پایین بودن تعداد دانش‎آموزان باعث کم‌شدن کیفیت تدریس می‌شود

پایین بودن تعداد دانش‎آموزان باعث کم‌شدن کیفیت تدریس می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی‎از سیاست‎های سازمان توسعه کیفی و جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات غیردولتی است.

چهارشنبه 11 دی 1398 ساعت 22:44

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

مجتبی زینیوند امروز در همایش موسسان مراکز و مدارس غیردولتی لرستان که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش ناحیه ۲ خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به این‎که مشکلات مؤسسات نسبت به گذشته کمتر شده‎است، اظهار کرد: مخالفان این مدارس ببینند اگر مدارس غیردولتی را تعطیل کنند چه تعداد دانش آموز آواره شده و از تحصیل باز می‎مانند.

وی با اشاره به این‎که یکی‎از سیاست‎های سازمان توسعه کیفی و جلوگیری از توسعه کمی مؤسسات غیردولتی است، عنوان کرد: خیلی از صندلی‎های مؤسسات غیردولتی خالی هستند که پایین بودن تعداد دانش‎آموزان باعث می‎شود کیفیت تدریس کم شود.

زینیوند تأکید کرد: ما دنبال این هستیم که تعداد دانش‎آموزان تحت پوشش را اضافه کرده و از ظرفیت مدارس غیردولتی استفاده کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‎های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تک تک مدارس غیردولتی که پایه دوازدهم داشتند کارنامه صادر کردیم هرچه تعداد دانش‎آموزان کمتر می‎شد کیفیت پایین می‎آمد.

وی با بیان این‎که وزیر کشور به جد پیگیر مشکلات و معضلات آموزش و پرورش هستند، تصریح کرد: خیلی از موارد ارجاع داده شده به وزیر کشور حل شد.

زینیوند با اشاره به این‎که لرستان تنها استانی است که با شهرداری‌ها مشکل داشته و عوارض بر مشاغل از مدارس غیردولتی گرفته می‎شود، ادامه داد: این امر نیز در یکی‎از شهرهای کوچک اتفاق افتاده است.

این مسئول تصریح کرد: براساس آیین‎نامه اجرایی و استقرار که به تصویب هیئت دولت رسیده، مدرسه غیردولتی در هر فضایی با کاربری مسکونی و غیرمسکونی می‎تواند فعالیت داشته باشد و براساس ماده ۱۹ تمام تخفیفات مدارس دولتی نیز شامل حال این مدارس می‎شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر هیچ آیین‎نامه و دستورالعملی وجود ندارد که به تصویب نرسیده باشد.

زینیوند با اشاره به این‎که ما از نظر ایجاد بسترهای لازم قانونی در مدارس غیردولتی قوی عمل کردیم، اضافه کرد: از نظر قانونی شبهه‎ای بر ساختار ما وارد نیست و پنج سیاست در زمینه کیفیت بخشی اجرا کردیم.

این مسئول ادامه داد: از مؤسسین و مدرسه‎داران انتظار می‎رود در عصری که عصر شکل‎گیری رشته‎ها و علوم دانش‎بنیان است، تعلیم و تربیت را که یکی‎از میدان‎های توسعه سرمایه انسانی است جدی بگیرند.

وی با اشاره به این‎که آموزش و پرورش پویا، کارآمد و اثربخش از لازمه‎های توسعه هر کشور و تربیت سرمایه انسانی مؤثر است، تصریح کرد: رسالت و نقش‎آفرینی مدارس فقط در راه‎اندازی واحد آموزشی نیست بلکه بسیار گسترده‎تر است.

زینیوند با بیان این‎که اگر به این نکته توجه نکنیم نمی‎توانیم به آینده امیدواریم باشیم، اظهار کرد: انتظار مردم از کیفیت آموزشی نسبت به سال‎های گذشته بالاتر رفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‎که هدایت‎گری و راهبری اولین وظیفه مؤسسین و مدرسه‎داران است، گفت: این امر یکی‎از مهم‎ترین شاخص‎های مدیریت آموزشی است که باید در این رابطه برنامه‎ریزی و سیاست‎گذاری درست داشته باشیم.

وی با اشاره به این‎که ویژگی دوم این نوع مدارس عمل بر مبنای اصول، علم، عقلانیت و کاربرد تدبیر و آینده‎نگری در مدیریت آموزشی است، عنوان کرد: اگر در مدرسه خود تیم با انگیزه، علمی، کارآمد و متعهد را به کار نگیرید مدرسه شما موفق نخواهد بود.

زینیوند ادامه داد: ویژگی سوم در پیش گرفتن رویکرد‎های مشارکت جویانه، بهره‌گیری از ظرفیت‎های اولیا و ذهن خلاق دانش‎آموزان و استفاده از ظرفیت شوراهای مدرسه است.

این مسئول با اشاره به این‎که اخلاق گمشده جامعه امروز ماست، تصریح کرد: در وهله چهارم موسسان باید منادی اخلاق و معنویت در جامعه باشند، خیلی‎از افراد علم و سواد دارند اما حضورشان در جامعه مثمر نیست عدم اخلاق و معنویت باعث می‎شود علم و سواد به درد افراد جامعه نخورد.

وی با اشاره به این‎که دغدغه ما داشتن نگاهی نو به آموزش در نظام تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: مدارس غیردولتی باید پیشران اجرای سند تحول بنیادین باشند.

زینیوند با بیان این‎که مدارس غیردولتی باید بسترهای لازم را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کنند، ادامه داد: یکی‎از برنامه‎های ما مهارت‎آموزی و مهارت دوستی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: عرصه رقابت در مدارس غیردولتی عرصه سنگینی خواهد بود و حفظ حرمت معلمان بر همه ما واجب است.

وی با اشاره به این‎که یکی‎از دغدغه‎های ما بحث بیمه است، اظهار کرد: حقوق و مزایا براساس اِشِل وزارت کار است در وزارت کار بندی دارد که دولت بخشی از بیمه همکاران غیردولتی را تامین کند.

زینیوند با اشاره به این‎که آموزش از راه دور در سه حوزه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری فعالیت دارد، عنوان کرد: امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ مدرسه راه دوری نداشته باشیم که به تجهیزات الکترونیکی مجهز نباشد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 359

ثبت نظر

ارسال