رشد ۱۰۰درصدی در اقتصاد محصولات نانویی/توضیح ستاد نانو درباره عضویت اعضا در شرکت‌های خصوصی

رشد ۱۰۰درصدی در اقتصاد محصولات نانویی/توضیح ستاد نانو درباره عضویت اعضا در شرکت‌های خصوصی

مدیر کارگروه بازار ستاد فناوری نانو با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات نانویی اگر به بازار داخل اکتفا کنند، به بن‌بست می‌رسند، گفت: ما برای این امر در چند کشور دفتری برای تسهیل امر صادرات ایجاد کردیم، ولی با وجود اعمال تحریم‌ها در تبادلات مالی و محصولات با مشکل مواجه می‌شویم.

چهارشنبه 11 دی 1398 ساعت 20:55

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر رضا اسدی‌فرد با حضور در برنامه "صندلی‌داغ" از جمله برنامه‌های هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو به سوالات و انتقادات وارد بر ستاد نانو پاسخ گفت.

وی در پاسخ به این سوال که ستاد نانو به عنوان یک نهاد عمومی با چه مکانیسمی به جامعه کمک می‌کند، پاسخ داد: سازمان‌ها وظایف روتین و معمولی را دارند که برای یک نهاد توسعه‌ای ایجاد اشکال می‌کند و ستاد نانو نیز یک نهاد توسعه‌ای است که به آینده حوزه‌های مختلفی مانند انرژی، داروهای خاص و کشاورزی توجه دارد و تمرکز خود را بر رفع نیازها قرار داده است، به گونه‌ای که تعداد بیماران مبتلا به سرطان در حال رشد بود و بر این اساس در توسعه داروی بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان تمرکز کردیم و در حال حاضر ۳ داروی ضد سرطان در بازار وجود دارد.

وی کمبود آب آشامیدنی و معضلات آب و آلوده شدن آب‌های زیرزمینی را از دیگر چالش‌های کشور دانست که به استفاده از فناوری نانو راهکارهایی برای آن ارائه شده و تا کنون ۶۰ روستای کشور که مشکل "آرسنیک" در آب داشتند، با این راهکار برطرف شده است.

حیطه دخالت ستاد نانو در حوزه نانو فناوری

اسدی‌فرد به شرح وظایف ستاد نانو اشاره کرد و با بیان اینکه در آغاز شکل‌گیری، اصولی برای راهکار آینده در نظر گرفته شد، خاطر نشان کرد: در ابتدا ستاد بیشتر قصد سیاست‌گذاری و پس از آن شبکه‌سازی را داشت؛ اما ستاد در مسیر حرکت خود نیاز به اصلاحاتی در زیرساخت‌ها داشت. مالکیت فکری و پتنت در گذشته خیلی بی‌اهمیت و لاکچری به نظر می‌رسید؛ ولی این زیرساخت برای فردی که قصد صادرات محصولات خود را دارد، بسیار حیاتی و لازم است. بر همین اساس ستاد برای ثبت پتنت به شرکت‌ها کمک کرد، ضمن آنکه با تدوین استانداردهای مورد نیاز، زمینه را برای حرکت شرکت‌ها فراهم کرد. 

به گفته وی در سال گذشته جشن صدمین استاندارد نانو ثبت شد و در حوزه استاندارد نانو، ایران جزو ۵ کشور اول است.

بازار نانویی ایران

مدیر کارگروه بازار ستاد توسعه فناوری با اشاره به برنامه‌های این ستاد برای رسیدن به سهم دو درصدی از بازار صادرات محصولات نانویی، اظهار کرد: بازار جهانی محصولات نانویی ۳۰ میلیارد دلار است و هر کشوری به شکل خاصی حجم بازار نانویی خود را محاسبه می‌کند، به عنوان مثال کره جنوبی در خودرو که یک محصول پیچیده است اگر چهار قطعه نانویی استفاده کند، کل محصول را نانویی حساب می‌کند و عدد خیلی درشتی می‌شود، در حالی که ما برای محصولات ساده با عملکرد نانویی کل محصول را و برای محصولات پیچیده، قطعات نانویی آن را محاسبه می‌کنیم.

اسدی‌فرد ادامه داد: سهم بازار جهانی از محصولات نانویی ۳۰ میلیارد دلار خواهد شد و ما با فروش ۳۰۰ میلیون دلاری خود، یک درصد از سهم بازار را در اختیار داریم؛ البته هدف‌گیری ما ۱۰ میلیارد دلار به بالا است تا ایران به عنوان صادرکننده محصول نانویی دیده شود. در حال حاضر در جامعه علمی جهانی فناوری نانو ایران قابل رؤیت است و با هدف‌گیری ۱۰ میلیارد دلاری محصولات نانویی ایران نیز قابل رؤیت خواهد شد.

