اقدامات هلال احمر ایران در مقابله با بیماری کووید ۱۹ چشمگیر بود

اقدامات هلال احمر ایران در مقابله با بیماری کووید ۱۹ چشمگیر بود

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران بر اهمیت و ضرورت وجود جمعیت‌های ملی در مواقع بحرانی از جمله در زمان بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد.

چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 ساعت 1:25

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، باربارا ریتزولی در نشستی که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر برگزار شد با اشاره به انتخاب هشتم می، به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: دلیل انتخاب این روز، سالگرد تولد هانری دونان - بنیانگذار کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ - است و این کمیته منشا و قلب کنوانسیون‌های ژنو است که همه‌ ما از آن‌ها پیروی می‌کنیم همچنین انسانیت، بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی به عنوان هفت اصل بین‌المللی نهضت شناخته می‌شود که سرلوحه کار ماست.

وی افزود: این اصول بنیادین عامل نگهدارنده‌ای هستند که تمامی جمعیت‌های ملی در سراسر جهان، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را به عنوان ارکان نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا فعالیت‌های آنها شکل یکپارچه‌‎ای در سراسر جهان داشته باشد.

ریتزولی تاکید کرد: این هفت اصل موجب شده تا ۸۰ میلیون نفر از اعضای نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در سراسر جهان بدون توجه به ملیت، سلایق و سوابقشان به‌صورت یکپارچه به فعالیت ادامه دهند. بهترین نمونه‌ این وضعیت، همزمان با شیوع بیماری کووید ۱۹ خدماتی است که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر انجام ‎داده‌اند و در پاسخ به مشکلات این بیماری جانفشانی می‌کنند.

وی همچنین از کسانی که طی این مدت جانشان را در راه خدمت‌رسانی از دست دادند یاد کرد و گفت: همواره باید به این افراد ادای احترام کنیم.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران افزود: در مبارزه با بیماری کووید ۱۹، جمعیت هلال‌احمر ایران در کنار وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسئول، فعالیت‌های مهمی را به عهده داشته است؛ از تشخیص سریع بیماری و غربالگری گرفته تا ارائه خدمات درمانی و ایجاد پناهگاه‌ اما مهم‌ترین فعالیت این جمعیت، آگاهی‎رسانی در حوزه بهداشت و درمان به عموم مردم بوده است.

وی ادامه داد: کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ تا جایی که در توانش بود، از جمعیت هلال‌احمر ایران پشتیبانی کرده است. یکی از این کمک‌های ناقابل آن، پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار فرانک سوئیس بود تا جمعیت هلال‌احمر ایران در زمینه مقابل با این بیماری از آن استفاده کند.

ریتزولی به اقدامات مشترک و سایر حمایت‌های نهضت بین‌‎المللی صلیب سرخ از جمعیت هلال‌احمر ایران هم اشاره کرد و گفت: حمایت از فعالیت‌های مشترک از دیگر اقدامات ماست. به عنوان مثال نهضت در زمینه آموزش خطرات مین و تولید پیام‌های آموزشی درباره بیماری کووید ۱۹ با جمعیت هلال‌احمر ایران همکاری داشته است.

وی افزود: ما در بخش‌های شرقی کشور و به طور مشخص در مشهد از یک سازمان مردم‌نهاد در زمینه ارائه تجهیزات حفاظت فردی حمایت می‌کنیم چرا که معتقدیم در دوران بیماری بعضی از فعالیت‌ها دوچندان و با اهمیت‌تر می‌شود و باید بیشتر به آنها بپردازیم و از آن‌ها حمایت کنیم.

ریتزولی در ادامه گفت: اقداماتی که طی این مدت جمعیت هلال‌احمر انجام داده بسیار چشمگیر بوده است و طیف وسیع از فعالیت‌ها را در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری و درمان شامل می‌شود.

وی از شبکه‌ ارتباطی درون نهضت بین‌المللی صلیب سرخ شامل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و همچنین بیش از ۲۰۰ جمعیت‌ ملی یاد کرد و گفت: این شبکه تضمینی برای جمعیت‌های ملی است تا از طریق آن بتوانند از بهترین روش‌ها استفاده کنند و در عین حال با یکدیگر تبادل ارتباط داشته باشند.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران همچنین در مورد اهمیت جمعیت‌های ملی در بحران‌هایی همچون بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد: جمعیت‌های ملی به دلیل نزدیکی جغرافیایی با مردم می‌توانند در اسرع وقت خودشان را به افراد آسیب دیده برسانند و از آنها حمایت کنند مانند کاری که این روزها جمعیت هلال‌احمر ایران در حال انجام دادن آن است.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 612

ثبت نظر

ارسال