تست CBC یکی از پرکاربردترین آزمایش های تشخیص طبی است

تست CBC یکی از پرکاربردترین آزمایش های تشخیص طبی است

عضو گروه خون شناسی و بانک خون دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تست CBC را یکی از پرکاربردترین تست های آزمایشگاه تشخیص طبی بر شمرد.

پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 2:51

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، نادر وظیفه شیران، در کارگاه تفسیر CBC و گراف های سل کانتر، تست CBC را یکی از پرکاربردترین تست های آزمایشگاه تشخیص طبی بر شمرد که طی چند دهه گذشته به میزان وسیعی بر تکنولوژی آن افزوده شده است.

وی افزود: امروزه تعداد پارامترهای این تست از ۷ مورد به ۳۶ مورد افزایش یافته و علاوه بر آن تعدادی گراف هیستوگرام و سیتوگرام نیز به آن افزوده شده است.

به گفته وظیفه شیران، تکنولوژی diff این دستگاه ها نیز از یک روش امیدانس و ۳-part به روش اوپنیک ۵-part مثل PANDA ، LAR و MAPSS ارتقا پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به این موضوعات درصدد برگزاری کارگاه های آموزشی جدید و فوق برنامه برای کاهش خطاهای آنالیتیکال و پست آنالیتیکال ناشی از تفسیر این نوع از تجهیزات برآمدیم تا آخرین یافته های موجود در این زمینه به دانشجویان و همچنین دانش آموختگان انتقال پیدا کند.

وظیفه شیران، ادامه داد: در این کارگاه علمی آموزشی در خصوص مباحثی نظیر تقسیم و طبقه بندی نسل های مختلف سل کانتر، اصول کار سل کانتر VCS، روش دیف لکوسیت ها بر پایه فلورسنت RANDA ، MAPSS و LARC، تفسیر هیستوگرام های نرمال و غیرطبیعی RBC و WDC، PLR، تفسیر سیتوگرام لکوسیت، اریتروسیت و پلاکت، تفسیر ایندکس های رتیکولوسیتی IRF، HFR و MFR و LFR  و معرفی سل کانترهای موجود در بازار ایران، توضیحاتی ارائه شد.

کد خبر 4758993
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 671

ثبت نظر

ارسال