نامه خزانه‌داری امریکا برای تشدید محدودیت واردات دارو

نامه خزانه‌داری امریکا برای تشدید محدودیت واردات دارو

رئیس سازمان غذا و دارو، به نامه خزانه‌داری امریکا برای ایجاد محدودیت بیشتر در حوزه واردات دارو به ایران، واکنش نشان داد.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 18:50

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا شانه ساز، در نشست روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، معاونان غذا و دارو و مدیران منطقه دو آمایشی کشور، گفت: نامه اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در کمال وقاحت به بهانه عدم تحریم غذا و دارو صادر شد و بر همین اساس، همه کمپانی هایی که با ایران کار می کردند را وادار به ارائه تراکنش های مالی کرد که همه دنیا می دانند این راهی برای شناسایی راه های همکاری شرکت های مختلف با ایران بود و ادامه فعالیت را سخت‌تر کرد.

وی تصریح کرد: البته این فشارها به ما کمک می کند که دانشمندان، نخبگان و صنعتگران کشور با برنامه‌ریزی جدی تر عزم خود را برای پر کردن خلاها و تولید محصولاتی که وارداتی هستند، جزم کنند که این اتفاق در حال انجام است و طی دو سال آینده شاهد جهش خودکفایی و شکوفایی در تولید محصولات سلامت محور خواهیم بود.

شانه ساز با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط دارو در کشور عادی است، گفت: در حوزه تولید مواد اولیه و تجهیزات پزشکی ۶ ماه تا یک سال و در حوزه واردات دارو بین ۳ تا ۶ ماه ذخیره دارویی داریم و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توزیع داروهای وارداتی به صورت مدیریت شده انجام می شود تا مشکلی در حوزه تامین دارو نداشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت حوزه غذا اظهار کرد: حرکت اخیر دشمن در حوزه غذا که البته در دنیا هم سابقه داشته است به ما نشان می دهد که حوزه غذا و دارو شوخی بردار نیست و نمی توانیم لحظه ای درباره آن غفلت کنیم.

شانه ساز با بیان اینکه اتفاقات تلخ اخیر که باعث ایجاد نگرانی هایی در حوزه محصولات غذایی شد به ما نشان داد که باید ساماندهی سیستم پخش را که از مدت ها پیش روی آن تاکید داریم جدی تر بگیریم، گفت: پخش محصولات غذایی باید مانند دارو ساماندهی شود، در حال حاضر الگوی مناسبی برای توزیع دارو، شیر خشک و بخشی از مکمل ها وجود دارد که ما می‌توانیم از این الگو برای توزیع  مویرگی محصولات غذایی تا حلقه نهایی به صورت سیستمی استفاده کنیم.

وی افزود: ادعاهای مطرح شده در مورد شیرخشک نیز بر اساس مدل توزیع این محصول، ساختگی است، چراکه تولید، توزیع و عرضه این محصول با نظارت کامل صورت می گیرد و در داروخانه عرضه می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو  با اشاره به اینکه جریان دستکاری کیک ها پس از جهت گیری ها و توطئه دشمنان به یک بازی بچگانه تبدیل شده است، گفت: متاسفانه سامانه پخش کاملی در حوزه مواد غذایی در کشور  نداریم، باید از این ماجرا درس بگیریم تا نظام توزیع مواد غذایی از حالت سنتی خارج شود و در این رابطه همه دستگاه های مسئول حساسیت موضوع را برای همیشه درک کرده باشند.

کد خبر 4803069
تعداد بازدید : 325

ثبت نظر

ارسال