راه های درمان و پیشگیری از آنفلوآنزا

 راه های درمان و پیشگیری از آنفلوآنزا

زمان مناسب تزریق واکسن ابتدای فصل پاییز است اما گروه های پرخطر به این زمان توجه نکنند و واکسن بزنند.

شنبه 9 آذر 1398 ساعت 9:43
گروه علمی پزشکی امروز

این روزها بیماری آنفلوآنزا مشکلات عدیده ای را در کشورمان پدید آورده و سبب مرگ بسیاری از هموطنانمان گردیده است. طی آمار رسمی معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان تا به امروز در سال 1398 تعداد 37 نفر در اثر بیماری آنفلوآنزا در ایران جان خود را از دست داده اند . اما به راستی یک آنفلوآنزای ساده می تواند به چنین بیماری مهلک و کشنده ای بدل گردد، راه های درمان و پیشگیری از آنفلوآنزا چیست ؟

 

دلایل ابتلا به آنفلوآنزا چیست ؟

 

این روزها عوامل بسیاری سبب افزایش ابتلا به آنفلوانزا در کشور گردیده است، سرمای زودرس، حضور مردم در اجتماعات، عدم تزریق واکسن و رعایت نکردن بهداشت فردی و اجتماعی و همزمان شدن و ترکیب این بیماری با آلودگی بیش از حد هوا از مهمترین دلایل افزایش این بیماری در روزهای اخیر است.

 

چگونه از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنیم ؟

 

از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا ، دریافت واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است و افراد  با این ۲ راهکار می توانند از عوارض بیماری آنفلوآنزا در امان باشند.

برای نمونه شستشوی دست ها با آب و صابون از مهمترین اقداماتی است که در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا می توان انجام داد .اما افرادی که نشانه بیماری را دارند، توصیه می گردد  که از حضور در اجتماعات مانند عروسی و عزا تا حد امکان خودداری کنند و اگر مجبور به رفتن هستند، از دست دادن، درآغوش گرفتن و بوسیدن دیگران خودداری کنند.

همچنین دفع بهداشتی آب بینی، آب دهان و خلط با استفاده از دستمال کاغذی یکبار مصرف نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم با رعایت بهداشت از عوارض این بیماری در امان خواهند ماند. خانواده ها نیز فرزندان بیمار خود را به مدرسه نفرستند یا کارمندان و کارگران که علائم آنفلوآنزا را دارند، سرکار نروند تا از این طریق بیماری به دیگران سرایت پیدا نکند. اگر یکی از اعضای خانواده نیز دچار این بیماری گردید تا حد امکان در اتاق جداگانه از وی مراقبت گردد .  

 

چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

 

افراد بالای ۶۰ سال، کودکان شش ماهه تا شش سال، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و مادران باردار باید واکسن آنفوآنزا را دریافت نمایند. همچنین، بیمارانی که تحت همودیالیز، رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار می گیرند، بیماران مبتلا به ایدز یا افرادی که داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی مصرف می کنند و بیماران دچار به دیابت نیز باید این واکسن را دریافت نمایند. زمان مناسب تزریق واکسن ابتدای فصل پاییز است اما گروه های پرخطر به این زمان توجه نکنند و واکسن بزنند.

 

علائم آنفلونزا چیست ؟ تفاوت سرما خوردگی و آنفلوآنزا در چیست ؟

 

آغازناگهانی و یکباره تب های بالا، کوفتگی عضلات، دردهای استخوانی و عضلانی و سرفه از مهمترین علائم  بیماری آنفوآنزا است و افراد در سرما خوردگی فقط با نشانه هایی مانند آبریزش بینی، خلط، گرفتگی بینی و گاهی سرفه مواجه می شوند. توصیه می گردد که از خوددرمانی در این زمینه به شدت پرهیز نموده و درصورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند و آنفلوانزا و سرما خوردگی هر دو بیماری ویروسی هستند و احتیاج به تجویز آنتی بیوتیک ندارند. اگر افراد مبتلا به آنفلوانزا دچار عوارضی شوند، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک پیدا کند که این کار باید با تشخیص پزشک انجام گیرد.

 

تعداد بازدید : 1965

ثبت نظر

ارسال