ایجاد بازارچه مشترک ایران و ارمنستان مهمترین مطالبات خراسان شمالی است

ایجاد بازارچه مشترک ایران و ارمنستان مهمترین مطالبات خراسان شمالی است

خراسان شمالی- رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: مطالبات اصلی استان خراسان شمالی راه اندازی و ایجاد بازارچه و گذرگاه مرزی بین دوکشور است که دراین راستا انتظار داریم مسئولان ارشد ترکمنستان، با ایجاد بازارچه پرسه سو در مرز این کشور با خراسان شمالی موافقت کنند چرا که این گذرگاه برای هر دو منطقه سود فراوان به دنبال دارد.

دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:3

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از قدس آنلاین 

 

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان شمالی، محمد صمدی در دیدار معاون استاندار آخال و سفیر کشور ترکمنستان با استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: با فعال شدن این بازارچه بخش زیادی از مشکلات بازرگانان استان خراسان شمالی در صدور کالا به ترکمنستان و واردات از این کشور رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ایجاد این بازارچه مرزی می تواند هزینه های حمل و نقل و صدور کالا از این استان به ترکمنستان را کاهش دهد.

صمدی با تاکید بر تقویت و ارتقا بخش خصوصی بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی، گفت: در راستای همکاری ها و مبادلات بازرگانی می توانیم توسعه، رونق و آبادانی برای دو کشور به همراه آوریم.

وی در ادامه به سفر رییس جمهور ایران به کشور ترکمنستان در سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: نتیجه این سفر منجر به انعقاد ۱۳ تفاهم نامه وآزادی  ۲۸۳ زندانی شد.

شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه مدیریت درست را در اجرای برنامه ها دانست و افزود: سه سال گذشته تفاهم نامه بین دو استان(آخال و استان خراسان شمالی ) امضا شد ولی اجرایی نشده است ما باید پاسخگو نتایج برگزاری این چنین نشست ها باشیم.

وی افزود: ارتباطات دو استان خراسان شمالی و آخال بر تقویت و افزایش سطح روابط دو کشور ایران و ترکمنستان بسیار موثر خواهد بود.

استاندار خراسان شمالی از تشکیل کمیته مشترک با عضویت نمایندگانی از سمت دو استاندار خراسان شمالی و آخال برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه ها، تاکید کرد .

وی افزود: در قالب این کمیته برای تسهیل صادرات و واردات باید در حوزه صنعت و تجارت نشست داشته باشیم.

وی از مزیت های اصلی استان خراسان شمالی کشاورزی اعلام کرد و گفت: همکاری و هم افزایی این بخش در دو استان می تواند در توسعه کشاورزی موثر باشد.

وی همچنین برقراری پروازهای مستقیم میان بجنورد-آخال، توسعه جشنواره های فرهنگی و هنری میان طرفین،برقراری مراودات در حوزه آموزش عالی، مبادلات علمی میان طرفین، پذیرش دانشجو، ایجاد همکاری در زمینه ورزشی ( انجام اردوهای ورزشی و برگزاری مسابقات) میان طرفین و همکاری در زمینه کشاورزی ( انتقال دانش فنی، اعزام نیروهای متخصص به ترکمنستان) از جمله پیشنهادات قابل همکاری بین استان خراسان شمالی و استان آخال اعلام کرد و افزود:  این پیشنهادات را به صورت مکتوب به کشور ترکمنستان ارائه خواهیم داد.

احمد کاکوویچ، سفیر ترکمنستان در ایران نیز با بیان این که این دیدارها موجب تسریع در پیگیری امور و تقویت روابط می شود، گفت: پیشنهادات استان خراسان شمالی و درخواست های وزارت امور خارجه ایران از کشور ترکمنستان که مطرح شدند نیز پیگیری می شوند.

تعداد بازدید : 379

ثبت نظر

ارسال