نحوه توزیع داروهای سهمیه بندی شده در کشور براساس عملکرد داروخانه‌ها

نحوه توزیع داروهای سهمیه بندی شده در کشور براساس عملکرد داروخانه‌ها

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: داروهای سهمیه‌بندی شده کشوری بر اساس عملکرد داروخانه ها و میزان ارسال مکانیزه نسخ در سامانه جامع تبادل اطلاعات سلامت ( HIX ) توزیع می شوند.

سه شنبه 5 شهریور 1398 ساعت 11:20

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

‌- ‌دکتر مصطفی صالحی زاده افزود: به منظور تسهیل نظارت بر توزیع و فروش داروهای سهمیه بندی شده کشوری و جلوگیری از خروج آنها از چرخه مجاز توزیع، این اقلام در بین داروخانه های واجد شرایط توزیع می شود.

وی ادامه داد: جهت رعایت عدالت در توزیع داروهای سهمیه بندی شده، شاخص هایی مانند امتیاز ارزشیابی داروخانه، متصل بودن نرم افزار داروخانه به سامانه تبادل اطلاعات سلامت و ارسال منظم نسخ در سامانه ( HIX ) توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه در نظر گرفته شده است‌ که بر این اساس داروهای سهمیه بندی توزیع می شوند.

وی تعداد داروخانه های متصل به سامانه تبادل اطلاعات سلامت در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را، بیش از 70 درصد بیان کرد و گفت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان سال جاری سایر داروخانه ها نیز به این سامانه متصل شوند.

دکتر نجاری رئیس اداره نظارت بر عرضه مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  نیز در خصوص سامانه تبادل اطلاعات سلامت ( HIX ) گفت: این سامانه داشبورد مدیریتی معاونت های غذا و دارو بوده و قابلیت ردیابی و رصد چرخه توزیع دارو، از مبدا تولید یا ورود تا فروش آن به بیمار را دارد.

‌وی با تاکید بر این موضوع که داروخانه ها باید اطلاعات نسخ تحویلی به بیمار را بصورت بر خط‌( OnLine‌) در این سامانه ارسال کنند، افزود: اطلاعاتی از قبیل نام پزشک، مشخصات تحویل گیرنده دارو و میزان نسخه پیچی و تعداد تحویلی دارو در این سامانه قابل مشاهده است لذا در صورتی که  دارویی توسط یک داروخانه به صورت غیر منطقی و خارج از چرخه مجاز خریداری و عرضه شود، در سامانه قابلیت ردیابی است و می توان مبدا خروج آن از چرخه مجاز را شناسایی و با متخلفین مربوطه برخورد کرد.  


انتهای پیام

تعداد بازدید : 368

ثبت نظر

ارسال