باید پایه‌گذار شبکه علم جهانی باشیم/توانایی علمی ایران در بسیاری مجامع جهانی تائید شده است

باید پایه‌گذار شبکه علم جهانی باشیم/توانایی علمی ایران در بسیاری مجامع جهانی تائید شده است

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، نگاشت نهادی بخش بین‌الملل در مراکز آموزش را شرط حیات بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: توانایی علمی ایران در بسیاری از مجامع جهانی تائید و تصدیق شده است و ما باید با استفاده از این ظرفیت به سطحی از حضور در شبکه دانایی جهانی برسیم که خود پایه‌گذار این شبکه‌ها باشیم.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 17:20

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر حسین سالار آملی در نشست با هیئت‌رئیسه دانشگاه شهید بهشتی  با تأکید بر اهمیت تأثیر درک درست از تحولات بین‌المللی بر حیات آموزش عالی، گفت: یکی از اصلی‌ترین پارادایم‌های آموزش عالی، خلق آینده بر پایه منافع ملی است. ارتباطات امروزی از حالت تک‌خطی خارج‌شده و با انباشت تعاملات و تلاقی‌های متعددی در محیط بین‌المللی مواجه هستیم. لازم است در این محیط پیچیده و ماتریسی، آینده‌ای را خلق کنیم که به جای تحمیل هنجارها و قواعد خود بر ما، با مهندسی درست، آن را به سمت پیشبرد منافع ملی خود رهنمون کنیم.

وی افزود: یکی از ضروریات هدایت جریان هنجارساز بین‌المللی و هنجارهای آن به سمت منافع ملی، حضور و مشارکت مؤثر در چرخه و شبکه جهانی دانایی و علم است. رسیدن به این نقطه نیز از مسیر بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها می‌گذرد و کانون بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، نگاشت نهادی بخش بین‌المللی است که با ترسیم و تدوین چارچوب‌ها و مشخص کردن میدان تلاقی آن با دیگر بخش‌های دانشگاه، می‌توان به این مهم دست یافت. البته در نگاشت نهادی این بخش باید به دو مقوله مهم یادگیرندگی ساختار و تعیین نقشه راه همکاری، نگاهی ویژه داشت.

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: توانایی علمی ایران در بسیاری از مجامع جهانی تائید و تصدیق شده است و ما باید با استفاده از این ظرفیت و با تکیه‌بر آن، به سطحی از حضور در شبکه دانایی جهانی برسیم که خود، پایه‌گذار این شبکه‌ها باشیم.

دکتر سالار آملی گفت: با تمام پشتوانه و ظرفیتی که داریم، حدود دو درصد از علم دنیا در کشور تولید می‌شود و باید برای کسب ۹۸ درصد باقی‌مانده علم جهانی و بهره‌برداری از آن، به سمت توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی برویم.

وی، دانشگاه شهید بهشتی را یکی از مراکز مهم در توسعه و تحکیم فعالیت‌های علمی بین‌المللی برشمرد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی با عنایت به قدمت و ظرفیت علمی خود می‌تواند به بین‌المللی‌سازی علم و بسترسازی برای حضور در شبکه دانایی جهانی کمک شایانی کند.

در ادامه دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: بر اساس شاخص‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، فعالیت‌های علمی بین‌المللی، اولویت دوم شاخص‌های فعالیت دانشگاه‌ها پس از پژوهش است و ما در دانشگاه شهید بهشتی نیز به دنبال این اولویت هستیم.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های بین‌المللی‌سازی دانشگاه در سه سطح دانشگاهی، ملی و بین‌المللی پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، ضرورت توسعه فعالیت‌های علمی بین‌المللی، اجتناب‌ناپذیری جهانی‌سازی علم و فناوری، تسهیل قوانین و مقررات بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های علمی، توسعه و گسترش کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی، اختصاص منابع مالی به حمایت از فعالیت‌های بین‌المللی، تقویت عقبه علمی دیپلماسی، گسترش عمق و ضریب دیپلماسی علم و فناوری، توجه به حوزه آموزش‌های آزاد در شاخص‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی بین‌المللی ازجمله مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 347

ثبت نظر

ارسال