مروری بر اخبار هفته گذشته اداره اجتماعی ایسنا

مروری بر اخبار هفته گذشته اداره اجتماعی ایسنا

خبر شهادت سردار سلیمانی امروز تیتر اخبار تمام رسانه‌ها قرار گرفت و در پی آن علاوه بر اعلام سه روز عزای عمومی، وزارتخانه‌ها و معاونت‌های زیر مجموعه آنها و سازمان‌ها و نهادهای مختلف پیام‌های تسلیتی در پی شهادت این مرد بزرگ منتشر کردند. همچنین آغاز زمان ثبت درخواست دریافت بسته حمایت معیشتی برای افرادی که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند، مدارس لاکچری شمال تهران، تاثیر تحریم‌های آمریکا بر وضعیت کودک مبتلا به MPS از جمله اخبار اداره اجتماعی ایسنا طی هفته جاری بود.

جمعه 13 دی 1398 ساعت 21:30

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

اداره اخبار اجتماعی در هفته جاری موضوعاتی مانند بسته حمایت معیشتی، وام ازدواج، جبران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان در پی تعطیلات، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تاثیر تحریم‌های آمریکا بر کودکان مبتلا به MPS ، خبرهای خوش برای پرستاران، وظایف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک و کیفیت سوخت توزیعی در کشور را پیگیری کرده است. در ادامه مهمترین اخبار با کلیک روی لینک آن‌ها قابل دسترسی است.

در حالی که ۱۰ دی‌ماه دومین مرحله از بسته حمایت معیشتی دولت به حساب‌ها واریز شد، در همین روز ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که زمان ثبت درخواست دریافت بسته برای افرادی که در لیست یارانه بگیران نقدی (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) نیستند و درخواست خود را در مهلت مقرر در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت کرده‌اند،آغاز شد بنابراین این افراد می‌توانند تا ۲۴ دی‌ماه با مراجعه به سایت  hemayat.mcls.gov.ir  نسبت به ثبت درخواست دریافت این بسته اقدام کنند همچنین باید تاکید کرد که بنابر اعلام وزارت رفاه مهلت تعیین شده برای مراجعه به سایت مذکور به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

این درحالیست که از بین متقاضیانی که درخواست بسته حمایت معیشتی داشتند، دو میلیون و ۶۵۱ هزار نفر شرایط برخورداری از بسته را ندارند که از هفته آینده این امر به آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود و این خانوارها می‌توانند وارد سایت شوند و علت عدم برخورداری از بسته را ببینند. کسانی که می‌خواهند وارد سامانه حمایتی شوند، نباید از نرم‌افزارهای فیلترشکن یا وی‌پی‌ان استفاده کنند و اگر وی‌پی‌ان خود را خاموش کنند به‌راحتی وارد سامانه حمایت می‌شوند.

افزایش ۱۰ برابری سالمندان متقاضی «وام ازدواج» هم از آن دسته خبرهایی بود که با انتشار آن توسط خبرگزاری ایسنا توجه مخاطبان و کارشناسان را به خود جلب و طنزها و تلخندهای بسیاری را روانه فضای مجازی کرد. تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره گفت: در سال ۹۶ تعداد افراد بالای ۶۰ سال که وام ازدواج دریافت کرده‌اند ۲۲۴ نفر بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۳۵۳۰ نفر و در پنج ماه نخست سال ۹۸ به ۲۲۴۴ نفر رسیده است. همچنین این موارد روی میانگین سن ازدواج در کشور هم موثر هستند. این موضوع نشان می‌دهد قانون‌گذار تا کنون به بازه سنی دریافت وام ازدواج توجه نکرده است.

تندگویان پیشنهاد پرداخت وام ۲ میلیاردی به جوانان را هم مطرح و به تشریح جزییات آن پرداخت.

هشتگ آلودگی هوا و تعطیلاتی که به دنبال داشت هنوز در خط خبری رسانه‌ها دیده و همچنان مباحث کارشناسی در خصوص یافتن راه چاره برای نجات کلانشهرها ادامه دارد. یکی از دستگاه‌هایی که در این تعطیلات به‌طور مستقیم مورد اشاره و هدف قرار گرفت، وزارت آموزش و پرورش بود که جمعیت در معرض خطر و حساس دانش‌آموزان در برابر آلودگی‌ها را در دل خود جای داده است. در همین راستا ایسنا نیز به بررسی نظرات کارشناسان برای نحوه جبران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان در پی تعطیلات اخیر و همچنین تغییر تقویم آموزشی با توجه به اقلیم کشور پرداخت.

