مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است

مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در استان رو به افزایش است.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 5:5

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

بر اساس اعلام روابط عمومی علوم پزشکی اراک، دکتر سید محمد جمالیان در نشست کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو که به استناد مفاد آیین نامه مربوطه و در راستای بهبود ارائه و ارتقاء کیفیت خدمات دارو و درمان امروز دوشنبه در سالن زنده یاد کاظمی آشتیانی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به گایدلاین ها در مدیریت منابع و حفظ سلامت بیماران گفت: منابع موجود برای ارائه خدمت به مردم در شرایط کنونی محدودیت هایی دارد که مدیریت صحیح منابع، تجویز و مصرف منطقی داروها و تجهیزات بسیار حائز اهمیت است و مدیران حوزه سلامت، پزشکان و متخصصان باید توجه داشته باشند که راه مدیریت منابع و مصارف، اجرای صحیح گایدلاین ها و راهنماهای بالینی است.

وی تصریح کرد: تمامی مدیران گروه های آموزش بالینی، روسای بیمارستانها، اعضاء هیئت علمی، متخصصان، رزیدنت ها و... باید گایدلاین ها را مطالعه و طبق آن عمل کنند و درخصوص اجرای این پروتکل ها در تمام مراکز تابعه، آموزش ارائه شود و بر اجرا و ارزیابی آنها نظارت لازم صورت گیرد.

جمالیان با اشاره به نگران کننده بودن مصرف آنتی بیوتیک ها در جامعه گفت: مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در استان رو به افزایش است و عوامل متعددی مانند مصرف خودسرانه دارو و تجویز خارج از عرف آنتی بیوتیک ها در این زمینه می تواند نقش داشته باشد.

وی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگ‌ترین خطرات تهدید کننده سلامت در استان محسوب می شود و مصرف آنتی‌بیوتیک باید حتما با تجویز پزشک معالج انجام شود و توجه به اتمام دوره مصرف آنتی‌بیوتیک ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کاهش مصرف برخی از داروها در استان گفت: بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که مصرف خودسرانه دارو عوامل بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن داروخانه‌هایی هستند که به سهولت دارو را گاها بدون نسخه پزشک در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

جمالیان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی برخی بیماران و مصرف غیرمنطقی دارو، تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت انجام می شود که افزایش آگاهی مردم در این زمینه و توجه پزشکان و متخصصان به گایدلاینها و پروتکل های بالینی، تحقق امر نسخه نویسی الکترونیک در راستای نظارت بر مصرف صحیح دارو می تواند ما را در جهت مصرف منطقی دارو و جلوگیری از هدر رفت منابع کشور کمک کند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 471

ثبت نظر

ارسال