جذب ۷۰ درصدی مواد مضر دخانی قلیان با نانوفیلترها/صادرات به اروپا و کشورهای همسایه

جذب ۷۰ درصدی مواد مضر دخانی قلیان با نانوفیلترها/صادرات به اروپا و کشورهای همسایه

محققان یکی از شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری البرز با عرضه نانو فیلترهای ویژه قلیان، علاوه بر آنکه توانستند ۷۰ درصد از آلایندگی‌های مواد دخانی قلیان را جذب کنند، این محصول را به خارج نیز صادر کردند.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 0:15

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، تا کنون بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی درون تنباکو شناسایی شده که حاوی ترکیباتی مانند نیکوتین، رادیکال‌های آزاد، گازهای مضر، ترکیبات فرار آلی، آلدهیدها و ترکیبات آروماتیک است و این ترکیبات سبب ایجاد مشکلاتی مانند سرطان و ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود.

برای کاهش ضررهای ناشی از مواد دخانی، لازم به استفاده از فیلتر است به گونه‌ای که در سیگارها از فیلترهای سلولزی و استاتی استفاده می‌شود تا برخی ترکیبات سمی و سرطان‌زای تنباکو مانند قطران، نیکوتین و ترکیبات آروماتیک جذب شود.

این در حالی است که ترکیبات فتوکاتالیستی مانند دی‌اسید تیتانیوم (TiO۲) می‌توان آلودگی‌های گازی و محلول را تا حدی کاهش داد. بر این اساس یکی از شرکت‌های فناور راهکاری را در این زمینه ارائه داده است. محققان این شرکت فیلترهای قلیان حاوی نانوذرات اکسیدتیتانیوم به منظور کاهش ترکیبات مضر دود تنباکو و نانوذرات نقره و همچنین دارای خاصیت آنتی‌باکتریال در برابر باکتری‌های منتقل شده از شلنگ قلیان عرضه کردند.

این فیلتر بر روی سر شلنگ قلیان قرار می‌گیرد و به صورت یک بار مصرف است.

این فیلتر به عنوان دهنی قلیان قابل مصرف بوده و هدف طرح، جایگزینی دهنی‌های معمولی و بدون کارایی قلیان با این فیلتر است؛ چراکه نانوفیلتر تولید شده از چندین بخش تشکیل شده است که دود قلیان با عبور از این بخش‌ها فیلتر شده و ترکیبات سمی و سرطان‌زای آن جذب می‌شود. اجزای این نانوفیلتر عبارتند از فوم‌های پلی یورتان حاوی نانوذرات، گرانول کربن فعال، لایه بی‌بافت ترموفیوز حاوی نانو ذرات و بدنه حاوی نانوذرات ضد باکتری، ضد میکروب و ضد قارچ. شماتیک محصول به صورت زیر است:

این محصول دارای خاصیت آنتی باکتریال است و بر طبق نتایج آزمون انجام شده در مرکز تحقیقات دخانیات ایران میزان کاهش مواد مضر مانند کندانزات، نیکوتین، قطران یک نمونه تنباکو با استفاده از قلیان آزمایشگاهی یکی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی در حد مورد تایید بوده است.

این نانوفیلتر قادر به جذب بیش از ۷۰ درصد از مواد سمی و سرطان‌زای دود قلیان بوده و پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد در موسسات معتبر از جمله شرکت دخانیات ایران، انستیتو پاستور ایران و سازمان انرژی اتمی، موفق به دریافت تاییدیه بهداشتی از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شده است. 

این شرکت‌ فناور مستقر در پارک علم و فناوری البرز، یک میلیون فیلتر نانویی دخان بویژه قلیان با نام تجاری نانوفیل را به خارج از کشور صادر کرده است. این فیلترها برای کاهش اثرات مضر مواد موجود در تنباکو طراحی و تولید شده‌اند، هر چند که هیچ‌گاه نمی‌تواند مواد خطرناک موجود در قلیان را به صفر برساند.

این محصول هم اکنون علاوه بر کشورهای همسایه نظیر ترکیه، افغانستان و عمان به اوکراین و برخی از کشورهای اروپایی صادرات شده است.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 356

ثبت نظر

ارسال