نصب باران سنج‌ برای پیش بینی قطعی سیل تهران/راه‌اندازی اپلیکیشن شهرآماده برای تشخیص نقاط امن

نصب باران سنج‌ برای پیش بینی قطعی سیل تهران/راه‌اندازی اپلیکیشن شهرآماده برای تشخیص نقاط امن

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که ۱۳ سوله مدیریت بحران دارای کاربری‌های غیرمرتبط یا خارج از ید سازمان است.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 5:47

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، رضا کرمی محمدی در نشست خبری ظهر امروز که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، درباره وضعیت پایگاه‌ها یا همان سوله‌های مدیریت بحران گفت: ۲۲ پایگاه ویژه مدیریت بحران در تهران داریم. همچنین چهار پایگاه هم معین است.

وی ادامه داد: : از مجموع ۸۰ پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ناحیه، ۵۴ پایگاه نیز در اختیار سازمان ورزش است که بنا شد تا آنها که فعالیتی در آن صورت نگرفته به سازمان بازگردانده شود و سوله‌هایی هم که در اختیار ورزش است به گونه‌ای باشد که امکان استفاده سریع از آن در هنگام بحران فراهم شود که الان هم برنامه‌ریزی ما همین است.

وی با بیان اینکه ۱۳ پایگاه در اختیار سازمان مدیریت بحران است، گفت: ۹ پایگاه نیز در حال ساخت است.

کرمی محمدی در مورد سوله‌هایی که در اختیار سازمان نیست، به ایسنا تصریح کرد: هفت سوله در اختیار شهرداری هست اما کاربری غیرمرتبط دارد و در اختیار سازمان مدیریت بحران نیست، متأسفانه شش سوله دیگر نیز بیش از چهار پنج سال است که خارج از ید سازمان و شهرداری است که در همان سال‌های تأسیس تهاتر شده و در اختیار نهادهای دیگر است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: باید توجه داشته باشیم که پایگاه‌های مدیریت بحران محل اسکان حادثه‌دیدگان و شهروندان نیست، بلکه محل حضور امدادگران است.

خرید دو دستگاه پیشرفته و حساس به بو

وی در مورد بوی مرموز تهران نیز گفت: در این‌ مورد بررسی‌های زیادی انجام شد و بیشترین حدس در مورد این است که SO۲ است. اما منشاء آن مشخص نشد.

کرمی محمدی بابیان اینکه نیاز به خریداری دستگاه‌های حساس به بو وجود دارد، تصریح کرد: نهادهای دیگر هم چنین دستگاهی نداشتند، ما ۲ دستگاه به مبلغ حدود مجموعا ۱۰۰ میلیون تومان برای شناسایی بو خریداری کردیم که طی ۱۰ روز آینده به دست ما خواهد رسید.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به ضرورت شناسایی علمی پدیده‌ی بوی نامطبوع در شهر تهران، گفت: شهردار تهران تاکید دارند که مساله‌ی بوی تهران به شکل علمی مطرح شود در مواردی که فرضیاتی مطرح شد آقای حناچی تاکید کردند که حتما استدلال‌ها و دلایل با پشتوانه علمی و منطق علمی همراه باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز چندین سازمان و دستگاه اقدامات خود برای یافتن منشاء و دلیل بوی نامطبوع در تهران را آغاز کردند. کما این که در مساله‌ی آلودگی هوا بیش از ۱۰ دستگاه مسئولیت دارند و تا وقتی دستگاههای مذکور حضور دارند ما به عنوان مدیریت بحران نمی‌توانیم در حوزه‌ای که مسئولیتی نداریم اظهار نظر کنیم.

وی در مورد بوی تهران نیز ادامه داد: اگر دستگاههایی که خریداری کرده‌ایم و بنا است طی ده روز آینده به دست ما برسد، به کار بگیریم می‌تواند در کانون‌هایی که بو بیشتر احساس شده ترکیبات بو را استخراج کرده و به یافتن منشاء آن کمک کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه سخنان خود به تشریح برخی از اولویت‌ها واقدامات انجام شده از سوی این سازمان در دوران مدیریت خودش پرداخت و گفت: یکی از اولویت‌های ما راه اندازی سامانه تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله در شهر تهران است؛ به طوری که ما ۱۴ دستگاه شتاب نگار را در نقاط مختلف پایگاه نصب کرده‌ایم. ۱۰ دستگاه دیگر را نیز با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و ۱۵ دستگاه دیگر را نیز با همکاری شرکت گاز تهیه خواهیم کرد که با استفاده از این دستگاهها و با داده‌هایی مانند شدت زلزله ، تراکم، کیفیت بافت و .... میزان خسارات و تلفات احتمالی در هنگام زلزله را تخمین زده و ما می‌توانیم در صورت بروز زلزله احتمالی امداد رسانی را به شکل هوشمند انجام دهیم.

