علت گرایش خانواده ها به قلیان کشی/افزایش آمار زنان سیگاری

علت گرایش خانواده ها به قلیان کشی/افزایش آمار زنان سیگاری

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: امروزه قلیان یکی از مهم ترین معضلات ما در عرصه کنترل دخانیات محسوب می شود.

جمعه 19 مهر 1398 ساعت 3:5

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد ولی زاده، در حاشیه برگزاری کارگروه مشورتی کنترل دخانیات که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ به کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت ملحق شد و در سال ۱۳۸۵ قانون جامع کنترل دخانیات توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و یک سال بعد، آیین نامه اجرایی این قانون توسط هیئت دولت تصویب شد.

وی افزود: از زمانی که قوانین کنوانسیون در ایران تصویب و در جهت کاهش عرضه و تقاضای دخانیات اقداماتی انجام شده است؛ طبق این معاهده بین المللی، گزارشاتی را در مورد روند پیشرفت برنامه ها و روند اجرای مفاد کنوانسیون را با جزییات مربوط به هر ماده، به سازمان جهانی بهداشت ارسال می کنیم. ایران یکی از کشورهای موفق در اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات طبقه بندی شده و در گزارشات سازمان جهانی بهداشت از ایران به عنوان کشور موفق در اجرای این کنوانسیون یاد شده است که مستندات آن نیز موجود است.  

ولی زاده با اشاره به برگزاری کارگروه مشورتی کنترل دخانیات، تصریح کرد: برگزاری این جلسه نیز با هدف تشریح گزارشات منتشر شده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی بهداشت در موضوع کنترل دخانیات است. این گزارشات در حضور اعضای کارگروه مشورتی کنترل دخانیات که نمایندگانی از دستگاه های مختلف هستند، ارائه شد تا بتوانیم نقطه نظرات دستگاه های مختلف را نسبت به این گزارشات و با توجه به وضعیت موجود، جمع آوری کنیم و از این نظرات و راهکارها، در پیشبرد و تقویت برنامه هایمان بهره بگیریم.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده انواع محصولات دخانی هستند، خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد این آمار را مردان و ۴ درصد را زنان تشکیل می دهند.   

وی در خصوص مصرف روزانه دخانیات، گفت: حدود ۱۰.۱ گروه سنی ۱۸ سال به بالا، مصرف کننده سیگار به صورت روزانه هستند که ۲۰ درصد را مردان و یک درصد زنان را شامل می شوند.

ولی زاده عنوان کرد: طبق آمار، مصرف سیگار در سال های اخیر، روند تقریبا ثابتی را در مردان طی کرده است، اما  در زنان این آمار در حال افزایش است.

وی در خصوص باورهای غلط در مورد اینکه مصرف قلیان ضرری ندارد، توضیح داد: امروزه قلیان یکی از مهم ترین معضلات ما در عرصه کنترل دخانیات محسوب می شود، متأسفانه خانواده ها  تصور می کنند قلیان ها به دلیل اسامی میوه ای و عطر شیرینی که دارند، ضرری نداشته و در دورهمی های خانوادگی از این وسیله به راحتی استفاده می کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: همچنین باورهایی غلط مثل اینکه دود از آب عبور می کند و ضرر ندارد (اتفاقا آب باعث می شود دود راحت تر و بیشتر وارد حلق و ریه ها شود) یا اینکه تنباکوهای میوه ای برای بدن مفید هستند، باعث شده مصرف قلیان در بین مردم ما افزایش یابد. غافل از اینکه عطر و طعم توتون و تنباکوها، نه تنها طبیعی نبوده، بلکه شیمیایی است.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت در سال ۹۳ در ستاد کشوری کنترل دخانیات مصوبه ای را تدوین کرد که براساس آن افزودن عطر و طعم به مواد دخانی را ممنوع اعلام کرده و آن را مصداق تبلیغ تعریف کرد، لذا در سال ۹۵ وزارت صنعت این مسأله را به تولیدکننده ها ابلاغ کرد و این تولیدکننده ها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دستور توقف طرح را گرفتند و بعداز آن، وزارت بهداشت در سال ۹۶ توانست دیوان عدالت اداری را قانع کند که کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی ضرر داشته و این بخشنامه کاملا درست است که در نهایت دیوان به نفع وزارت بهداشت رأی داد. اما از سال ۹۶ تاکنون این مصوبه اجرا نشده است و عملا دست هایی در کار است که اجازه نمی دهند سیاست های وضع شده در جهت کنترل مصرف دخانیات تاثیر خود را بر کاهش مصرف بگذارند. وزارت بهداشت در این عرصه به تنهایی عمل می کند و ضرورت دارد که سایر ارگان ها و دستگاه ها درکنار وزارت بهداشت دغدغه کاهش مصرف دخانیات در کشور را دنبال کنند. چراکه سالانه ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و تعداد زیادی نیز در اثر مواجهه با دود دخانیات، دچار بیماری و مرگ می شوند.

ولی زاده عنوان کرد: ما برای اینکه بتوانیم به تعهدات خود به سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ است، دست پیدا کنیم باید نسبت به اجرای قانون نیز متعهد شویم. چراکه مصرف دخانیات عاملی برای مصرف سایر مواد دخانی بوده و فرد را مستعد مصرف سایر مواد دخانی می کند.  

وی خاطرنشان کرد: کاربرد عطر و طعم باعث نرمی تنباکو می شود، اما این نرمی به معنی بی خطر شدن آن نیست. ضمن اینکه دود بیشتری تولید می کند و خطرات و مضرات آن هم بیشتر می شود.

ولی زاده در خصوص استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی، گفت: اخیرا برخی از نمایندگان مجلس نیز طرحی را در مجلس عنوان کردند که اماکن عرضه کننده قلیان به اماکن خصوصی تبدیل شود، در حالیکه خصوصی شدن این اماکن باعث می شود دیگر وزارت بهداشت نتواند بر آنها نظارت کند و اتفاقا استفاده از قلیان افزایش می یابد. این اقدام منجر شد که تعداد دانشگاه هایی که منع مصرف دخانیات را در حوزه تحت پوشش خود داشتند، از ۳۲ دانشگاه به ۱۱ دانشگاه کاهش پیدا کند. این مصوبه نگران کننده است و تاثیر بدی بر افزایش مصرف داشته و اجازه نمی دهد به هدف خود که کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ است، دست یابیم. این استفساریه درحال حاضر منتظر رای شورای نگهبان است.

کد خبر 4739034
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 513

ثبت نظر

ارسال