چرا دانش آموزان، ۶ سال زبان انگلیسی می‌خوانند ولی چیزی یاد نمی‌گیرند؟ هم از دیگر موضوعاتی است که همچنان این خبرگزاری آن را از سازمان پژوهش آموزش و پرورش پیگیری و نظرات مدیران و کارشناسان این سازمان را منعکس می‌کند. 

شمال تهران چند مدرسه لاکچری دارد؟   علیزاده - عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی - درباره آن گفت: از میان ۱۷ هزار مدرسه غیردولتی، شاید زیر ۵۰ مدرسه لاکچری و ویژه هستند. این مدارس اغلب یعنی بالای ۳۰ مورد در شمال شهر تهران‌ هستند و متاسفانه بیشتر مسئولان ما که شاید مدرسه هم دارند، آنجا ساکن‌ هستند.

جزییات بیمه تکمیلی فرهنگیان + هزینه پرداختی و حل مشکلات دانش‌آموزان و معلمان بازداشتی در حوادث آبان ماه از دیگر خبرهای پربازدید سرویس آموزش و پرورش ایسنا بود.

موضوع بررسی منبع یا منابع انتشار بوی نامطبوع تهران همچنان ادامه دارد و استانداری تهران با برگزاری جلسات بررسی این موضوع را دنبال می کند تا در آینده نزدیک بتواند منبع این بو را به شهروندان تهرانی معرفی کند. در هفته گذشته شورای شهر تهران نیز در کنار بررسی سیاست های بودجه سال آینده شهرداری تهران بر لزوم ارائه هرچه سریع تر لایحه اصلاح ساختار توسط شهرداری تهران تاکید کرد.

یکی دیگر از رویدادهای مهم هفته گذشته در حوزه عمرانی افتتاح مترو هشتگرد بود که شورای شهر تهران نیز در تشریح مشکلات این خط اظهارنظرهای متفاوتی داشت. با آغاز فصل زمستان موضوع کارتن خوابها و لزوم ساماندهی آنها در گرمخانه ها باردیگر مورد توجه قرار گرفت به شکلی که خبر احداث پنج گرمخانه جدید مورد توجه قرار گرفت.

در میان هفته نیز اخباری مبنی بر اعتراض وزارت کشور به انتخابات هیات رییسه شورای عالی استانها و احتمال ابطال این انتخابات منتشر شد که در همین راستا الویری رییس شورای عالی استانها این انتخابات را قانونی خواند.

سهمیه اقشار خاص در حوزه سوخت به ویژه سهمیه سوخت تاکسی ها همچنان در صدر اخبار پر بازدید هفته است که در آخرین اظهارنظرها مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی از افزایش سهمیه سوخت تاکسی‌های فرودگاهی در ماه جاری خبر داد.

اما در اخرین روز هفته خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی همه را شوکه کرد سردار رشید اسلام که در عراق به دست جنایتکاران به شهادت رسید در پی انتشار این خبر موجی از پیام های تسلیت از سوی مقام های کشوری و لشکری را در رسانه ها شاهد بودیم که در حوزه شهری نیز پیام های تسلیتی از سوی اعضای شورای شهر تهران، شهردار تهران، استاندار تهران، رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و... صادر شد. از سوی دیگر در همین راستا یکی از اعضای شورای شهر تهران از درخواست خود مبنی بر نامگذاری یکی از معابر شهر تهران به نام این سردار اسلام خبر داد و خانواده شهید همت نیز از درخواست خود برای تغییر نام بزرگراه همت به نام شهید سردار سلیمانی صحبت کردند.

 تحریم‌های آمریکا و محدودیت ایجاد شده برای ایران در زمینه تامین دارو و صفر شدن ذخیره دارویی بیماران MPS طی روزهای آتی؛ از جمله اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود؛ موضوعی که واکنش وزیر بهداشت را به دنبال داشت و طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت خواستار اقدام جوامع بین‌المللی در این زمینه شد.

وزیر بهداشت در بخشی از نامه خود به "تدروس آدانوم" نوشت: در حالی که دولت آمریکا مدعی است که تحریم‌های اقتصادی آنان علیه ایران شامل دارو، مواد غذایی و وسایل پزشکی نمی‌شود، اما واشنگتن تقریبا تمام معاملات مالی ایران از طریق سیستم بانکی بین المللی را مسدود کرده است.

همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی انسانی از دیگر اخبار پرمخاطب حوزه سلامت در دو - سه ماه اخیر است چراکه آغاز فصل سرما و موج نخست همه‌گیری این بیماری، نگرانی‌هایی را بین عموم مردم به دنبال داشت. در هر حال اکنون این بیماری فروکش کرده و به حالت کنترل درآمده است و به اذعان دکتر عرفانی - رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از تاریخ ۳۰آذر تا ۶ دی ماه سال جاری ۲۳۸۸ مورد مبتلا به عفونت‌ شدید تنفسی در بیمارستان‌ها بستری شدند. از این تعداد فقط از افرادی که در آی‌سی‌یو بستری شده یا فوت می‌شوند نمونه تهیه می‌شود که با این اوصاف موارد مرگ بر اثر آنفلوآنزا در هفته مورد اشاره، چهار مورد بوده است.

فرارسیدن ۱۱ دی‌ماه و ولادت حضرت زینب (س)، نیز بهانه‌ای بود برای رسیدن خبرهای خوش به پرستاران؛ به طوری که دکتر مریم حضرتی - معاون پرستاری وزیر بهداشت از قول مساعد وزیر بهداشت برای استخدام ۹هزار۵۰۰ پرستار در سال جاری و پرداخت بخشی از معوقات پرستاران به دستور وزیر بهداشت خبر داد.

همچنین به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب سلام‌الله علیها پرستارانی از سراسر کشور چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

انتقال یک قلاده پلنگ ایرانی به باغ وحش تهران ابتدای هفته جاری خبر ساز شد. به گفته امیر الهامی - مدیر باغ وحش ارم تهران - این پلنگ ماده  اسمش «ماوی» است.

با توجه به تاثیر صنایع و نیروگاه‌ها بر کیفیت هوای تهران ایسنا درباره آخرین وضعیت آن‌ها با محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران - گفت و گو کرد. به گفته او سیستم فیلتراسیون کارخانه سیمان به عنوان صنعتی که نقش مهمی در آلودگی هوای تهران داشت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است اما مشکل اصلی ما در حوزه منابع ساکن آلودگی هوای تهران شهرک‌های صنعتی هستند.

قانون هوای پاک در هفته جاری یکی از سوژه‌های سرویس محیط زیست بود که بر اساس بررسی انجام شده سه قوه مجریه، قضائیه و مجلس به همراه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، وزارت راه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع، اطلاعات، نیرو، نیروی انتظامی، سازمان ملی استاندارد، بیمه مرکزی، سازمان انرژی اتمی ایران، ،صدا و سیما، سازمان بازرسی و شهرداری دستگاههایی هستند که تکالیفی در قانون هوای پاک برای آن‌ها در نظر گرفته شده است .

موضوع کیفیت سوخت یکی از موضوعات مهم در کیفیت هواست. زهرا سماعی - سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست - ضمن اشاره به بهبود کیفیت سوخت گازوئیل و بنزین در کشور طی مهر و آبان نسبت به ابتدای امسال گفت: بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده کیفیت سوخت کشور نزدیک به حد استاندارد بود و از این رو آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور طی این مدت ارتباطی به کیفیت سوخت نداشت.

بر اساس قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر ضرورت نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مجری خود نیز ملزم به انجام اجرای وظایف محول شده است. به این وظایف اجرایی در قالب گزارشی پرداخت شده است.

از حواشی انتخاب سرپرست برای جمعیت هلال احمر تا کتمان حقیقت در ماجرای بوی نامطبوع تهران

جمعیت هلال احمر از آن دسته سازمان‌هایی است که طی مدت گذشته اخبار و حواشی بسیاری داشته است؛ ابتدای هفته گذشته نیز انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر معرفی شریعتمداری استاندار خوزستان به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر، پای دیوان محاسبات را هم به موضوع باز کرد و دادستان دیوان محاسبات انتخاب سرپرست برای جمعیت هلال احمر را غیرقانونی عنوان کرد. 

در پی همین موضوع سرویس حوادث خبرگزاری ایسنا هفته خود را با گزارشی آغاز کرد و بار دیگر اخبار و حواشی که طی مدت گذشته درباره جمعیت هلال احمر منتشر شده بود را مرور کرد.

یکی از اخبار دیگری که طی هفته گذشته منتشر شد و  از جمله اخبار مهم حوزه حوادث محسوب می‌شد، کتمان حقیقت در ماجرای بوی نامطبوع تهران بود که در این خبر رییس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری که درباره منشاء بوی نامطبوع تهران برگزار شده بود گفته بود که بررسی‌های انجام دادند و برای خود او مسجل شده که یک دستگاهی کتمان حقیقت می‌کند.

در پایان هفته و در پی شهادت سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی نیز، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر و... پیام‌های تسلیتی صادر کردند. 

انتهای پیام

تعداد بازدید : 410

ثبت نظر

ارسال