به گفته کرمی محمدی، این سامانه می‌تواند آسیب پذیری در شهر تهران در پی وقوع زلزله را کاهش دهد.

وی دومین اولویت در تهران را سامانه هشدار سریع زلزله برشمرد و گفت: تاکنون ۴ دستگاه زلزله نگار در مجاورت تهران و بر روی گسل شمال تهران نصب شده که با استفاده از این دستگاه هنگامی که زلزله‌ای رخ دهد قبل از رسیدن امواج وقوع زلزله در مبداء تشخیص داده شده و به سرعت جریان گاز قطع می‌شود. همچنین از این سیستم می‌توان برای پناه گرفتن مردم ، سیستم‌های بیمارستانی و .... استفاده کرد. در حال حاضر با توجه به محل نصب این شتاب‌نگارها می‌توان گفت که از زمان وقوع زلزله بر روی گسل تا رسیدن لرزش آن به تهران حدود ۲۰ ثانیه زمان وجود دارد که این زمان می‌تواند تعیین کننده باشد.

کرمی محمدی افزود: البته این زلزله نگارها باید بر روی دیگر گسل‌ها و دیگر نقاط شهر نیز نصب شوند. ضمن این که استفاده از این زلزله نگارها می‌تواند برای ساکنان شهرهای دیگر به ویژه استان البرز نیز موثر باشد و زلزله را به آنان اطلاع دهد؛ چرا که معمولا وقوع زلزله در تهران این استان را نیز متأثر می‌کند.

به گفته‌ وی، ۷ دستگاه دیگر زلزله نگار نیز در حال نصب در تهران است و تلاش برای تأمین دیگر دستگاهها و نصب آنها نیز ادامه دارد؛ البته با توجه به اینکه این یک موضوع بین بخشی محسوب می‌شود باید تمام نهادها و دستگاههای مذکور مشارکت داشته باشند.

وی سومین اولویت تهران را برقراری ارتباطات پایدار اعلام کرد و گفت: هنگام وقوع زمین لرزه ممکن است با آسیب دیدن برخی از دکل‌های مخابراتی و نیز افزایش حجم تماس‌ شهروندان با اقوام و آشنایان سیستم ظرفیت خطوط اشغال شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که ۱۳۰ دکل ۴۰ تا ۶۰ متری در ۱۳۰ نقطه از شهر تهران نصب کنیم تا در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله ارتباط میان شهروندان از این طریق برقرار شود.

کرمی محمدی افزود: در حال حاضر اقدامات اولی در این زمینه انجام شده و به زودی این دکل‌ها در ۱۳۰ نقطه نصب خواهد شد . البته در این زمینه نیز تمام دستگاههای مختلف باید با مدیریت بحران نیز همکاری کنند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین از راه اندازی سامانه پیش بینی و هشدار سیلاب تهران نیز  خبر داد و گفت: در تهران رودخانه‌ای نداریم که طغیان کند و باعث جاری شدن سیل شود اما ۷ رود دره داریم که افزایش بارندگی و افزایش حجم آب سرریزی به داخل آن سبب بالا آمدن سطح آب در ورودی رود دره‌ها و نقاط شمالی تهران به ویژه در محدوده رودکن می‌شود. در همین راستا نیز چندین دستگاه باران سنج را با مشارکت سازمان هواشناسی تهیه کرده و در ارتفاعات نصب کرده‌ایم که با استفاده از این دستگاهها میزان بارش باران هزینه شده و حدود نیم ساعت قبل از آن که سیلابی در پایین دست جاری شود سیستم اطلاع رسانی فعال شده و می‌توان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

همچنین هواشناسی اعلام کرده که با استفاده از تجربه‌های گذشته و دانش پیش بینی، از سه روز قبل نیز می‌تواند احتمال جاری شدن باران را پیش بینی کند. اما این باران سنج‌ها احتمال سیل را اعلام می‌کنند و بسیار موثر هستند.

