تولید بذر واکسن طیور آغازمی شود/ کاهش ۳۰ درصدی کانون تب برفکی

تولید بذر واکسن طیور آغازمی شود/ کاهش ۳۰ درصدی کانون تب برفکی

قزوین- رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پاشنه آشیل ما وابستگی در تامین بذر واکسن آنفلوانزاست که با کمک شرکت های دانش بنیان و موسسات داخلی ساخت این واکسن ها در کشور آغاز شده است.

پنجشنبه 18 مهر 1398 ساعت 21:51

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

علیرضا رفیعی پور در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: یکی از چالش ها و مشکلات ما که پاشنه آشیل محسوب می شود تامین بذر واکسن آنفلوانزاست که از خارج وارد می شد که مدتی است در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور نسبت به تولید بذر واکسن فوق حاد پرندگان اقدام شده و بزودی نتایج ارزشمند آن اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: همزمان برخی شرکت های دانش بنیان وارد تولید بذر واکسن شده اند که امیدواریم در روزهای آینده خبر قطعی ورود به این عرصه را منتشر کنیم و گامی در قطع وابستگی به خارج در تامین این نیاز برداریم.


 تولیدات مازاد طیور به کشورهای دیگر صادر می شود

وی در خصوص افزایش کیفیت تولید مرغ هم گفت: طرح ارتقای کیفیت مرغ در ۱۴ استان که کشتارگاه های آنها دارای ممیزی هستند، اجرا می‌شود و سایر استان‌ها نیز درصورت دریافت این مجوز می‌توانند طرح را اجرا کنند و قیمت محصول نیز با نظر تشکل مرتبط با طیور، کشتارگاه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: بهترین دوره جوجه ریزی ۳۷ روزه با کشتار بهداشتی و استاندارد است تا مورد استفاده برای بازار داخلی و خارجی باشد که در این راستا تاکنون ۳۸ کشتارگاه در کشور رتبه الف را کسب کرده و می توانند صادرات داشته باشند و ۳۰ کشتارگاه در حال دریافت این مجوز است که در حال حاضر صادرات مازاد گوشت مرغ به عراق، عمان، افغانستان و قطر صورت می گیرد.

حمله بیوتروریسم نداشته ایم

رفیعی پور در ادامه در خصوص تهدیدات بیولوژیک و بیوتروریسم در حوزه دامپزشکی هم گفت: در شرایط کنونی دشمنان از همه راهها تلاش می کنند تا به اقتصاد و امنیت کشور آسیب برسانند که یکی از آنها حملات بیوتروریسم و بیولوژیک است لذا همواره باید آماده باشیم و اوضاع را رصد کنیم تا این تهدیدات به ما آسیب نزند.

دبیرکل منطقه ای ای سازمان بهداشت جهانی دام گفت: در جنگ اقتصادی یکی از ابزارها حملات بیولوژیک است و از آنجا که همه عوامل بیماری ‌زا پیش از انسانُ ابتدا دام و سایر حیوانات را تهدید می‌کند، لذا شناسایی موارد مشکوک و بیشتر از حد معمول بیماری‌ها در دام و طیور و حیوانات می تواند از حمله بیولوژیکی جلوگیری کند که خوشبختانه تاکنون موردی در این بخش دیده نشده است و ما نیز برای مقابله  آمادگی داریم.

کاهش قاچاق دام و طیور

وی در رابطه با قاچاق دام گفت: از زمان ابلاغ دستوالعمل مبارزه با قاچاق دام تلاش کرده ایم با رصد و پایش دقیق در بخش های حمل و نقل، مکان نگهداری و نحوه خرید و فروش دام از این پدیده جلوگیری کنیم تا شاهد به خطر افتادن سلامت دام و نیز کمبود در داخل نباشیم.

رفیعی پور اظهارداشت: همه تلاش ما با اقدامات انجام شده این است که بتوانیم ریسک قاچاق دام را بالا ببریم تا پیامدهای این پدیده در کشور کاهش یابد و آرامش بازار برقرار شود.

مرغ ارگانیک نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصطلاح مرغ ارگانیک و مرغ سبز که این روزها میان شهروندان رایج شده تولید می شود اظهارداشت: منظور از ارگانیک بودن این است که باید همه چرخه تولید مرغ اعم از خوراک و تولید و نگهداری ارگانیک باشد که نه تنها در ایران بلکه در اروپا نیز این امر به طور کامل محقق نشده است و اطلاق این عنوان درست نیست.

رفیعی پور اضافه کرد: البته تولید مرغ سبز با این مفهوم که تولید و پرورش جوجه بدون استفاده ازآنتی بیوتیک باشد واقعیت دارد و این موضوع هم به صورت دوره ای تایید می شود و موضوع ثابتی نیست که یک تولید کننده همواره خود را تولیدکننده مرغ سبز بداند بلکه هر دوره باید این مجوز تایید و تمدید شود.

واردات ۱۴۰هزار تنی گوشت قرمز

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات محصولات دامی و استانداردهای لازم بیان کرد: در حوزه تامین نهاده‌های کشاورزی، سازمان دامپزشکی برای واردات ریز مغذی و مکمل های دارویی و واکسن اقدام می کنیم که مجموع واردات در این زمینه ۷۰ هزار تن در سال است.

وی درباره تامین شیر مدارس هم گفت: تامین شیر خام سالم و تحویل آن به کارخانه های تولید لبنیات بر عهده دامپزشکی است که در این راستا در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون تن شیر تولیدشده خریداری و به کارخانجات تولید محصولات لبنی تحویل داده شده که همگی آنها عاری از موارد بیماری زا و تب مالت بود و مراحل بعدی توزیع در اختیار وزارت بهداشت است.

سالانه ۳۰ درصد کانون های تب برفکی در کشور کاهش یافته است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اقدامات علمی و کارشناسی انجام شده سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد از کانون های تب برفکی در کشور شناسایی و کاسته شده و با این کار گام ارزشمندی در تامین سلامت دام برداشته شده است.

کد خبر 4742192
تعداد بازدید : 419

ثبت نظر

ارسال