دانشجویان علوم پزشکی در پژوهش‌های خود سراغ کدام بخش‌ها می‌روند؟

دانشجویان علوم پزشکی در پژوهش‌های خود سراغ کدام بخش‌ها می‌روند؟

دبیرکل مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از سوی مرکز پژوهش‌ها محدودیت خاصی برای انتخاب موضوع پژوهش دانشجویان وجود ندارد اما با توجه به اینکه دانشجویان علوم پزشکی تهران تاکنون بیشتر بر موضوعاتی متمرکز شده‌اند که در حیطه قلب و عروق یا نورولوژی است می‌توان گفت عمده مقالاتی که با اپلیکیشن مرکز پژوهش‌ها ایندکس می‌شود در این حیطه‌ها است.

جمعه 10 آبان 1398 ساعت 3:35

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

مهدیس مروتی در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان این که مرکز پژوهش‌ها محلی برای همه‌ دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران است، گفت: هدف مرکز پژوهش‌های دانشجویی این است که فضایی را فراهم کند تا دانشجویان در درجه اول بتوانند در یک فضای آکادمیک پژوهش را فرا بگیرند و بعدتر از امکانات و حمایت‌های مختلف برای دنبال کردن پژوهش‌های مورد علاقه خود استفاده کنند.

وی افزود: دانشجویان بعد از این که پروپوزال خود را آماده می‌کنند می‌توانند آن را به شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌ها بفرستند و یا این که اپلیکیشن مرکز را در پژوهش‌های خود وارد کنند. پژوهش‌ها می‌تواند در هر حیطه‌ای باشد اما با توجه به این که دانشجویان علوم پزشکی تهران تاکنون بیشتر بر موضوعاتی متمرکز شده‌اند که در حیطه قلب و عروق یا نورولوژی است می‌توان گفت عمده مقالاتی که با اپلیکیشن مرکز پژوهش‌ها ایندکس می‌شود در این حیطه‌ها است. البته ما از دانشجویان انجمن‌های دیگر مثل انجمن کارآفرینی و یا انجمن‌های دیگری که در مرکز هستند و رویکرد علوم پایه دارند مقالاتی داریم اما عمده مقالات در حیطه‌های قلب و عروق و نورولوژی است.

مروتی با اشاره به این که دانشجوها باید در قالب طرح پژوهشی پروپوزال خود را به مرکز پژوهش‌ها ارائه کنند، افزود:  در هر فصل، جلسه‌ای با عنوان رنک پژوهشی با حضور معاون پژوهشی دانشگاه برگزار می‌شود. در این جلسه شورایی با حضور متخصصان و نماینده دانشجویان پژوهشگر همه‌ دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود تا طرح‌هایی را که به مرکز ارسال شده بررسی کنند. آن چه مهم است اینکه این طرح‌های پژوهشی ارسال شده به مرکز در قالب پایان‌نامه نباشند. مرکز از پژوهش‌هایی حمایت می‌کند که مازاد بر وظیفه تحصیلی یک دانشجو انجام شده باشد.

دبیرکل مرکز پژوهش‌های دانشجویی با اشاره به این که  طرح‌های پژوهشی باید رویکرد نوینی به موضوعات داشته باشند، گفت:  معمولا در شورای پژوهشی طرح‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند که رویکرد حل مسئله داشته باشند؛ یعنی دانشجویان، مشکلی را دیده باشند و تمایل داشته باشند با راه‌حلی که ارائه می‌دهند این موضوع را حل کنند. یکی دیگر از نکات مهم برای پذیرش طرح‌ها این است که پژوهشگر به موضوعات روز رشته خود بپردازد، علاوه بر آن، طرح‌هایی که در کشور ما قابلیت اجرایی شدن نداشته باشند معولا مورد توجه قرار نمی‌گیرند، از سوی دیگر طرح باید طرحی باشد که توسط دانشجو قابل انجام باشد. طرح‌هایی که خیلی ایده‌آل به حل مسئله نگاه می‌کنند معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

مروتی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متناظر کمیته تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در واقع اولویت اصلی مرکز پژوهش‌های دانشجویی، آموزش پژوهش به دانشجویان بوده است در نتیجه مخاطبان اصلی  آن دانشجویان سال‌های اول و دوم همه‌ رشته‌ها است که ادبیات و الفبای پژوهش را نمی‌دانند. در مرحله دوم، اولویت مرکز پژوهش‌ها حل مسئله است یعنی دانشجویان به دنبال مشکلات بگردند و تلاش کنند آن‌ها را حل کنند. این مشکلات می‌تواند در هر حوزه‌ای باشد مثلا یک روز ممکن است دانشجویان بیایند و بگویند ما چالشی را در اورژانس بیمارستان امام‌خمینی(ره) دیدیم و می خواهیم این چالش را برطرف کنیم، مرکز از این افراد حمایت می‌کند همانطور که مشابه این طرح‌ها در گذشته، انجام شده است.

دبیرکل مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ما هیچ وقت تمایل نداشتیم که در مرکز لیستی از عناوین پژوهشی فراهم کنیم و از دانشجویان بخواهیم که با توجه به این عناوین فعالیت کنند چرا که مرکز پژوهش‌های دانشجویی به نوعی رابط میان دانشجویان با مراکز تحقیقاتی بزرگ و تخصصی یا نهادهای دیگر است.

وی با اشاره به یکی از دوره‌های آموزشی برگزار شده در مرکز پژوهش‌های دانشجویی گفت: در مرکز پژوهش‌های دانشجویی دوره‌ای با عنوان RRE (Rapid Research Education) برگزار می‌شود که در این دوره‌ها برای ثبت‌نام دانشجویان، رزومه‌ها و انگیزش‌نامه‌های دانشجویان را بررسی می‌کنیم. در این دوره‌ها راهنما برای دانشجویان وجود دارد. هر کدام از این دوره‌ها عنوانی دارد مثلا RRE نورولوژی، یا RRE آموزش پزشکی و ... دانشجویانی که تعداد سال‌های تحصیلشان در دانشگاه کمتر از چهار است وارد دوره‌های مورد علاقه خود می‌شوند و با پژوهشگران همکاری می‌کنند. طی این دوره‌ها برای دانشجویان کارگاه‌هایی نیز برگزار می‌شود.

مروتی درباره پروژه منتورینگ پژوهشی گفت: اکنون پروژه منتورینگ پژوهشی در فاز برنامه‌ریزی است. طی این پروژه دانشجویان برتر پژوهشگر در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران  جذب می‌شوند و قرار است به عنوان راهنما در یک دوره یک ساله با دانشجویان دیگر همکاری کنند. این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های اجرایی مرکز پژوهش‌های دانشجویی است که امسال کلید زده شده و امیدواریم در سال آینده بتوانیم محصول آن را ببینیم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 270

ثبت نظر

ارسال