دروازه عتبات در مرز خسروی بر روی زائران گشوده می شود

دروازه عتبات در مرز خسروی بر روی زائران گشوده می شود

کرمانشاه- هم‌زمان با سالروز آزادسازی پاوه و بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، خبری مسرت‌بخش و شعف آوری پس از سال‌ها تلاش و پیگیری فضای استان کرمانشاه را عطرآگین کرد و آن‌هم خبر موافقت دولت عراق با بازگشایی مرز خسروی بود.

یکشنبه 3 شهریور 1398 ساعت 17:2

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از قدس آنلاین 

 

قدس آنلاین؛ گروه استان ها:مرز خسروی در استان کرمانشاه یکی از نزدیک‌ترین نقاط کشور به کربلای معلی است و باوجوداینکه از قدیم زیرساخت‌های گردشگری در آن مهیا  بوده و یکی از بزرگ ترین پایانه‌های مرزی را در اختیار دارد اما سال‌هاست که اجازه تردد زائران از طریق این مرز داده نشده است.

خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۸۷، کربلا ۲۹۳، کاظمین ۲۰۳، سامرا ۲۲۰ و نجف ۳۶۲ کیلومتر فاصله دارد درحالی‌که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب ۳۰۰، ۴۵۸ و ۵۵۲ کیلومتر است.

طی سال‌های گذشته بسیاری از زائران کربلا با چشم‌انتظاری به دنبال بازگشایی این مرز بودند اما هرسال باوجود قول‌های مساعد از طرف عراقی اما به دلیل ناتوانی در تأمین امنیت لذا کشور عراق از پذیرش زائران از طریق این مرز خودداری می‌کرد.

اعزام نخستین کاروان

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه  بابیان اینکه تمامی اقدامات لازم  در آن‌سوی مرز توسط دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق و شرکت «شمسا» که متولی اعزام‌های عتبات عالیات است انجام‌شده بیان می کند: زمینه برای اعزام کاروان‌ها از این مرز فراهم است.
حامد دارابی بابیان اینکه قرار است از مرز خسروی امسال بیش از یک‌میلیون نفر عازم مراسم اربعین شوند ادامه می دهد: پس از آیین بازگشایی رسمی مرز خسروی در هشتم شهریورماه، اولین کاروان زائران عتبات عالیات از این مرز عازم عتبات عالیات خواهند شد .

وی می افزاید: در صورت بازگشایی رسمی مرز خسروی، بلافاصله بعد از ۲۴ ساعت آمادگی داریم زائران کربلای معلی را از این مرز به زیارت عتبات عالیات بفرستیم.

دارابی یادآور می شود: در همین راستا از پنجم شهریورماه دفتر نمایندگی حج و زیارت استان و شرکت شمسا در مرز خسروی مستقر و دفتر راه‌اندازی خواهند کرد.

وی با اشاره به وجود امکانات مناسب در این مرز برای تردد زائران به عتبات و عالیات بیان می کند:انتظار می‌رود با باز شدن خسروی بسیاری از این زائران از رفتن به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه منصرف شوند زیرا کرمانشاه نزدیک‌ترین نقطه به کربلاست و زیرساخت‌های ارتباطی آن (فرودگاه، قطار و بزرگراه کربلا) هم تکمیل است.

رونق اقتصادی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه بازگشایی این مرز را بستر رونق اقتصادی برای استان می داند.

 محمدابراهیم الهی تبار در همین رابطه اذعان می کند:  بازگشایی مرز خسروی و هدف سفر شدن استان کرمانشاه برای بیش از یک‌میلیون زائر، بستر رونق گردشگری مذهبی، تقویت زیرساخت‌ها و تأسیسات مرزی و تمرکز هر چه بیشتر امکانات کشور به کرمانشاه و انگیزه مضاعف مرزنشینان برای بازگشت به قصر شیرین خواهد بود.

بازگشایی مرز خسروی و هدف سفر شدن استان کرمانشاه برای بیش از یک‌میلیون زائر، بستر رونق گردشگری مذهبی، تقویت زیرساخت‌ها و تأسیسات مرزی خواهد بودوی با اشاره به این موضوع که مرز خسروی به طور حتم یکی از مرزهای زیارتی کشور همراه با مشارکت مردمی خواهد شد می افزاید: اشتیاق فراوانی از سوی مردم برای سرمایه‌گذاری در این مرز وجود دارد.

 وی بیان می کند: البته بازگشایی مرز خسروی کار سختی بود اما با اهتمام جدی دولتمردان و تلاش و پیگیری مدیریت ارشد استان و دعای علاقه‌مندان به میزبانی زائران امام حسین(ع) در کرمانشاه رقم خورد.  و تحقق یافت.

 الهی تبار ابراز می کند: مرز خسروی تبدیل به یکی از مرزهای زیارتی کشورهمراه با مشارکت مردمی خواهد شد چراکه اشتیاق فراوانی از سوی مردم برای سرمایه‌گذاری در این مرز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه  قصر شیرین و مرز خسروی جایگاهی ویژه در فرهنگ دینی ایرانیان دارد و نام این مرز از دیرباز تداعی‌کننده زیارت کربلا بوده است یادآور می شود:این پیشینه تاریخی انگیزه مضاعفی برای بازگشایی «دروازه عتبات» به روی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه ابراز امیدواری می کند: انتظار می‌رود که مجموعه مدیران، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های مردمی با نقش‌آفرینی به نحو احسن، آبروداری کرده و نشان دهند که کرمانشاه هنوز اصیل‌ترین راه برای رسیدن به کربلاست.

میهمان‌نوازی کرمانشاهی‌ها

گفتنی است سال گذشته باوجود بسته ماندن مرز خسروی بر روی زائران اما کرمانشاهیان عاشق اهل‌بیت(ع) در پذیرایی از زائران اربعین کوتاهی نکردند و بنا بر گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمانشاه تعداد ۹۱ موکب راه‌اندازی کردند که از استان کرمانشاه ۱۴ موکب در کشور عراق در بخش‌های مختلف به زائران خدمت‌رسانی کرد.

بهمن صحرایی بابیان اینکه مردم شهیدپرور استان کرمانشاه به‌عنوان ساکنان دروازه کربلا همچون سال‌های گذشته با استقبال و پذیرایی شایسته از زائران اربعین ارادت خود را به سیدالشهدا(ع) نشان داده‌اندافزود: مردم کرمانشاه امسال نیز با اشتیاقی بیش از گذشته میزبان زائران کربلا خواهند بود.

تعداد بازدید : 589

ثبت نظر

ارسال