افزایش ۱۰۱۴ تخت بیمارستانی/کردستان کانون سرطان مری و معده است

افزایش ۱۰۱۴ تخت بیمارستانی/کردستان کانون سرطان مری و معده است

سنندج - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طی شش سال گذشته و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، هزار و ۱۴ تخت بیمارستانی به حوزه درمان و سلامت کردستان افزوده شده است.

یکشنبه 10 شهریور 1398 ساعت 17:28

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

ظبه گزارش خبرنگار مهر، وحید یوسفی نژاد بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان، اظهار داشت: در حوزه سلامت و درمان خدمات ارزنده‌ای در دولت کنونی در سطح کشور ارائه شده و به تبع آن نیز تحول خاصی در این حوزه در استان کردستان شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: طی شش سال گذشته هزار و ۱۴ تخت بیمارستانی به مجموعه‌های درمانی استان افزوده شده و در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲.۵ تخت وجود دارد که به میانگین کشوری رسیده است و این در حالی است که پیش از آغاز به کار این دولت این رقم تنها ۹ دهم درصد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در این مدت بیمارستان ۶۳۷ تختخوابی کوثر سنندج، بیمارستان ۳۲ تختخوابی سروآباد و دهگلان که مجوز ساخت آنها ۶۴ تختخوابی است، بیمارستان ۹۶ تختخوابی بانه و همچنین بیمارستان ۲۱۷ تختخوابی سقز که می‌تواند به ۲۳۵ تخت نیز افزایش یابد به بهره برداری رسیده‌اند.

یوسفی نژاد یادآور شد: در حوزه طرح تحول نظام سلامت نیز پروژه‌های چشمگیری به بهره برداری رسیده‌اند که مهمترین آنها را می‌توان تجهیز تخت‌های ویژه ICU و CCU، راه اندازی بخش شیمی درمانی و غربالگری سرطان، توسعه اورژانس‌های بیمارستانی، راه اندازی بخش LDRدر بلوک‌های زایمان و احداث چندین کلینیک ویژه نام برد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه طرح تحول نظام سلامت ۱۰۰ تخت به بخش‌های مختلف این حوزه افزوده شده است، بیان کرد: با توسعه بخش اورژانس بیمارستان‌ها توانسته‌ایم در اسرع وقت خدمات ارزنده‌ای به مراجعان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه متاسفانه کردستان به کانون سرطان مری و معده تبدیل شده است، گفت: کردستان رتبه سوم کشور را دارد و با توجه به رایع بودن این بیماری در این استان راه اندازی بخش شیمی درمانی و غربالگری سرطان یکی از مهمترین کارهای صورت گرفته در این مدت بوده است.

یوسفی نژاد اظهار داشت: همچنین با ایجاد اتاق‌های LDR در بلوک زایمان بیمارستان‌های سنندج، دیواندره، سقز و بانه بانوانی که در هنگام زایمان بخواهند در یک محیط خصوصی و در کنار خانواده خود زایمان داشته باشند، این امکان برای آنان فراهم شده است که از نظر روحی و روانی می‌تواند بر روی فرد بسیار تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی در ادامه به راه اندازی کلینیک‌های ویژه در شهرستان‌های سنندج، قروه، سقز، مریوان، بانه، کامیاران و دهگلان خبرداد و افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۶۲ هزار کردستانی در این مراکز پذیرش شده و خدمات دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به هجمه‌هایی که به جامعه پزشکی می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته هجمه‌های غیر واقعی به جامعه پزشکی وارد شده اما کماکان این قشر جزو جوامع مرجع کشور محسوب شده و اعتماد مردمی را از دست نداده‌اند.

یوسفی نژاد یادآور شد: عده‌ای قصد دارند با اتهاماتی مانند فرار مالیاتی خدمات پزشکان را زیر سوال ببرند و این در حالی است که پزشکان خصوصی ۱۰ درصد درآمد خود و پزشکان دانشگاهی نیز ۳۵ درصد درآمد خود را به مالیات پرداخت می‌کنند و بر اساس اعلام اداره امور مالیاتی کردستان در این استان جامعه پزشکی هیچ‌گونه مشکل مالیاتی ندارند.

وی بیان کرد: البته ما منکر تخلف و اشتباه از سوی برخی از پزشکانی که حتی زیرمیزی هم دریافت می‌کنند نیستیم اما نباید اشتباه چند نفر را به یک جامعه چند هزار نفره تعمیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های آینده این دانشگاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این استان در بحث پیوند علیرغم تمام ظرفیت‌های موجود کم کاری‌هایی از گذشته صورت گرفته که به دنبال آن هستیم که بتوانیم در برخی عمل‌های پیوند ورود کنیم.

یوسفی نژاد با بیان اینکه امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری اولین عمل پیوند کلیه را در کردستان انجام دهیم، اظهار داشت: پیوند قرنیه و همچنین مغز استخوان نیز عمل‌هایی هستند که ظرفیت و توان انجام آنها را نیز داریم.

وی افزود: همچنین طی سال جاری ۵۲ پروژه سلامت محور را در استان استارت زده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال جاری با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی استان آنها را به بهره برداری برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: همچنین برای اولین بار در مهر ماه سال جاری در بخش بین الملل ۲۰ دانشجو از اقلیم کردستان عراق را در دانشگاه علوم پزشکی کردستان پذیرش می‌کنیم که می‌تواند علاوه بر ارز آوری برای کشور زمینه تبادل علمی و فرهنگی را ایجاد کند.

یوسفی نژاد یادآور شد: توسعه بخش دیالیز و ایجاد فضای فیزیکی جدید برای بیماران این بخش نیز یکی دیگر از اهداف مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی است که به دنبال جذب اعتبارات مورد نیاز آن هستیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که به شدت بر روی آن تاکید داریم بحث فرهنگ سازی و آموزش‌های سلامت محور است چرا که اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم می‌توانیم از بسیاری از هزینه‌هایی که در حوزه درمان انجام می‌شود، جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به عنوان مثال مردم کردستان در بحث مصرف نمک و یا خوردن مایعات داغ مانند چای سرآمد دیگر استان‌های کشور هستند که همین امر باعث افزایش افراد مبتلا به فشار خون و سرطان مری و معده شده است در حالی که با آموزش‌های لازم می‌توان در این حوزه پیشگیری‌های بسیاری انجام داد.

کد خبر 4708233
تعداد بازدید : 290

ثبت نظر

ارسال