌ها نیز چنین عملکردی داشته باشند و تا پایان امسال حداقل یکبار از این افراد مراقبت انجام دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بر اساس ارزیابی‌ها، بیش از ۶۰ درصد آگاهی بخشی برای شرکت کنندگان درباره مخاطرات فشارخون انجام شده است.

وی در خصوص اهمیت توجه به بیماری‌های واگیر، گفت: حوزه بیماری‌های واگیر بسیار راهبردی است و باید به صورت مداوم و پیگیر مورد رصد و توجه معاونین بهداشت دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به موفقیت‌های نظام سلامت در حوزه بیماری‌های واگیر، تصریح کرد: ظرف مدت سه ماه، کشور آمریکا ۱۸۰۰ فوتی بر اثر آنفلوانزا داشت. در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ۶۵۰ هزار مورد سرخک در اروپا رخ داد. اما، ایران موفق شد گواهینامه حذف سرخک دریافت کند که این دستاورد بزرگ را باید حفظ کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ایران تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعهد حذف مالاریا داده است که با کوشش و تلاش فعالان عرصه بهداشت کشور عملیاتی خواهد شد.

رئیسی عنوان کرد: در مورد برنامه بهداشت دهان و دندان دانش آموزان، خوشبختانه در گروه هدف، به رقم میانگین ۶۲ تا ۶۵ درصد عاری از پوسیدگی رسیده ایم. ۳۵ درصد باقیمانده نیز باید با برنامه ریزی های پیوسته حاصل شود. استان‌ها و شهرستان‌های خراسان رضوی، کرمان، زنجان، اردبیل، شیراز و کاشان در این زمینه پیشتاز هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا پایان سال قرار است جشن مدارس عاری از پوسیدگی را در یکی از استان‌های پیشرو با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش برگزار کنیم.

وی در خصوص طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» نیز گفت: تاکنون در نظام سلامت سه سطح داشتیم، اما این طرح در سطح پایه قرار دارد. یعنی یک مرحله عقب تر آمده ایم تا با تربیت سفیران سلامت خانوار بتوانیم سلامت را در جامعه و خانواده‌ها بیشتر توسعه دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: پس از سطح پایه، سطح یک خانه‌های بهداشت، سطح دو کلینیک‌ها، سطح سه بیمارستان‌ها و سطح چهار مراکز فوق تخصصی قرار دارند.

وی افزود: این طرح هم اکنون در قزوین، سمنان و کاشان در حال اجرای آزمایشی است که باید معایب آن را پایش و رفع کنیم.

رئیسی افزود: در کل کشور، ۳۲۰۰ واحد دندانپزشکی داریم که تجهیز شده اند، اما در شیفت عصر فعال نیستند. از طرفی ۲۲ درصد هزینه از جیب مردم در بخش دندانپزشکی صرف می‌شود. بنابراین، می‌توان این مراکز را برای کمک به مردم و اشتغال زایی دندانپزشکان و تکنسین‌های دندانپزشکی در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار داد تا هم آنها منتفع شوند و هم هزینه‌های مردم کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از اقدامات خوبی که در زمینه تجمیع آزمایشگاه‌ها از جمله در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل انجام شده است به نیکی یاد کرد و در خصوص اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، گفت: در روستاها هم اکنون ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: برای اجرای کامل این طرح در شهرها نیاز به ۱۰ تا ۱۱ هزار پزشک داریم که بتوانیم ۵۵ میلیون جمعیت شهری را تحت پوشش پزشک خانواده قرار دهیم.

رئیسی، اعتبار لازم برای اجرای این برنامه در شهرها را ۵۲۰۰ تا ۵,۴۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: امسال در کل حوزه‌ها دچار کمبود منابع شدیم، اما امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، گشایش حاصل شود.

وی، ضمن اعلام آمادگی سطح یک که مربوط به حوزه بهداشت است، درخصوص اجرای برنامه پزشک خانواده، اظهار کرد: امیدواریم با رفع اشکالات و هماهنگی با سطوح ۲ و۳ و به کارگیری بخش خصوصی و اجرای نظام ارجاع، برنامه شهری پزشک خانواده در کشور اجرایی شود.

کد خبر 4810754
تعداد بازدید : 523

ثبت نظر

ارسال