شناسایی ۲۲۱ گونه ماهی زیرزمینی در دنیا

شناسایی ۲۲۱ گونه ماهی زیرزمینی در دنیا

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: چهار گونه نایاب ماهی زیرزمینی در منطقه زاگرس وجود دارد.

پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 14:32

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر سید حامد موسوی ثابت در هفتمین کنفرانس ملی ماهی‌شناسی ایران در خصوص ماهیان زیرزمینی ایران، اظهار کرد: گروهی از ماهیان به زندگی در غارها و سفره‌های زیرزمینی عادت دارند، تاکنون ۲۲۱ گونه ماهی زیرزمینی در دنیا شناسایی شده است، البته تعداد گونه‌های کور کمتر هستند.

وی ادامه داد: محققینی از دانمارک این نوع ماهی کور را در تنگ هفت لرستان شناسایی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان گفت: در انتهای سال ۲۰۱۶ زیستگاه جدید ماهی کور کشف شد که خارج از لرستان و در اطراف بهبهان خوزستان بود.  

موسوی ثابت بیان کرد: این گونه در روند جنس تکاملی بسیار مهم است.

وی گفت: در سال ۲۰۱۹ براساس گزارش محققین ایرانی زیستگاه جدیدی برای ماهیان کور لرستانی خارج از لرستان که سفره آب زیرزمینی بسیار عظیم در منطقه زاگرس بوده کشف شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: اهمیت این تحقیق این است  که بزرگترین زیستگاه زیرزمینی ماهیان جهان در زاگرس بین دو استان لرستان و خوزستان کشف شد که پر تنوع‌ترین ماهیان زیرزمینی است.  

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه سه زیستگاه ماهیان زیرزمینی در سد سیمره، تنگ هفت لرستان و غار تشان در نزدیکی اندیمشک وجود دارد و بزرگترین زیستگاه با۱۶۲ کیلومتر است، عنوان کرد: انواع زیستگاه زیرزمینی را با چهار گونه ماهی کور در کشور داریم.

موسوی ثابت با بیان اینکه ۱۰۰ گونه اندمیک ماهی زیرزمینی در ایران داریم، افزود: با این اوصاف سازمان محیط زیست تنها گونه قزل آلای خال قرمز که در اندمیک بودن آن شک و شبهه وجود دارد در اولویت حفاظت قرار داده در حالی‌که این چهار گونه نایاب ماهی زیرزمینی در منطقه زاگرس وجود دارد و نیاز است این اشتباه را اصلاح کند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بیان کرد: همچنین ماهی کور مختص به لرستان است و باید سمبل تنوع زیستی این استان انتخاب می‌شد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 389

ثبت نظر

ارسال