در تیرشاب چه می‌گذرد

در تیرشاب چه می‌گذرد

«شب‌ها، دمای هوا به منفی شش درجه می‌رسد، سرمای هوا به مغز استخوانمان نفوذ کرده است، چادرها تنها سرپناه ما در این شب‌های سرد است که آن‌ها را هم نمی‌توان با هیچ وسیله‌ی گرمایشی، گرم کرد.»

جمعه 24 آبان 1398 ساعت 5:39

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

زلزله 5.9 ریشتری ۱۷ آبان‌ماه به 49 روستای شهرستان سراب خسارت وارد کرد که از این تعداد حدود 750 واحد مسکونی خشتی و فرسوده به طور 100 درصدی تخریب شد و حدود 1500 واحد نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

روستای زلزله زده‌ی تیرشاب سراب با 20 خانوار یکی از این روستاهاست که تمامی خانه‌های ساکنین دائمی آن بر اثر وقوع زلزله به طور 100 درصدی تخریب شده و اهالی این روستا را با مشکلات زیادی از جمله نبود اسکان مناسب،کمبود پتو و وسایل گرمایشی، تلف شدن احشام در اثر سرمای زیر صفر درجه و غیره مواجه کرده است.  

طبق گفته‌ی اکثر اهالی روستا، شب‌های این‌روستا بسیار سرد و یخبندان است، با وجود این‌که خسارت جانی در این روستا وجود نداشته ولی کل خانه‌های روستا با خاک یکسان شده است.
 مسئولان هم گویی فراموش کرده‌اند این روستا نیز زلزله زده بوده و تامین رفاه مردم از نظر زیرساخت مناسب و مسائل بهداشتی باید در اولویت قرار بگیرد.

با گذشت پنج روز از وقوع زلزله، تنها چند مورد از اکثر خانه‌های تخریب شده‌ی اهالی روستا، آوار برداری شده است، این را می‌توان از کمبود تجهیزات و ماشین آلات خاکبرداری در روستا به طور وضوح مشاهده کرد.


اهالی شریف و نجیب این روستا هیچ اعتراضی در رابطه با کمبودها ندارند و سخنی از نیازهای شخصی خود نمی‌زنند، تنها زمانی که با اصرار من برای مصاحبه مواجه می‌شوند، لب به سخن گشوده و حاضر به گفتن کمبودها و مشکلاتی که جمیع اهالی روستا دارند، می‌شوند.

«شب‌ها، دمای هوا به منفی شش درجه می‌رسد، سرمای هوا به مغز استخوانمان نفوذ کرده است، چادرها تنها سرپناه ما در این شب‌های سرد است که آن‌ها را هم نمی‌توان با هیچ وسیله‌ی گرمایشی، گرم کرد.»

این‌ها بخشی از سخنان آقای رنجی است که با اصرار من حاضر به مصاحبه شد. 

آقای رنجی که حدود 30 سالی می‌شود در روستای تیرشاب سکونت دارد، با بیان این‌که سرمای سوزناک هوا در شب، مشکل اصلی اهالی این منطقه است، اظهار کرد: با توجه به تخریب تمامی واحدهای دامی، اکنون احشام روستاییان بدون پناهگاهی در سرمای سوزان و در معرض انواع بیماری‌ها و خطر گرگ‌های درنده قرار گرفته‌ است.

وی افزود: خواسته‌ی اصلی ما از مسئولین، اختصاص کانکس یا اسکان اضطراری موقت است که بتوانیم خانواده‌ی خود را در جای گرمی سکونت دهیم.

وی با بیان این‌که خانه‌ی تمامی روستاییان روستای تیرشاب به طور 100 درصدی تخریب شده است، گفت: در حال حاضر هیچ امکاناتی نداریم، تمامی وسایل و اشیای منزلمان در زیر آوار دفن شدند.

وی افزود: حیوانات کمی از زلزله‌ی روز جمعه، جان سالم به در بردند ولی با این وضع اگر بدون سرپناه، بیشتر در معرض هوای یخ و سرد این منطقه قرار بگیرند، آن‌ها نیز تلف خواهند شد.

