چاقی در میانسالی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

چاقی در میانسالی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

محققان عنوان می کنند چاقی در میانسالی با افزایش ریسک زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط است.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 20:10

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، تیمی از محققان بین المللی و بریتانیایی با مطالعه بیش از یک میلیون زن در بریتانیا دریافتند افرادی که در اواسط دهه ۵۰ عمرشان چاق هستند در مقایسه با زنان دارای وزن سالم، ۲۱ درصد بیشتر با ریسک ابتلاء به زوال عقل در طول ۱۵ سال بعد به بالا مواجه هستند.

محققان در این مطالعه بیش از ۱.۱ میلیون زن متولدشده در بریتانیا بین سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۵۰ را بررسی کردند. سن این زنان در شروع مطالعه ۵۶ سال بود و هیچیک مبتلا به زوال عقل نبودند.

شاخص توده بدنی هریک از زنان اندازه گیری شد. همچنین در مورد رژیم غذایی و ورزش شأن هم از آنان سوال شد. این زنان به طورمیانگین به مدت ۱۸ سال تحت نظر بودند.

محققان دریافتند در طول این مدت حدود ۲.۱ درصد زنان چاق مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند درحالیکه این رقم در زنان دارای وزن سالم ۱.۶ درصد بود.

به گفته محققان بسیاری از فاکتورهای مرتبط با چاقی برای مغز مضر هستند. این فاکتورها شامل کلسترول بالا، میزان بالا التهاب و افزایش ریسک سکته است.

همچنین افراد چاق با مشکلات و اختلالات خواب هم روبرو هستند و مغزشان برای دریافت اکسیژن کافی به منظور عملکرد مناسب با چالش مواجه است.

کد خبر 4813880
تعداد بازدید : 507

ثبت نظر

ارسال