تحصیل ۴۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ضرورت تعریف استراتژی مشخص آموزش پزشکی

تحصیل ۴۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ضرورت تعریف استراتژی مشخص آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت جذب دانشجوی خارجی و بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها در وزارت بهداشت تأکید کرد و گفت: در حال حاضر چهار هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند و این ظرفیت وجود دارد که ۴۰ درصد ظرفیت های فعلی دانشگاه‌ها با جذب دانشجویان خارجی پر شود.

جمعه 24 آبان 1398 ساعت 7:58

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر باقر لاریجانی در سمینار سراسری آموزش پزشکی مبتنی بر توانمندی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است با تأکید بر اینکه مسیر منطقی و روشنی در عرصه آموزش پزشکی کشور ترسیم شده و من از توسعه آموزش پزشکی راضی هستم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فهم و درک درستی از بحث آموزش پزشکی و ارتقای آن در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و خوشبختانه نتایج موثری نیز را در این حوزه شاهد هستیم. به گونه‌ای که با وجود داشتن ۱۲ درصد از اعضای هیأت علمی کشور، ۳۰ تا ۴۰ درصد دستاوردهای علمی در کشور توسط آن‌ها به دست می‌آیند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مدل‌های اجرایی در عرصه توسعه آموزش پزشکی در کشور بسیار شدیدتر و بهتر از دیگر حوزه‌های علمی کشور اجرایی می‌شوند، تصریح کرد:‌ اعتباربخشی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از حوزه‌ها و برنامه‌های نوینی است که در کنار دیگر برنامه‌ها آموزش پزشکی، وزارت بهداشت اجرایی می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد مکاتبات حوزه وزارت بهداشت به بحث آموزش پزشکی مرتبط است، خاطرنشان کرد: این حوزه یکی از حوزه‌های پرمشغله در وزارتخانه به شمار می‌رود به گونه‌ای که طی چند ماه گذشته ۳۰ هزار مکاتبه در عرصه آموزش پزشکی داشتیم و در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز عرصه آموزشی یکی از عرصه‌های پرمشغله و پرچالش به شمار می‌رود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه آموزش پزشکی در جامعه ما با چالش‌هایی مواجه است، گفت: بحث انتقال دانشجویان به داخل و جذب دانشجویان علوم پزشکی یکی از موضوعاتی است که به عنوان چالش اخیرا از سوی رسانه‌ها مطرح شده در حالی که باید تأکید کرد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند و دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از ثبت‌نام هیچ مسئولیتی در خصوص جذب دانشجو ندارد اما همواره چالشی در این زمینه مطرح می‌شود.

وی از برنامه تحول در آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های این عرصه طی سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: حوزه آموزش پزشکی به رغم حجم کار بسیار بالا طی چند سال گذشته فعالیت‌های تحول و نوآوری را نیز در پیش گرفته است. در واقع ما یک استراتژی کلان در کشور در بحث آموزش پزشکی تعریف کردیم و معتقدیم یک دانشگاه خوب باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند چرا که اگر فهم روشنی از وضعیت پیدا کنیم گفتمان روشنی نیز در مسیر پیش رو شکل می‌گیرد. همچنان که در تمامی دانشگاه‌های معتبر دنیا داشتن استراتژی مشخص یکی از اساسی‌ترین اهداف آن دانشگاه به شمار می‌رود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه باید دانشگاه‌های نسل جدید را در کشور توسعه دهیم، گفت: ما نمی‌توانیم در دور خود حصارهایی را بکشیم و باید نگاه‌های جدیدی را در مسیر اهداف خود تعریف کنیم مثلا در حال حاضر حدود هزار شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد و هر ۱۲ هیأت علمی می‌توانند در یک شرکت دانش بنیان فعالیت کنند.

به گفته وی تنها جایی که در ایران برنامه آمایش تدوین و به خوبی اجرایی می‌شود حوزه آموزش پزشکی است. این در حالی است که تعداد اندکی از افراد دنبال این هستند که مانع اجرای برنامه آمایش پزشکی شوند. در واقع معتقد هستیم بدون داشتن استراتژی و برنامه روشن نمی‌توانیم به پیشرفت‌های مورد نظر برسیم.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم در دانشگاه‌های علوم پزشکی چارچوبی را تعریف کنیم تا براساس آن مشخص شود طی پنج سال آینده دانشگاه‌های علوم پزشکی چه وضعیتی را خواهند داشت و یا اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد رشته‌های علوم پزشکی براساس نیاز بازار ارزیابی شدند و تا پایان سال جاری تمامی این رشته‌ها براساس نیازسنجی مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه بین‌المللی سازی به عنوان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت کافی برای جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد. همچنان که ۴۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها می‌تواند با جذب دانشجوی خارجی پر شود و ۴۰۰۰ دانشجوی خارجی در وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند.

دکتر لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه مأموریت‌گرایی یکی از موثرترین و با اهمیت‌ترین برنامه‌های اجرایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، گفت: براساس این برنامه دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر فعالیت‌های روتین و معمولی خود باید یک مأموریت مشخص و هدف‌داری برای خود تعریف و در راستای دستیابی به آن مأموریت نیز تلاش کنند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 355

ثبت نظر

ارسال