نقش ویتامین د در پیشگیری از ابتلا به عفونت

نقش ویتامین د در پیشگیری از ابتلا به عفونت

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی اورگن"(Oregon State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند ویتامین د می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدن در جلوگیری از ابتلا به عفونت‌ها را افزایش دهد.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 8:25

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

و به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه ایالتی اورگن در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند ویتامین د(Vitamin D) نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به عفونت دارد و در آزمایشات دریافته‌اند استفاده از ویتامین د می‌تواند تعداد باکتری‌های ایجاد کننده بیماری در زخم‌های پوستی را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

ویتامین د را که کلسیفرول می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

ویتامین د که محلول در چربی است در غذاهای بسیار کمی از جمله گوشت ماهی چرب، جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ موجود است و باعث جذب کلسیم در روده می‌شود و برای رشد استخوان لازم است. ویتامین د که توسط بدن در هنگام جذب نور خورشید ایجاد می‌شود، برای رشد سلولی، عملکرد عصبی عضلانی و کاهش التهاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

طی این مطالعه پژوهشگران دانشگاه اورگن به رهبری "آدرین گمبارت"(Adrian Gombart) نقش ویتامین د در پیشگیری از عفونت را مورد بررسی قرار دادند.

آنها طی این مطالعه به بررسی نقش زیست‌فعال‌شونده ویتامین د در تحریک بدن در تولید پپتید ضد میکروبی کاتلیسیدین "آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای"(CAMP) پرداختند. پپتید ترکیبی از دو یا چند اسید آمینه در یک زنجیره به هم پیوسته است و آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای توسط سلول‌های ایمنی و سلول‌هایی ساخته می‌شود که سدی در برابر عفونت مانند سلول‌های پوستی و روده ایجاد می‌کنند.

ژنی که برای آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای رمزگذاری می‌شود در انسان و نخستی‌سانان وجود دارد. سایر پستانداران از جمله موش‌ها ژن مشابهی به آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای دارند اما ویتامین د بر روی آن تاثیری ندارد. طی این مطالعه پژوهشگران موش‌هایی را که از طریق اصلاح ژنتیکی ژن آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای حمل می‌کردند را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه، محققان نشان دادند که بدن موش‌های دارای ژن آدنوزین مونوفسفات حلقه‌ای نسبت به عفونت‌های روده‌ای مقاوم شده و عفونت‌های روی پوست آنها نیز با فرم زیست فعال ویتامین د درمان شده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology" منتشر شد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 558

ثبت نظر

ارسال