وی با بیان این‌که شب‌ها نمی‌توانیم هوای سرد و زیر صفر منطقه را تحمل کنیم، گفت: طی چند روز آینده هم بارش برف و باران شروع می‌شود، نگرانیم که بااین وضعیت، چگونه با بچه‌ی کوچک و شیرخوار در چادر به سر خواهیم برد.

وی افزود: تمامی روستاییان روستای تیرشاب دچار خسارت شده‌اند، ما نگران برف و سرمای زمستان هستیم اگر نمی‌خواهند کانکسی به ما ارائه دهند، به ساخت سریع واحدهای مسکونی یا همان اسکان موقت اضطراری همت کنند.

وی با بیان این‌که هیترهای برقی نیز حریف سرمای این منطقه نمی‌شود، گفت: زلزله هیچ خسارت جانی در این روستا بر جای نگذاشته است ولی قطعا اگر این وضع ادامه پیدا کند سرمای جانسوز، مردم را از پای در می‌آورد.

آقای یوسفی نیز یکی دیگر از روستاییان اهل تیرشاب است، وی با بیان این‌که در وضعیت بسیار دشواری به سر می‌بریم، گفت: طی چند روز اخیر وسایل و تجهیزات گرمایشی مناسبی در چادرها وجود نداشت و تازه بعد از گذشت چند روز از وقوع زلزله، به نصب هیترهای برقی اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به نصب محافظ‌های نایلونی بر روی سقف چادرها، گفت: گویا طی چند روز آینده بارش باران در این منطقه پیش بینی شده است و این نایلون‌ها را نیز برای جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل چادر نصب کرده‌اند، خدا می‌داند بعد از این در چه شرایطی به سرخواهیم برد.

وی ادامه داد: تحمل سردی هوا برای همه به ویژه کودکان بسیار سخت و طاقت فرساست، پتوی کافی و پوشش مناسب برای گرم نگه داشتن کودکان نداریم.

وی با بیان این‌که هنوز آوار برداری خانه‌ی تخریب شده‌ی ما انجام نشده است، گفت: تعدادی از حیوانات ما از زلزله جان سالم به در بردند، برای جلوگیری از سرمازدگی حیوانات، تعدادی از آن‌ها را در قسمت سالم خانه‌ی تخریب شده‌ام نگهداری می‌کنم.


یکی دیگر از روستاییان با گلایه از توزیع نامناسب چادر در بین روستاییان، گفت: متاسفانه توزیع چادر به طور عادلانه انجام نگرفته است به عنوان مثال خانواری که 14 عضو دارد مجبور است در یک عدد چادر مستقر شود و خانواده‌ای که دارای دو عضو بوده در یک عدد چادر ساکن شوند، قطعا برای خانواده‌‍‌ای که اعضای بیشتری دارد باید دو عدد چادر اضافی تعلق بگیرد.

آقای حقانی با بیان این‌که زندگی در چادر بسیار سخت است، گفت: شب‌ها سرمای سوزناک هوا نمی‌گذارد خواب به چشممان بیاید، از تمامی مردم و خیران که کمک‌های خیرخواهانه‌ی خود را به موقع برای ما ارسال کردند قدردانی می‌کنیم، تنها مشکل ما نداشتن سرپناهی مناسب در سردی هوای این منطقه است.

وی با انتقاد از کندی روند آواربرداری در روستای تیرشاب، گفت: با گذشت چندین روز از زلزله، تاکنون دو خانه آوار برداری شده است، کمبود تجهیزات آوار برداری از جمله ماشین آلات سنگین و بیل مکانیکی باعث شده خاک برداری خانه‌ها به کندی انجام شود.

وی با بیان این‌که واحدهای مسکونی تهرانی‌ها سریع‌تر از خانه‌های روستاییان در این منطقه خاک برداری می‌شود، ادامه داد: برخی از ساکنین این روستا که در گذشته به تهران مهاجرت کرده بودند  با وقوع زلزله به این روستا برگشته و خواستار آوار برداری منازل مسکونی قدیمی خود هستند، در حال حاضر آواربرداری خانه‌ی روستایی مقیم تهران انجام می‌شود، در این میان کسی نیز توجهی به آواربرداری خانه‌های تخریب شده‌ی روستاییان ساکن این روستا ندارد؛ چرا که دیوار روستاییان از آن‌ها کوتاه تر است.

