۲۳۲۸ مورد گازگرفتگی از ابتدای پاییز در کشور/۱۰۶ فوتی

۲۳۲۸ مورد گازگرفتگی از ابتدای پاییز در کشور/۱۰۶ فوتی

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از ابتدای مهر ۹۸ تا روز گذشته، ۲۳۲۸ نفر در کشور دچار گازگرفتگی و مسمومیت شده اند که بیشترین تعداد مسمومین مربوط به استان تهران بوده است.

دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 14:59

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پیرحسین کولیوند، اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه تا روز گذشته، ۱۷۰۰ نفر از مسمومین با گاز منوکسیدکربن توسط آمبولانس های اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی کشور انتقال داده شدند که بیشترین مسمومین اعزامی در استان های خراسان رضوی با ۲۲۴ نفر، تهران با ۲۲۲ نفر، آذربایجان شرقی با ۱۶۹ نفر و فارس با ۱۶۰ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی متاسفانه ۱۰۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده اند، بیشترین میزان فوتی ناشی از این گاز را مربوط به استان های آذربایجان شرقی با ۱۳ نفر، اصفهان با ۱۲ نفر و فارس با ۱۰ نفر عنوان کرد.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل و اماکن مختلف شاهد افزایش موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور هستیم و مهمترین اماکن شایع تجمع این گاز در حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب است.

کولیوند اضافه کرد: گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید آن، سوختن ناقص نفت و گاز است اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط های بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. همچنین استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج، اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و در برخی موراد تنگی مردمک چشم است. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود و مسمومیت شدید با این گاز، می تواند کشنده باشد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در صورت برخورد با موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن باید مصدومان را سریعا از محیط گازگرفته خارج کرد، پس از خارج کردن مصدوم از محیط آلوده، سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و علائم حیاتی مصدوم یا مصدومان را کنترل و از باز بودن راه هوای هوایی، اطمینان حاصل کرد.

کد خبر 4797020
تعداد بازدید : 397

ثبت نظر

ارسال