تاثیر داروی آکوتان بر بارداری

آکوتان| داروی آکوتان| بارداری| زنان| پزشک| نوزاد

سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) نیز قوانین بسیار سختی را جهت ممانعت از مصرف زنان باردار از داروی آکوتان و گونه های ژنریک آن وضع نموده است .

دوشنبه 9 دی 1398 ساعت 9:33
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

برخی از خانم ها همچنان از لزوم عدم مصرف داروهای رفع آکنه از جمله قرص آکوتان و گونه های ژنریک آن هنگام بارداری آگاهی های لازم را ندارند . داروی آکوتان و گونه های ژنریک آن در درمان آکنه بسیار موثر هستند ، اما مصرف آن ها در دورۀ بارداری منجر به بروز اختلالات مادرزادی کودک خواهد شد . این مقاله که روی تاثیر داروری آکوتان بر بارداری تاکید دارد را حتما در اختیار خانم هایی که حتی تصمیم به بارداری دارند گذارید تا از عوارض داروی آکوتان بر بارداری آگاهی های لازم را دریابند.

 

تاثیر داروی آکوتان بر بارداری :

 

این موضوع که داروی آکوتان دارای پیامدهای سوء روی بارداری است را تمام تولید کنندگان دارو به خوبی منشر نموده اند . همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) نیز قوانین بسیار سختی را جهت ممانعت از مصرف زنان باردار از آکوتان و گونه های ژنریک آن وضع نموده است .

طی یک بررسی که روی 34 تَن از خانم هایی صورت پذیرفت که در دوران بارداری خود داروی آکوتان و گونه های ژنریک آن را مصرف نموده بودند و از دستورالعمل های قدیمی مصرف داروی آکوتان در حین بارداری بی اطلاع بودند.  در این پژوهش مشخص گردید که مادۀ اصلی که موجب بروز اختلالات مادرزادی می گردد ، تراتوژن ( Teratogen) نام دارد .

دستورالعمل قدیمی که پیرامون داروی آکوتان منتشر شده بود ، قدیمی و روی افراد داوطلب بود و نیاز مبرم به بازنگری داشت . برفرض مثال دستورالعمل قدیمی ، فرد را به مشاورۀ کنترل تولد و انجام تست بارداری ملزم می نماید که تست های بارداری به تعداد دفعات 2 بار با پاسخ های منفی ، از شروط آغاز دورۀ مصرف قرص آکوتان بود .

اما 8 تَن از خانم های این بررسی اعلام نمودند از مراجعه به مشاور کنترل تولد بی اطلاع بودند و 25 تَن دیگر از تست بارداری دوم بی اطلاع بودند . در عین حال دستورالعمل قبلی انجام تست های بارداری ماهیانه را پیشنهاد می نمود . دورۀ مصرف داروی آکوتان 4 تا 6 ماه است . برخی از خانم ها نیز از وجود آکنۀ شدید رنج می بردند .

 

قوانین جدید مصرف داروی آکوتان :

 

برنامه ای جدید با نام " iPLEDGE" توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) طراحی گردید به صورت مجازی از افراد جهت شرکت در این برنامه بهره می جست . بدین صورت که هر فردی که به گونه ای با تهیه ، تجویز و مصرف آن در ارتباط است به صورت مجازی ثبت نام نموده و مسئولیت آن را بپذیرد .

از شروط لازم برای خانم هایی که در سن بارداری هستند ، به میزان 2 بار مشاورۀ کنترل تولد و انجام دو تست بارداری طی هفت روز با شرط پاسخ منفی که باید در مطب پزشک یا آزمایشگاه صورت پذیرد و انجام آن در منزل قابل قبول نیست . همانطور که اشاره شد ، پزشکان ، فروشندگان و تولید کنندگان نیز در این پروژه درگیر هستند . برای نمونه پزشکان از عوارض این دارو بر بارداری باید بیمار را آگاه ساخته و برگۀ رضایت نامه را به امضای وی برسانند . داروسازان نیز تمامی شرایط را هنگام فروش دارو به خانم هایی که در سن بارداری هستند در نظر گرفته و تولید کنندگان نیز داروی آکوتان را فقط در اختیار داروسازان قرار دهند .

 

آکوتان و اختلال بارداری :

 

مطابق با مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) ، داروی آکوتان و قرص های رتینوئیدی مشابه آن سبب بروز میزان بالای اختلال مادرزادی می گردند . مطابق آمار (CDC) ، ایزوترتینوئین با نرخ 25.6 درصد شیوع بیماری اختلال مادرزادی در نوزادان، عامل برخی از بیماری های زیر نیز می باشد :

 

- شکاف کام

- نقص قلبی

- هیدروسفالی

- میکروسفالی

- چشم های غیر عادی

- گوش های غیر طبیعی

- معلولیت فکری

- ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی

 

مادرانی که تحت مداوا با داروی ایزوترتینوئین قرار گرفتند ، به کودکان خود شیر ندهند .

 

 

 

 

تعداد بازدید : 1693

ثبت نظر

ارسال