بهترین زمان درمان شکاف لب و کام

بهترین زمان درمان شکاف لب و کام

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به اینکه در ایران از هر ۱۲۰۰ تولد یک نوزاد گرفتار شکاف لب و کام است، گفت: این ناهنجاری مادرزادی از بدو تولد تا سن حدود ۱۸ سالگی نیاز به پیگیری جهت درمان دارد.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 12:31

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر حمیدرضا فتحی - فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی درباره ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام گفت: این ناهنجاری شایع‌ترین ناهنجاری مادرزادی به شمار می‌رود که شیوع آن در ایران یک در ۱۲۰۰ و یا یک در هزار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ناهنجاری مادرزادی شکاف لب وکام در ایران نسبت به کشورهای دارای نژاد سیاه پوست بیشتر و نسبت به نژاد زرد پوست شرق آسیا کمتر است.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: بیماران گرفتار ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام باید سال‌ها تحت نظر پزشک مربوطه باشند و پروتکل‌های درمانی مختلفی برای آنها اجرایی شود.

فتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۴ مرکز فعال دنیا در حوزه شکاف لب و کام فعالیت می‌کنند، گفت: از این مراکز تا کنون ۱۹۴ پروتکل درمانی استخراج شده که مربوط به زمان مناسب برای جراحی و تکنیک‌های مختلف درمان است.

وی خاطرنشان کرد: نوزادی که با ناهنجاری‌ شکاف لب و کام متولد می‌شود سه تا پنج ماهگی بهترین زمان برای جراحی لب وی به شمار می‌رود و از ۹ ماهگی تا یک سالگی نیز زمان جراحی کام است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: ۳ تا ۴ سالگی نیز زمان گفتار درمانی بیمار به شمار می‌رود و شاید در این زمان نیاز به عمل‌های مکمل نیز وجود داشته باشد. در سنین قبل از مدرسه عمل روتوش لب انجام گرفته و در حدود سن ۸ تا ۹ سالگی نیز اقدام برای ارتودنسی و بررسی وضعیت دندان‌ها انجام می‌شود.

فتحی تاکید کرد: در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی نیز همچنان وضعیت بیمار باید ارزیابی شود و شاید جراحی‌های دیگری همچون بایمکس نیاز باشد. سن ۱۸ سالگی نیز زمان رینوپلاستی تعیین شده و وضعیت بیمار باید به طور کلی تحت پایش قرار گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تیم های پزشکی درمان شکاف لب و کام در کشور اقدامات زیادی برای بیماران انجام می‌دهند، گفت: خیریه زنجیره امید سال‌هاست تشکیل شده و بیماران مناطق محروم را تحت حمایت های لازم درمانی قرار می‌دهد و تا زمانی که نیاز است وضعیت سلامتی بیمار پیگیری شود این اقدام صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما به ویژ در استان‌های اصفهان، تهران و شیراز و .... پزشکان زیادی در حوزه درمان تخصصی شکاف لب و کام فعالیت دارند و وضعیت بیماران را پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 514

ثبت نظر

ارسال