یوسف زاده، با بیان این‌که اکثر خانه‌ها در این روستا از خشت و چوب ساخته شده است، گفت: تاکنون که ساخت واحدهای اسکان اضطراری عملیاتی نشده است و تنها وعده‌ی ساخت آن را از مسئولان شنیده‌ایم.

وی با اشاره به تلف شدن 10 راس دام سبک خود در زلزله‌ی روز جمعه، گفت: چهار راس دام سبکم نیز در اثر سرمای جانسوز این روستا تلف شدند.

یکی دیگر از بانوانی که در گوشه‌ای روستا مشغول شستن ظرف و لباس با آب سرد است، با اشاره به وضعیت نامناسب و کمبود آب در منطقه، گفت: بعد از وقوع زلزله و تخریب خانه‌هایمان، آواره شدیم، تمامی وسایل و اسباب زندگی زیر خاک دفن شد.

وی افزود: کفش، لباس گرم و پوشش کافی برای پوشیدن نداریم، سرمای هوا در جانمان نفوذ کرده است.

نکته‌ی جالب توجه در این روستا، برقراری تنها مدرسه‌ی این روستا از روز اول زلزله است که دانش آموزان این روستا در تنها مدرسه‌ی مختلط روستا به ادامه‌ی تحصیل مشغول شدند.

آقای امینی معلم تنها مدرسه‌ی روستای تیرشاب است که تلاش می‌کند مسیر روشن علم و دانش را به دانش آموزان نشان دهد.

تختی امینی با بیان این‌که با وقوع زلزله در روز جمعه، یکی از دانش آموزان پایه ششم این مدرسه، زیر آوار باقی مانده بود، گفت: در حال حاضر وضعیت جسمانی این دانش آموز مناسب و روبه بهبود است.

وی با اشاره تحصیل شش دانش آموز در تنها مدرسه‌ی تیرشاب، افزود: دو نفر از دانش آموزان در پایه‌ی تحصیلی اول و سه نفر در پایه تحصیلی ششم و یک نفر نیز در پایه پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این‌که حدود سه سال در  مدرسه‌ی روستای تیرشاب تدریس می‌کنم، افزود: با توجه به وضعیت نامناسب مدرسه و با وقوع زلزله، دانش آموزان هنوز از حضور در مدرسه ترس و واهمه دارند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش از وضعیت مدرسه اطلاع دارد و مسئولان آموزش و پرورش از همان روز اول زلزله از مدرسه نیز بازدید کردند.

وی بیان کرد: یکی دوتا از ساختمان‌ها که به طور مهندسی ساخته نشده اند ولی از بسیاری از این خانه‌های روستا قدیمی است، بنیاد مسکن طی چند سال گذشته برای نوسازی و مقاوم سازی خانه های روستاییان وام ارائه می دهد.

فرماندار شهرستان سراب از ساخت واحدهای مسکونی اضطراری  برای روستاییان مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: با توجه به این‌که تامین کانکس پر هزینه بوده و بعد از ساخت مسکن نیز قابل استفاده نیست، به جای استفاده از کانکس، ساخت واحدهای مسکونی اضطراری از امروز در روستاهای زلزله زده آغاز شده است.

ایرج ثقفی با بیان این‌که در زلزله 5.9 ریشتری ۱۷ آبان‌ماه به 49 روستای شهرستان سراب خسارت وارد شد، گفت: از این تعداد حدود 750 واحد مسکونی خشتی و فرسوده به طور 100 درصدی تخریب شده که باید دوباره از نو ساخته شوند و حدود 1500 واحد نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

وی با بیان این‌که حدود 350 راس دام سبک در روستاهای سراب بر اثر زلزله تلف شده است، گفت: حدود 30 راس دام سنگین در این روستاها بر اثر زلزله تلف شدند.

