سرطان در ایران رو به افزایش است/ سهم مرگ‌های قلبی

سرطان در ایران رو به افزایش است/ سهم مرگ‌های قلبی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سرطان در کشور رو به افزایش است.

پنجشنبه 10 بهمن 1398 ساعت 17:55

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا ملک‌زاده، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مرکز همایش‌های رازی تهران، با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر علت بیش از ۸۰ درصد از مرگ و ناتوانی در کشور هستند، تصریح کرد: این یک رسالت ملی برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که در زمینه بیماری‌های غیر واگیر کار کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده و در این زمینه از کشورهای منطقه جلوتر هستیم، اما جا دارد این موضوع ارتقای بیشتری پیدا کند، گفت: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، بیماری‌های واگیر، مرگ و میر مادران و نوزادان، مشکلات تغذیه‌ای و بیماری‌های غیر واگیر روند کاهشی داشته است، اما سرطان‌ها در ایران رو به افزایش است که دلیل آن را می‌توان به افزایش طول عمر ایرانیان و وجود ریسک فاکتورهایی مانند مصرف تریاک و سیگار مربوط کرد.

ملک‌زاده افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما کاهش پیدا کرده و در این زمینه در منطقه شرایط بهتری داریم، اما از نظر جهانی وضعیت خوبی نداریم. بیماری‌های قلبی و عروقی عامل بیش از ۵۰ درصد از مرگ‌های زودرس است که تا ۸۰ درصد می‌توان از آن پیشگیری کرد. دانشگاه‌ها باید همت کنند تا بتوانیم این مرگ‌های زودرس را کاهش داده و امید به زندگی را به بیش از ۸۰ سال افزایش دهیم.

وی گفت: اگر با همین روند پیش رویم، بر اساس پیش بینی‌ها، در ۲۵ سال آینده ۲۵ درصد ایرانیان دیابت خواهند داشت و این موضوع نظام سلامت را دچار مشکل می‌کند، لذا برای برون رفت از این بحران، باید برنامه‌ریزی کنیم و این برنامه‌ریزی‌ها بر پایه پژوهش به بار می‌نشیند. راهکار مشکل، تأسیس مراکز درمانی نیست، بلکه اصلی‌ترین راهکار، روش‌های پیشگیری مبتنی بر تحقیق و پژوهش است.

ملک‌زاده، فشارخون، اعتیاد، اختلالات و بیماری‌های روانی و سکته‌های قلبی و مغزی را از مهم‌ترین گرفتاری‌های نظام سلامت برشمرد و گفت: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که ۳۱۳ هزار مرگ به بیماری‌های غیر واگیر منتسب است و ۴۳ درصد از این مرگ‌ها، به سکته‌های قلبی و مغزی مربوط است.

کد خبر 4839490
تعداد بازدید : 527

ثبت نظر

ارسال