به گفته‌ی محمدی، اقدامات ثانویه دیگر نظیر لایروبی مسیرها نیز در مورد سیل در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان پیشگیری  و مدیریت بحران شهر تهران پنجمین اولویت را بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌ها در تهران عنوان کرد و گفت: اگر زلزله‌ای رخ دهد ساختمان‌ها در بافت فرسوده بیشترین آسیب را خواهند دید. از این رو با استفاده از این طرح می‌توان به صورت مقاوم سازی ساختمان‌های فرسوده در برابر زلزله اقدام کرد که البته لازم است همه دستگاهها و سازمان‌ها پای کار آمده و به خصوص برای فرهنگ سازی مردم در این حوزه تلاش کرد.

کرمی محمدی مقابله  فروریزش و فرونشست زمین را نیز ششمین اولویت پایتخت توصیف کرد و گفت: فرو ریزش یعنی ریزش ناگهانی لایه‌های خاک و ایجاد حفره‌های بزرگ در سطح زمین مانند آنچه که در شهران رخ داد؛ اما فرو نشست در سطح وسیعی رخ داده و به تدریج خاک نشست می‌کند که این مساله هنوز به تهران نرسیده و ما نگرانی جدی بابت آن نداریم. اما بحث فرو ریزش برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد:‌ مواردی نظیر شکستگی لوله آب، خاک دستی، عبور قنوات و ... همگی از جمله مواردی است که احتمال فروریزش زمین را افزایش می‌دهد. به ویژه در مناطقی که خطوط مترو از آن عبور کرده یا حفاری مترو در آن انجام شده این خطر وجود دارد که البته ما اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم و با پیمانکاران نیز هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد.

راه اندازی اپلیکیشن شهر آماده برای تشخیص نقاط امن تهران

وی به راه اندازی اپلیکیشنی تحت عنوان شهر آماده نیز اشاره کرد و گفت: این نرم افزار که بر روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود می‌تواند نقاط امن تهران را در زمان بحران مشخص کرده و خدمات متنوعی از آموزش تا خدمات ایمنی را به شهروندان ارائه خواهد داد.

کرمی محمدی با اشاره به اجرای طرح مدرسه آماده نیز گفت: از نصف مدارسی که تاکنون در اجرای این طرح در تهران مورد بررسی قرار گرفتند حدود ۳۰ درصدشان ناایمن بوده است البته به زودی از ۱۶ دی ماه فاز بعدی این طرح آغاز شده و با هماهنگی‌های انجام شده اجرای این طرح در دیگر استان‌ها نیز انجام خواهد شد.

کرمی محمدی با اشاره به سیستم راههای اضطراری پایتخت اظهار کرد: سیستم راه اضطراری اولویتی است که برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم و ما در تلاش هستیم تا هر چه زودتر دو اتوبان همت و چمران را به عنوان راه اضطراری در زمان زلزله و بحران انتخاب کنیم. تردد در این راهها در زمان بحران تنها برای خودروهای امدادی ممکن است و دیگر مردم حق عبور از آن را ندارند.

وی در مورد همکاری‌های مشترک ایران و جایکای ژاپن نیز گفت: پیش از سفر آقای روحانی به ژاپن در مکاتبه با وزارت امور خارجه خواستیم که زلزله تهران نیز در سفر آقای رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرد که البته نمی‌دانیم که در این سفر این موارد مطرح شده یا خیر؟

کرمی محمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که کدام نقطه از تهران در برابر زلزله امن است، اظهار کرد: تهران بر روی یک پهنه گسلی واقع شده است و این یعنی هیچ جای امنی وجود ندارد مگر این که ساخت و ساز امن انجام شده باشد. البته دو گسل مهم مشا در شمال تهران و ری در جنوب تهران جزو گسل‌های فعال محسوب می‌شوند که ما هر گونه ساخت و ساز روی حریم گسل‌ها را ممنوع کرده‌ایم. ما متاسفانه در گذشته و تا همین ۳۰ سال پیش ساختمانی داشته‌ایم که پی آن روی گسل بنا شده است.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 301

ثبت نظر

ارسال