بناهای اضطراری تاریخی در شهرستان‌ها به صورت مشارکتی مرمت و احیا می‌شود

بناهای اضطراری تاریخی در شهرستان‌ها به صورت مشارکتی مرمت و احیا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: به دلیل کمبود اعتبار آمادگی داریم مرمت و احیای بناهای اضطراری تاریخی در سطح شهرستان‌های استان با مشارکت مالکان و متولیان موقوفه و همچنین توسط خود میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی انجام شود.

شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 16:5

به گزارش قدس آنلاین،  ابوالفضل مکرمی‌فر در حاشیه سفر خود به کاشمر  در خصوص وضعیت بناهای تاریخی در سطح شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: هرچند بناهای تاریخی بسیاری در سطح استان داریم که نیازمند مرمت هستند اما از سویی برای مرمت با محدودیت اعتباری مواجه هستیم.

او عنوان کرد: اکنون در سطح استان خراسان‌رضوی ۱۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و دو هزار اثر شناسایی شده و در مجموع حدود ۴ هزار اثر داریم ولی اعتبارات میراث فرهنگی برای مرمت تمامی این بناها کافی نیست.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: به رغم کمبود اعتبار سعی شده ابتدا مرمت و احیای بناهای اضطراری با مشارکت مالکان و متولیان موقوفه و همچنین توسط خود میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی انجام شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰۸ بنای تاریخی مرمت شده و در سال جاری به همین تعداد مرمت بنا را در سطح استان خواهیم داشت، افزود: در سال جاری سرفصلی بر سرفصل‌های اعتبارات ملی پیش‌بینی شده که مشارکتی است.

مکرمی‌فر گفت: در این سرفصل با مشارکت مالکان نسبت به مرمت بنا اقدام خواهیم نمود و به نسبت آورده مالک خصوصی میراث فرهنگی نیز به همان نسبت هزینه خواهد کرد و این طرح در اولویت اقدامات سازمان در سال جاری خواهد بود.

وی عنوان کرد: هر چند باید بسیاری از بناها مرمت و احیا شوند ولی اولویت با بناهای اضطراری و بناهایی که باید از تخریب رفع خطر شوند، است سپس اقدامات محوطه‌سازی، تزئینات و... انجام می‌شود.

مکرمی‌فر افزود: آمادگی داریم بناهایی را که در تملک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی  هستند، به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی گفت: در سال جاری ۸  بنای تاریخی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان واگذار خواهیم نمود و تلاش می‌کنیم ۹ بنای دیگر نیز به این بناها افزوده ‌شود، در مجموع ۱۷ بنا در استان خراسان‌رضوی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
تعداد بازدید : 332

ثبت نظر

ارسال