پزشکان عمومی باید متخصص پزشکی خانواده شوند

پزشکان عمومی باید متخصص پزشکی خانواده شوند

مشاور وزیر در امور بهداشتی، استقرار برنامه پزشکی خانواده در کشور را توصیه سازمان بهداشتی جهانی دانست و گفت: باید به سمتی برویم که پزشکان عمومی شاغل در این برنامه متخصص پزشک خانواده شوند.

چهارشنبه 11 دی 1398 ساعت 21:43

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آسایی اردکانی، در نشست مشورتی پیرامون دستورالعمل های مرتبط با متخصصان پزشک خانواده که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت شبکه برگزار شد، درخصوص ضرورت بهره گیری از ظرفیت های متخصصین پزشکی خانواده برای ایجاد نظام خدمات مردم محور، خاطرنشان کرد: به دلیل ضرورت برخورداری از خدمات بهتر در مناطق محروم، سیاست های مربوط به ایجاد پایگاه های جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها در طرح تحول سلامت، اجرایی شد.

وی افزود: اگر در سطوح ارائه خدمات، کیفیت برنامه ها ارتقا نیابد، بسته های خدمت به خوبی ارائه نشود و برای بهبود کیفیت ها برنامه نداشته باشیم، گیرندگان خدمت یعنی مردم راضی نمی شوند.

آسایی ادامه داد: برنامه پزشکی خانواده باید به گونه ای اجرا شود که قدرت انتخاب پزشک خانواده را از مردم سلب نکند. خانواده ها باید این قدرت را داشته باشند که وقتی دیدند ارائه خدمات توسط یک پزشک خوب نیست، پزشک مورد تائید خود را انتخاب کنند.

مشاور وزیر بهداشت، با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اجرای برنامه پزشکی خانواده، تصریح کرد: یک پزشک خانواده فقط نباید بیمار ویزیت کند، بلکه او و تیم همراهش باید بتوانند در تصمیم سازی های سلامت منطقه تحت پوشش خود با مشارکت در امور اجتماعی و فرهنگی مردم و منطقه، تاثیر گذار باشند.

آسایی بیان کرد: طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» نیز در راستای مشارکت دادنِ بیشتر مردم در سه شهر قزوین، کاشان و سمنان در حال اجرای آزمایشی است. درآینده هر خانواده باید یک سفیر سلامت داشته باشد تا بتوان در زمینه پشگیری، درمان های اولیه و توانبخشی با مشارکت خانواده ها و مردم بهتر عمل کرد.

وی ادامه داد: پزشک خانواده می تواند آموزش های مندرج در طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» برای سفیران را هدایت کرده و بسیاری از مسائل سلامت مردم را در قالب این طرح پیگیری و پایش کند.

آسایی با تاکید بر اینکه تربیت متخصص پزشکی خانواده اهمیت بسیاری دارد، اما این تخصص به تنهایی نمی تواند مشکلات ما را حل کند، خاطرنشان کرد: در این راستا باید از توان بهورزان و مراقبان سلامت و برگزاری دوره های پودمانی کمک بگیریم.

وی ادامه داد: مطابق توصیه سازمان بهداشت جهانی برای هر سه هزار نفر باید یک پزشک خانواده وجود داشته باشد. در پاکستان که بودم برآورد شده بود که اگر حتی جمعیت آن کشور ثابت بماند تا ۱۲۰ سال به الگوی یک پزشک برای هر سه هزار نفر نخواهیم رسید.

آسایی بر بهره گیری از توان بخش خصوصی برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور تاکید کرد و گفت: مشکل کشورهای منطقه نظیر لبنان و اردن که نتوانستند برنامه پزشکی خانواده را به درستی اجرا کنند، این بود که از توان بخش خصوصی به درستی بهره نبردند. اگر می خواهیم دراین برنامه موفق شویم، باید از توان همه سازمان ها و مردم کمک بگیریم.

مشاور وزیر بهداشت در اموربهداشتی، تصریح کرد: با توجه به استقبال معاونت آموزشی از تربیت متخصصان پزشکی خانواده باید از این امتیاز در جهت تربیت متخصصان بهره بیشتری گرفت.

آسایی افزود: برنامه تربیت پزشکان خانواده در دانشگاه های علوم پزشکی باید با قوت ادامه یابد تا در آینده به الگویِ وجود یک پزشک به ازای هر سه هزار نفر جمعیت برسیم. در این راستا، لازم است فیلدهای آموزشی، بهداشتی و درمانی اصلاح شوند.

وی با اشاره به بازدید از مرکز بهداشتی درمانی میان دورود در استان مازندران، گفت: مرکز بهداشتی درمانی میان دورود، به معنای واقعی کلمه، یک مرکز جامع و کامل است که توسط پزشک خانواده اداره می شود، در این مرکز تمام آنچه در کتاب های آموزشی در خصوص آموزش ها برای تربیت پزشکان متخصص خانواده ذکر شده، اجرا می شود. باید به سطحی برسیم که در هر شهرستان دو مرکز آموزشی اینچنینی داشته باشیم.

آسایی بیان کرد: برنامه پزشکی خانواده یک کار تیمی است و اگر ماما، پرستار و داروخانه ها با کلیات این برنامه آشنا نباشند، کاری از پزشک خانواده به تنهایی برنمی آید. باید برای آشنایی گروه پزشکی خانواده دوره های پودمانی و MPH برگزار کنیم.

وی ادامه داد: باید آنقدر انگیزه ایجاد شود تا دانشجویان علوم پزشکی به سمت تخصص پزشکی خانواده سوق پیدا کنند. ایجاد پست سازمانی متخصص در مراکز بهداشتی، درمانی که در حال انجام است، یکی از این انگیزه ها می تواند باشد.

مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد: جای متخصص در مراکز بهداشتی درمانی است تا تخصص به محل کار و زندگی مردم نزدیک تر شود. باید ایجاد مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی در هر شهرستان جزو اهداف ما باشد.

وی، تفکیک وظایف متخصص پزشکی خانواده از پزشک عمومی، برقراری ارتباط مناسب با پزشکان عمومی، قرار دادن پزشک متخصص خانواده در پست های مدیریتی در صورت داشتن توان مدیریتی را از اقدامات ضروری دیگر در راستای اجرای بهتر برنامه پزشکی خانواده در کشور برشمرد و افزود: جایگاه اصلی یک متخصص پزشکی خانواده در مراکز بهداشتی، آموزشی و درمانی است. این پزشک باید بتواند یک مجتمع بهداشتی، درمانی را با ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش مدیریت کند.

آسایی بیان کرد: با همکاری بیمه ها برای حمایت از پزشکان خانواده و سوق دادن پزشکان به سمت تخصص پزشکی خانواده، سرانه طی دو هفته گذشته به «استمرار ۴۰ درصد اضافه معادل متخصصان اطفال و داخلی» اصلاح شده و ارتقا یافت.

مشاور وزیر بهداشت در اموربهداشتی در پایان، بر گسترش مجتمع های سلامت و عقد قرارداد با بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: برنامه پزشکی خانواده با تشویق مطب های خصوصی به مشارکت در این برنامه و ارائه خدمت با مکانیزم پزشکی خانواده به شرطی که پرداخت ها و جمعیت تحت پوشش شان مشخص شود، باید در تمام کشور اجرایی شده و محدود به دو استان مازندران و فارس نباشد.

کد خبر 4806601
تعداد بازدید : 501

ثبت نظر

ارسال