راه های مهارت افزایی در رشته های زیست شناسی و ورود به بازار کار

راه های مهارت افزایی در رشته های زیست شناسی و ورود به بازار کار

امروزه در جوامع در حال توسعه یکی از برنامه های بلندمدت، ارتباط بین صنعت و دانشگاه می باشد.

شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 10:50

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر ، وجود ارتباط مستمر بین جوامع دانشگاهی و صنعتی، موجب آشنایی دانشجویان با کاربرد های رشته خود شده و باعث تسهیل ورود به بازار کار می گردد. از طرفی عدم وجود مهارت های کافی طی دوره تحصیلی دانشجویان را از بازار کار تخصصی دور می کند.

شاخه های مختلف رشته زیست شناسی نیز از این مقوله مستثنی نبوده و علاوه بر نیاز به داشتن پایه ای قوی، داشتن مهارت یکی از شاخصه های مهم جهت کاریابی و استخدام می باشد. عموماً در زمینه های مختلف رشته های زیست شناسی به خصوص رشته های ژنتیک، بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی و سلولی مولکولی، مهارت افزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به دلیل تجربی بودن علم زیست شناسی، هر ایده‌ای نیاز به آزمایش و تجربه دارد تا بتواند با نتایج حاصل شده، فرضیه مطرح گردیده را تأیید یا رد نماید. زیست شناسی از علوم مولد بوده و بستری مناسب برای شناخت موجودات زنده و درمان بیماری های مختلف فراهم می آورد. یکی از نکات حائز اهمیت در این بستر، ارتباط مستقیم آن با صنایع مختلف مانند پزشکی، دارو سازی، محیط زیست و ... می باشد. از طرفی فارغ التحصیلان رشته های زیست شناسی باید از نظر عملکردی توانمند بوده و بتوانند مسائل و مشکلات مختلف را در صنایع بالادستی شناسایی کرده و با تعریف پروژه درصدد رفع آن برآیند.

آزمایشگاه ژنیران؛ یکی از مجهزترین آزمایشگاه در راستای مهارت افزایی و توانمندی دانشجویان رشته های زیست شناسی و پزشکی مولکولی

در همین راستا مرکز تحقیقاتی و آموزشی ژنیران وابسته به شرکت تشخیص ژن پژوهش با هدف انجام پروژه ‌های تحقیقاتی، فناوری و نیز پایان نامه های تحقیقاتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های ژنتیک، بیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک  در اسفند ماه ۱۳۹۴ راه اندازی شده است.

مدیر عامل آزمایشگاه ژنیران، فربد اسفندی در رابطه با پر کردن فاصله فارغ التحصیلان تا بازارکار افزود: توانمندی عملی توأم با پایه قوی علمی، نیازمند تلاش و تکرار می باشد. یکی از روش های مطرح شده برای توانمندسازی فارغ التحصیلان و دانشجویان، شرکت در دوره های کارآموزی می باشد. کارآموزی نوعی از نظام آموزشی می باشد که در آن فرد متقاضی، مهارتی خاص را آموزش می بیند. تفاوت بین کارآموزی با گذراندن تحصیلات دانشگاهی، در مدت زمان و سرفصل های آموزشی هر یک می باشد. در دوره های تحصیلی علوم مختلف، افراد عموماً به شکل تئوری و با سرفصل های گسترده تر به یادگیری می پردازند. اما در دوره کارآموزی یک موضوع خاصی مشخص شده و فرد در دوره کوتاه تر و فشرده تر مهارت ها را به شکل تئوری و عملی یاد می گیرد. دوره های کارآموزی زیست شناسی با آموزش هدف محور تکنیک های مختلف، توانسته مشکل عدم مهارت کافی را در افراد متخصص مرتفع کند و همچنین فاصله‌ی بین فارغ التحصیلی تا بازارکار را حدالامکان کوتاه نماید.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مسائل بسیار مهم که آزمایشگاه ژنیران موکداً به آن پرداخته است؛ از بین بردن خلاء تکنیکی و مهارتی دانشجویان رشته های مختلف زیست شناسی در دانشگاه ها می باشد؛ که دانشجویان اگرچه از نظر تئوری می توانند رشد و پیشرفت خوبی در دانشگاه داشته باشند ولی از نظر عملی و انجام تکنیک های مختلف مورد نیاز بازار کار، دچار مشکل می شوند. آزمایشگاه ژنیران بنابر رسالت خود با برگزاری دوره های کارآموزی بلند مدت، تلاش بر پر کردن این فاصله داشته و علاوه آموزش های تئوری لازم در هر زمینه، تکنیک ها را به شکل عملی آموزش داده و افراد از نظر زمانی فرصت مناسب جهت تمرین و یادگیری تکنیک ها را در دوره های کارآموزی خواهند داشت. امروزه آزمایشگاه ژنیران توانسته است با پرورش سالانه صد ها دانشجو، مشکل عدم مهارت را در دانشجویان زیست شناسی مرتفع نماید. این دوره‌ها در بخش های مختلف ژنتیک پزشکی، بیوتکنولوژی، کشت سلول و بافت، بیوانفورماتیک و همچنین میکروبیولوژی می باشد.

برای آشنایی با دوره های کارآموزی آزمایشگاه ژنیران می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://www.geniranlab.ir/services/کارآموزی-آزمایشگاه-ژنیران

مدیر علمی آزمایشگاه ژنیران، دکتر مرتضی کریمی پور نیز در رابطه با امکانات و تجهیزات مرکز اضافه کرد: در مرکز تحقیقاتی ژنیران با وجود امکانات و تجهیزات مناسب آزمایشگاهی به روز و نیز امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، شرایط لازم برای انجام پروژه های مولکولی، سیتوژنتیک، کلونینگ و بیان ژن ها، مطالعات بیان کمی و کیفی ژن ها، اپی ژنتیک، فارماکوژنتیک، طراحی و تولید کیت های مولکولی آزمایشگاهی، مطالعات بیوانفورماتیک پایه و بالینی و همچنین مطالعات مرتبط با کشت سلول و بافت مهیا می باشد. یکی دیگر از موضوعات مهم، نیاز کشور به محققین جوان راه اندازی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها است. در این راستا نیاز است دانش آموختگان رشته های مختلف برای تولید محصول فن آورانه از تجربیات کاری و علمی سایر آزمایشگاه ها استفاده کنند و خدمات مورد نیازی را که خود قادر به انجام آن نیستند، برون سپاری کنند. در همین راستا مر کز ژنیران تحت نظر شرکت تشخیص ژن پژوهش، با بهره گیری از پیشرفته‌ترین و به روزترین تجهیزات دنیا و همچنین نیروی متخصص آماده ارائه خدمات در زمینه های علمی و پژوهشی زیست فناوری و ژنتیک به شرکت های دانش بنیان که محصول محور باشند (در چارچوب قوانین مالکیت فکری)، استارت آپ ها و شرکت های نوپا جهت تولید اولیه محصولات می باشد.

برای آشنایی با خدمات تحقیقاتی آزمایشگاه ژنیران می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://www.geniranlab.ir/services/خدمات-پژوهشی

آدرس وبسایت آزمایشگاه ژنیران:

https://www.geniranlab.ir

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4695743
تعداد بازدید : 1352

ثبت نظر

ارسال