دستورالعمل برنامه پزشک خانواده نیاز به اصلاح دارد

دستورالعمل برنامه پزشک خانواده نیاز به اصلاح دارد

مدیرکل دفترخدمات عمومی سازمان بیمه سلامت بر اصلاح دستورالعمل برنامه پزشک خانواده تاکید کرد و گفت: شش ماهه دوم امسال فرصت مناسبی برای طراحی مدل، برنامه‌ریزی اجرایی، هماهنگی با مجلس و دولت است تا مسیر اجرای برنامه پزشک خانواده مشخص شود.

دوشنبه 11 شهریور 1398 ساعت 19:6

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، محمدرضا میرزایی گفت: نکته حائز اهمیت در اجرای برنامه پزشک خانواده شهری که این روزها در دستور کار وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر است، بحث مدل اجرایی و تامین اعتبارات لازم این برنامه است.

وی ادامه داد: اولین الزام اجرای برنامه پزشک خانواده شهری تاکید جدی تولیت نظام سلامت، اعتقاد قلبی و عزم راسخ معاونت‌های وزارت بهداشت است. دومین موضوع نیز مساعدت شخص رئیس جمهور و تصویب آن در هیات دولت و اختصاص اعتبار است. اگر قرار باشد از سال آینده این برنامه در یک سوم کشور اجرا شود، قاعدتا حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل دفترخدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: برای اجرای برنامه پزشک خانواده نیاز به یک ساختار تشکیلاتی در مجموعه وزارت بهداشت است. ستاد اجرایی باید هر هفته فعال شود و کمیته‌های فنی بدین منظور تشکیل شوند. سازمان‌های بیمه‌گر پایه نیز  باید با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند و لازم است از تجربه دو استان اجرا کننده این برنامه استفاده شود. بی‌شک مجلس نیز باید حمایت لازم را از اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع داشته باشد.

وی بیان کرد: با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های خدمات الکترونیک از جمله نظام ارجاع الکترونیک، نسخه نویسی، رسیدگی به اسناد، استحقاق سنجی الکترونیک و تامین فضای فیزیکی و تجهیزات در کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال ۹۹، مانعی وجود ندارد و می‌توان این اقدام را در چند استان دیگر آغاز کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، میرزایی گفت: با توجه به تجربه‌ اجرای مدل‌های مختلف برنامه پزشک خانواده در استان‌ها به نظر می‌رسد که بهترین مدل برای اجرای برنامه پزشک خانواده، مدل اصلاح شده استان فارس و مازندران است. با توجه به مشکلات اجرایی که این دو استان دارند لازم است که تمام موارد بررسی و در دستورالعمل جدید گنجانده شود. این دستورالعمل می‌تواند مکمل دستورالعمل ۰۲ باشد که در آن مقطع توسط هیات دولت مصوب شده بود.

مدیرکل دفترخدمات عمومی سازمان بیمه سلامت افزود: وزارت بهداشت باید از نظر کارشناسان فنی سایر حوزه‌ها از جمله سازمان بیمه سلامت، تامین‌اجتماعی و استان‌هایی که در آن نظام ارجاع اجرا می‌شود، استفاده کند تا برای اجرای این برنامه در سایر استان‌ها مدل کاربردی کامل و بی‌نقصی داشته باشیم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 376

ثبت نظر

ارسال