ثقفی با اشاره به دریافت و بهره‌مندی 600 نفر از خدمات پزشکی در سراب، گفت: علت مراجعه این افراد به بیمارستان، ترس و استرس بود، براثر این زمین لرزه بوده که در حال حاضر 15 نفر در بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان این‌که تاکنون به 1000 خانوار در روستاهای زلزله زده‌ی شهرستان سراب، چادر توزیع شده است، گفت: تجهیزات گرمایشی، پتو و روشنایی و جیره‌ی غذایی به روستاییان پخش شده است.

فرماندار شهرستان سراب با بیان این‌که آوار برداری در 15 روستای سراب آغاز شده است، گفت: اکنون آوار برداری در روستاهایی که بیشترین تخریب را داشته، ادامه دارد.

وی افزود: بعد از اتمام ساخت منازل مقاوم مسکونی برای روستاییان، از واحدهای مسکونی اضطراری می‌توان به عنوان انباری استفاده کرد.

وی با بیان این‌که آمار دقیقی هنوز برای ساخت واحدهای مسکونی اضطراری در روستاهای زلزله زده مشخص نیست، افزود: احتمال دارد برخی از افراد خواستار سکونت در خانه‌های اجاره‌ای یا اقوام خود باشند، مقرر شده کسانی که نسبت به ساخت واحد مسکونی اضطراری اقدام نمی‌کنند، هزینه‌ی خانه‌ی اجاره‌ای را دریافت کنند.

ثقفی ادامه داد: با ساخت واحدهای مسکونی اضطراری یا اسکان موقت، چادرهای برپا شده در مناطق زلزله زده جمع آوری می‌شود.

وی با بیان این‌که واحدهای مسکونی اضطراری تا متراژ 25 متر ساخته می‌شوند، گفت: اگر شرایط جوی هوا مساعد باشد، پیش بینی می‌شود طی دو هفته ساخت اسکان موقت در روستاهای زلزله زده‌ی استان به اتمام برسد.

وی بیان کرد: هیچ مشکلی در تامین وسایل گرمایشی مناطق زلزله زده وجود ندارد، تقاضا داریم، خیران و مردم کمک‌های خود را در زمینه‌ی تامین مصالح ساختمانی از جمله سیمان، میلگرد و تیرآهن و آجر و غیره انجام دهند تا ساختمان‌هایی پایدار و مقاومی در این روستاها ساخته شود.

فرماندار شهرستان سراب با بیان این‌که تامین اسکان موقت و اسکان برای احشام و دام‌ها نیاز اصلی روستاییان زلزله زده است، گفت: طی چند روز آتی، سوله‌ی موقت برای نگهداری احشام و دام‌های روستاییان ساخته می‌شود تا اتمام فصل سرما نیز از آن استفاده کنند و بعد از فصل سرما، واحدهای دامی مقاوم برای احشام ساخته شود.

وی افزود: با توجه به سردی هوا، مردم از جمله کودکان و زنان به پوشاک گرم نیاز دارند، البته خیران بخشی از آن را تامین می‌کنند.

ثقفی با بیان این‌که مواد غذایی خشک از جمله برنج و روغن و غیره نیز از نیازهای اولیه‌ی مردم است، گفت: هر روز غذای گرم در بین اهالی روستاهای مناطق زلزله زده توزیع می‌شود، البته تامین مواد غذایی خشک نیاز اصلی آشپزانی است که در منطقه مستقر هستند.

وی در خصوص گلایه مندی برخی از روستاییان مبنی بر روند کندی آواربرداری، گفت: آوار برداری نیاز به اقدامات اولیه دارد با توجه به لوله کشی آب، گاز و وجود کنتور آب و برق در داخل ساختمان‌های تخریب شده، خطراتی در بردارد و باید آوار برداری با احتیاط و با توجه به مسائل فنی انجام شود.

فرماندار شهرستان سراب ادامه داد: آواربرداری هر واحد مسکونی با ساخت اسکان موقت اضطراری آغاز می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد و تمامی مسائل بهداشتی و ایمنی، سیم کشی و گاز کشی باید در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیترهای برقی فن دار برای تامین گرمایشی چادرهای روستاییان استفاده می‌شود.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 416

ثبت نظر

ارسال