ارائه خدمت ۸۰ کلینیک سیار دندان پزشکی در مناطق محروم

ارائه خدمت ۸۰ کلینیک سیار دندان پزشکی در مناطق محروم

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: ۸۰ دستگاه کلینیک سیار دندان پزشکی در کل کشور وجود دارد که در مناطق محروم خدمات ارائه می‌کنند. ممکن است ۴ یا ۵ دستگاه از این کلینیک‌های سیار هنوز پلاک گذاری نشده باشند که در حال پیگیری رفع مشکل هستیم.

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 12:2

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حمید صمدزاده درباره کلینیک‌های سیار دندان پزشکی افزود: این کلینیک های سیار در جریان سیل ابتدای سال هم خدمت رسانی کردند. حتی پیگیری های لازم در حال انجام است تا اگر جایی از این کلینیک ها استفاده نمی شود، فراخوانی داده شود تا در محل های مورد نیاز استفاده شوند.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه های علوم پزشکی برای پلاک گذاری این کلینیک های سیار دندان پزشکی دچار مشکلاتی شده اند و نتوانستند مجوز لازم را دریافت کنند، اما بقیه کلینیک های سیار دندان پزشکی در حال استفاده هستند و حتی برای اربعین هم از این دستگاه ها در نقاط مرزی استفاده خواهیم کرد.

کلینیک‌های سیار دندان پزشکی فعلا افزایش نمی یابد

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره مشکلات موجود جهت افزایش کلینیک های سیار دندان پزشکی بیان کرد: برای اضافه شدن کلینیک های سیار دندان پزشکی برنامه داشتیم، اما متاسفانه به خاطر مسائل مربوط به قیمت ارز و مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر قادر به این کار نیستیم اما امیدواریم با رفع مشکلات اقتصادی بتوانیم منابع جدیدی برای این منظور جذب کنیم.

وی افزود: هر کدام از کلینیک های سیار دندان پزشکی حدود ۳۰۰ میلیون تومان خریداری شده و تجهیز هر کدام نزدیک به ۲ میلیارد هزینه داشته است.

خدمات دندان پزشکی در مناطق محروم

صمدزاده درباره ارائه خدمات دندان پزشکی در مناطق محروم اظهار داشت: وزارت بهداشت شرایطی برای ارائه خدمات دندان پزشکی در مناطق محروم فراهم کرده است. در محل هایی که مراکز خدمات جامع سلامت وجود دارد، یونیت دندان پزشکی مستقر و در بقیه محل ها نیز از کلینیک های سیار دندان پزشکی استفاده شده است و خدمات به صورت رایگان ارائه می شود.

وی ادامه داد: ۱۳ خدمت رایگان دندان پزشکی با همکاری سازمان بیمه سلامت در روستاها و مناطق محروم ارائه می شود. البته برخی روستاها جمعیت کمتری داشته و مرکز جامع خدمات سلامت در این مناطق وجود ندارد که برای این روستاها از کلینیک های سیار استفاده می شود و خدمات نیز رایگان است.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: به هر حال کل کشور با مشکلات دهان و دندان مواجه است و از طرفی بیمه ها خدمات چندانی در زمینه دندان پزشکی ارائه نمی دهند و این موارد در حوزه معاونت بهداشتی ارائه می شود. هرچند با حد ایده آل بسیار فاصله داریم، اما خدمات مناسبی در زمینه دندان پزشکی در مناطق محروم ارائه شده است.

صمدزاده بیان کرد: در تابستان امسال حداقل ۷ تا ۸ گروه جهادی به همراه امکانات وزارت بهداشت در مناطق محروم به مردم خدمات دندان پزشکی ارائه کردند.

سلامت دهان و دندان دانش آموزان

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره خدماتی که قرار است به دانش آموزان ارائه شود نیز اظهار داشت: برنامه‌هایی که سال گذشته در زمینه بهداشت دهان و دندان مدارس اجرا شد، در سال جاری هم اجرایی می شود. برنامه مشترکی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در زمینه ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان در همه مدارس اجرایی می شود. این برنامه در مدارس ابتدایی در زمینه آموزش و پیشگیری، انجام وارنیش فلوراید دانش آموزان، غربالگری، ثبت خدمات در سامانه خواهد بود. برای دانش آموزان پایه ششم هم برنامه دهان و دندان عاری از پوسیدگی اجرایی می شود.

صمدزاده درباره شاخص پوسیدگی دندان کودکان ایرانی گفته بود: شاخص پوسیدگی دندان کودکان ۶ ساله که دندان شیری دارند ‌‌۵.۸ است، اما این عدد در دندان دائمی ۱.۸۴ است. یعنی هر کودک ۱۲ ساله ایرانی به طور متوسط حداقل ۲ دندان خراب دارد که ‌این شاخص در سال ۹۱ حدود ۲.۰۹ بود.‌ بر اساس ‌آمارها، شاخص پوسیدگی در کودکان ۱۲ ساله ایرانی ۱.۸۴ است که این شاخص در منطقه بهترین رتبه محسوب می‌شود. البته برای ‌کاهش این شاخص، برنامه ریزی و هدف گذاری هایی انجام شده است.

تعداد بازدید : 422

ثبت نظر

ارسال