دریافت جدیدترین اخبار سیاه‌چاله و ستاره‌های نوترونی از یک اپلیکیشن موبایلی

دریافت جدیدترین اخبار سیاه‌چاله و ستاره‌های نوترونی از یک اپلیکیشن موبایلی

اخیرا دانشجویان مقطع دکترا موسسه "نجوم موج گرانشی" (Gravitational Wave Astronomy) تگزاس برنامه‌ای توسعه داده‌اند که افراد توسط آن می‌توانند آخرین اخبار در رابطه با ادغام سیاه‌چاله و ادغام ستاره‌های نوترونی را دریافت کنند.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 16:39

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

و به نقل از فیز، چند دانشجو مقطع دکترا موسسه نجوم موج گرانشی برنامه‌ای موسوم به "چیرپ"(Chirp) را برای ترغیب افراد به دانستن جدیدترین اخبار در رابطه با ادغام سیاه‌چاله و ادغام ستاره‌های نوترونی در هر لحظه توسعه داده‌اند.

چیرپ که برای استفاده در تلفن‌های همراه طراحی شده است، آخرین اخبار را از مراکزی مانند "رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری"(LIGO) و تداخل سنج ویرگو(VIRGO interferometer) دریافت کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گزینه جستجو نیز در این برنامه وجود دارد و کاربران می‌توانند اخبار جدید و پیشین درباره برخورد سیاه چاله یا ادغام ستاره‌های نوترونی را جستجو و مشاهده کنند. اخبار این کشفیات بسیار معتبر هستند چرا که تمامی آنها توسط تیم بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از دو آشکارساز لایگو در آمریکا و ویرگو در ایتالیا انجام شده است.

ستاره نوترونی هسته فروپاشی‌شده یک ستاره بزرگ است که پیش از فروپاشی جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده‌ است. ستاره‌های نوترونی کوچکترین و متراکم‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند. 

رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری که به اختصار لایگو نیز نامیده می‌شود، پروژه مشترکی بین دانشمندان ام.آی.تی، موسسه فناوری کالیفرنیا و بسیاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دیگر است. تداخل سنج ویرگو نیز نام یک آشکارساز امواج گرانشی واقع در ایتالیا می‌باشد. این آشکارساز کار خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز نموده است. دانشمندان تاکنون توسط تداخل سج ویرگو موفق به رصد ادغام ستاره‌های نوترونی بسیاری از طریق امواج گرانشی شده‌اند.

"آرون جونز"(Aaron Jones) یکی از دانشجویان مقطع دکترا این پروژه گفت: ما با کمک یکدیگر موفق به توسعه این برنامه هیجان انگیز شده‌ایم. ما مدت‌ها بود که به این ایده فکر می‌کردیم که افراد علاقه‌مند بتوانند به راحتی و سریع به آخرین اخبار مربوط با سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی دسترسی پیدا کنند و اکنون بسیار خوشحال هستیم که موفق به توسعه چنین برنامه‌ای شده‌ایم.

کاربران دارنده گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید می‌توانند برنامه چیرپ را با مراجعه به این سایت و کاربران دارنده گوشی‌های دارای سیستم عامل آی.او.اس نیز می‌تواند با مراجعه به این سایت برنامه را دانلود کنند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 344

ثبت نظر

ارسال