چین مدعی دستیابی به هدف "انتشار صفر" تا سال ۲۰۵۰

چین مدعی دستیابی به هدف "انتشار صفر" تا سال ۲۰۵۰

بر اساس یک گزارش جدید، چین مجبور نیست برای دستیابی به هدف "انتشار صفر"، رشد یا رونق اقتصادی خود را قربانی سازد.

شنبه 2 آذر 1398 ساعت 18:0

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، "کمیسیون بین‌المللی انتقال انرژی" در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، مدعی شد: چین می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی میزان تولید اقتصادی خود را برای هر نفر سه برابر کند و در عین حال انتشار کربن خود را کاهش دهد.

به گفته رئیس این کمیسیون با توجه به نقش اصلی چین در اقتصاد جهانی، منابع انرژی تجدید پذیر گسترده آن و رهبری تکنولوژیکی آن در صنایع کلیدی، این کشور به طور منحصر به فرد پیشگام انتقال انرژی جهانی و کربن‌زدایی کامل از اقتصاد خود تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.

کمیسیون انتقال انرژی متشکل از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی، کارشناسان تکنولوژی، متخصصان امور مالی و سازمان‌های مردم نهاد از نقاط مختلف دنیاست.

چین یکی از بزرگترین آلوده‌کننده‌ها در جهان و از مهم‌ترین امضا کنندگان توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ است که پیمانی مبنی بر تعهد ۱۸۷ کشور برای کاهش انتشار کربن‌ بوده و لذا نقش این کشور پس از عقب‌نشینی ایالات متحده از این توافقنامه از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شده است.

طبق اعلام کمیسیون انتقال انرژی برای چین ضروریست که راهکاری برای رسیدن به هدف انتشار صفر تا اواسط قرن به منظور دستیابی جهان به اهداف اقلیمی پاریس داشته باشد.

به باور کارشناسان کاهش انتشار خالص کربن تا صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی در واقع می‌تواند دومین اقتصاد بزرگ جهان را قوی‌تر کند.

به گفته رئیس کمیسیون انتقال انرژی، به دور از محدود کردن توانایی چین در دستیابی به هدف خود و تبدیل به اقتصادی کاملاً توسعه یافته تا سال ۲۰۵۰ میلادی،  تعهد به دستیابی به انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی باعث سرمایه‌گذاری و نوآوری خواهد شد که می‌تواند این پیشرفت را تسریع کند.

این گزارش توصیه می‌کند که چین با استفاده از مواد بازیافت شده تمرکز خود را بر حذف کربن از صنایع سنگین مانند فولاد، سیمان و مواد شیمیایی بگذارد. اقدامات دیگر شامل برق‌رسانی کامل جاده‌ای و ریلی و استفاده از سوخت‌های زیستی برای حمل و نقل هوایی و کشتیرانی بین‌المللی از راه دور است.

طبق این گزارش، چین برای رسیدن به هدف انتشار خالص صفر، نیاز به بیش از دو برابر کردن تولید برق خود دارد. هم‌چنین باید میزان سرمایه‌گذاری سالانه خود را در زمینه انرژی خورشیدی دو برابر و در زمینه انرژی باد سه یا چهار برابر افزایش دهد.

چین تاکنون اقداماتی را برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای خود ترتیب داده و قیمت انرژی خورشیدی را در بسیاری از مناطق این کشور به طرز چشمگیری کاهش داده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز این کشور برنامه‌هایی ملیِ سراسری جهت راه‌اندازی بازار کربن به منظور کسب اعتبار برای حق انتشار دی اکسید کربن اعلام کرد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، این کمیسیون هم‌چنین از چین خواستار تعیین اهداف مشخص و اتخاذ سیاست‌های عمومی اجباری برای دستیابی به هدف انتشار صفر کربن شده است.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 397

ثبت نظر

ارسال