نظر ستاد نانو در زمینه سندیکای شرکت‌های نانو

وی در خصوص نقش شکل‌گیری سندیکای شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: هر نهادی چهار سطح سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و خدمات‌دهی دارد و ستاد نانو این سطوح را تفکیک کرده تا پایش، راحت‌تر صورت گیرد؛ همچنین گزارش سالانه را نیز بر اساس این تفکیک انجام می‌دهد. در ستاد نیز کارگروه‌ها، سیاست‌های ستاد را به صورت آیین‌نامه تنظیم می‌کنند که از چه شرکتی و در چه قالبی حمایت شود.

اسدی‌فرد با بیان اینکه مجموعه موسسه خدمات فناوری تا بازار یا کریدور نانو نیز کاملا شفاف عمل کرده و پلتفرم ارائه انواع خدمات را در اختیار شرکت‌ها قرار داده است، یادآور شد: به عنوان مثال برای ثبت پتنت ۹۰ درصد هزینه توسط ستاد پرداخت می‌شود، به گونه‌ای که کانون پتنت شرایط فنی احراز پتنت را بررسی می‌کند و ۱۰ درصد هزینه‌های ثبت از فناور دریافت می‌شود. درگاه ورودی این خدمات نیز گواهینامه نانومقیاس است؛ بدین معنا که محصول از فناوری نانو استفاده کرده باشد و فناوری نانو خاصیت ویژه‌ای را به محصول مهندسی‌شده داده باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون شرکت‌های زیادی تاییدیه نانو مقیاس را دریافت کرده‌اند، افزود: این امر شامل حمایت‌های ستاد می‌شود و در مورد سندیکای حوزه فناوری نانو نیز ستاد مانع شکل‌گیری سندیکا نخواهد شد.

این مقام مسؤول با اشاره به رشد صعودی تولید دانش در حوزه نانو، اظهار کرد: در گذشته میزان تولید مقالات ما بسیار بالا و با ۱۰۰ درصد افزایش مواجه بود؛ اما در شرایط کنونی افزایش مقالات ما به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده، ولی از نظر رشد اقتصادی محصولات نانو به ۱۰۰ در صد رشد دست یافته است؛ زیرا زیرساخت‌های علمی ایجاد شده و جوانه فناوری زده شده و برخی از این جوانه‌ها به درخت تبدیل شده‌اند و یک روند کاملاً طبیعی است.

تحریم‌ها و کاهش میزان صادرات

مدیر کارگروه بازار ستاد نانو در پاسخ به این سوال که آیا ستاد از تحریم‌ها استقبال می‌کند و میزان صادرات محصولات یک سوم شده است، گفت: در مجموع تحریم به ضرر اقتصاد است در شرایطی که ۸۰ درصد از اقتصاد ما به طور مستقیم به دولت وابسته است، رفتار دولت در این اقتصاد تاثیرگذار است. اما تحریم باعث شده که شرکت‌های بزرگ به تولید داخل توجه کنند و استقبال بیشتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری نانو، تحریم به ضرر است، خاطر نشان کرد: اقتصاد نانو یک اقتصاد برونگرا تعریف شده است و ۸۰ درصد محصولات نانویی اگر به بازار داخل اکتفا کنند، به بن‌بست می‌رسند؛ بر همین اساس در چند کشور دفتر ایجاد کردیم تا صادرات را از طریق آنها پیگیری ‌کنیم. ولی با وجود تحریم در تبادل مالی و محصول به مشکل بر می‌خوریم.

عضویت اعضای ستاد در شرکت‌های خصوصی

اسدی‌فرد در خصوص عضویت برخی از اعضای ستاد نانو در شرکت‌های خصوصی، توضیح داد: ستاد نانو یک مجموعه صندوق توسعه فناوری نانو دارد که در طول زمان درآمدهایی داشته و به‌جای سرمایه‌گذاری در بورس یا خرید اوراق یا ملک در حوزه فناوری نانو صرف شده است. در مواردی که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد مثل تولید داروی ضد سرطان، این صندوق می‌تواند سرمایه گذاری کند. بر همین اساس بعضی از همکاران ستاد به عنوان نماینده دولت و به صورت کارشناس در این شرکت‌ها حضور دارند و نفعی از سود سهام و مالکیت برای آنها وجود ندارد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 386

ثبت نظر

ارسال