تاکید محققان بر لزوم انجام به موقع تست شنوایی در نوزادان

تاکید محققان بر لزوم انجام به موقع تست شنوایی در نوزادان

محققان آمریکایی در تحقیقات خود به لزوم انجام به موقع تست شنوایی در نوزادان تاکید کردند.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 14:2

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، با به دنیا آمدن نوزاد چکاپ‌های لازم برای بررسی قد و وزن و واکسیناسیون او انجام می‌شود، اما ممکن است در مورد دستور العمل‌های مربوط به کنترل حس شنوایی آگاهی وجود نداشته باشد.

بررسی حس شنوایی نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که بر روند رشد او تاثیرگذار است. طبق اعلام آکادمی متخصصان کودک در آمریکا، کاهش قدرت شنوایی از جمله مشکلات مادرزادی شایع در این کشور است. به ازای هر ۱۰۰۰ مورد تولد، سه نوزاد به مشکلات کم شنوایی خفیف و شدید دچار است که می‌تواند به معنی تاخیر در پیشرفت زبان، یادگیری و گفتار باشد.

به همین دلیل دستورالعمل‌های مشخصی برای شناسایی و کمک به رفع مشکلات شنوایی ارائه شده است. نوزادان باید تا یک ماهگی تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند. همچنین هرگونه مشکل کم شنوایی باید تا سه ماهگی تشخیص داده شود و بهتر است اقدامات مداخله‌ای لازم برای هرگونه کم شنوایی تا شش ماهگی اتخاذ شود.

فوائد این دستورالعمل‌ها تایید شده است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا به دنبال آن است تا مشخص شود این دستورالعمل‌ها به چه میزان رعایت شده و چه تاثیری بر روند رشد گفتاری نوزاد دارد. بنابراین، محققان به بررسی تعدادی کودک هشت ماهه تا سه ساله پرداختند که مشکل کم‌شنوایی در تمامی آنان طی دوران نوزادی تشخیص داده شده است.

به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، بررسی‌ها نشان داد کودکانی که خدمات مراقبتی لازم را دریافت نکرده‌اند از مهارت‌های گفتاری که پایین‌تر از سطح نرمال سن‌شان است، برخوردارند. این درحالیست که دریافت به موقع خدمات تشخیصی و درمانی می‌تواند تاثیر بسزایی بر قدرت کلامی کودک داشته باشد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 512

ثبت نظر

ارسال