با اجرای طرح نسخه الکترونیکی می‌توان وضعیت تجویزهای غیرمنطقی را کنترل کرد

با اجرای طرح نسخه الکترونیکی می‌توان وضعیت تجویزهای غیرمنطقی را کنترل کرد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه با اجرای طرح نسخه الکترونیکی می‌توان وضعیت تجویزهای غیرمنطقی را کنترل کرد، اظهار کرد: روزی که سازمان را تحویل گرفتیم بیمه سلامت ۱۴ ماه بدهی داشت و امروز این مدت به پنج ماه کاهش یافته است.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 15:21

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

« طاهر موهبتی » شب گذشته(۱۱ دی ماه) در نشستی خبری ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، به شرایط کنونی کشور اشاره و اظهار کرد: امروز محدودیت هایی در کشور وجود دارد که به همه ما این پیام را می دهد که نباید به رفتارهای گذشته خود در هر حوزه ای ادامه دهیم.

وی افزود: حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که این تعداد بیمه شده در صندوق‌های کارکنان دولت، سایر اقشار، بیمه سلامت ایرانیان، بیمه همگانی سلامت و روستاییان خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با بیان اینکه ۸۵ درصد جمعیت هدف این سازمان، رایگان خدمات دریافت می‌کنند، بیان کرد: پوشش بیمه‌ای رایگان ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه بر بودجه کشور تحمیل کرده است.
موهبتی با ذکر این نکته مهم‌ترین هدف سازمان بیمه سلامت این است که پرداخت‌های خود را منظم کند، گفت: این مهم تنها با کاهش هزینه ها و مصارف از یکسو و افزایش منابع از سوی دیگر محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای عبور از چالش‌ها و تداوم خدمات بیمه سلامت باید منابع و مصارف مدیریت شود و از زیان انباشته جلوگیری کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با اشاره به رشد ۲۶ درصدی سالانه منابع و افزایش ۴۱ درصدی مصارف، وضعیت کنونی را نگران کننده برشمرد و  افزود: زیان انباشته سازمان بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال بود که در صورت منتشر نشدن اوراق این زیان به ۱۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال افزایش می یافت.

وی با بیان اینکه منابع و مصارف باید در سازمان بیمه سلامت مدیریت و کنترل شود تا خدمات ادامه یابد، اظهار کرد: عدم توازن منابع و مصارف، نبود تامین منابع مورد نیاز در مقاطع زمانی مختلف از زمان شروع طرح بیمه رایگان، واقعی نبودن ۷ درصد کسر حق بیمه خانوار، عدم محاسبه دقیق جمعیت تحت پوشش با توجه به محدودیت منابع و تصویب طرح‌های کارشناسی نشده و تحمیل آن به سازمان از مشکلات اساسی است.

موهبتی در ادامه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ را استقرار سازمان الکترونیک دانست و عنوان کرد: تدوین راهنماهای بالینی در راستای مدیریت هزینه های سلامت، یکی دیگر از اولویت های بیمه سلامت است

وی با اشاره به اینکه با کمک و همراهی پزشکان می‌توان طرح نسخه الکترونیکی را به خوبی اجرا کرد، گفت: برای جلوگیری از تجویزهای غیرمنطقی و تکراری، قواعد بیمه گری به وسیله نسخه الکترونیکی هنگام تجویز اعمال می‌شود.

موهبتی افزود: بالاترین بار مراجعه در تصویربرداری و ام آر آی اتفاق می‌افتد و با اجرای طرح نسخه الکترونیکی می‌توان وضعیت تجویزهای غیرمنطقی را کنترل کرد.

با بیان اینکه ۸۵ درصد جمعیت کشور ایران بیمه رایگان هستند، عنوان کرد: چهار هزار و ۷۰۰ خدمت ،حدود ۲ هزار و ۴۵۰ قلم دارو و ۴۷ هزار لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی در بسته خدمات بیمه سازمان بیمه سلامت قرار دارد.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت همچنین در بخش دولتی، ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های سر پایی از قبیل داروخانه و آزمایشگاه را پرداخت می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد: ۹۰ میلیون بار در سال های ۹۶ و ۹۷ به ۴۴ هزار مرکز ارائه خدمت شامل بیش از ۹۰۰ بیمارستان، چهار هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص و ۱۰ هزار داروخانه در سطح کشور مراجعه کرده اند.

وی با بیان اینکه میانگین پوشش بیمه ای در هرمزگان از نُرم کشوری بیشتر است، گفت: درصد بهره مندی افراد در این استان از بیمه رایگان نیز از میانگین کشور بالاتر است.

موهبتی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه بیمه سلامت برای مردم استان هرمزگان هزینه می شود، افزود: حدود ۴۰ میلیارد تومان از درآمدهای وصول شده داخلی و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی دولت هزینه می‌شود.

وی با ذکر این نکته که بزرگترین پروژه هایی که تاکنون دنبال کرده ایم همپوشانی با سازمان‌های بیمه گر است، اظهار کرد: تاکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حدوداً رفع شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: هدفمند کردن بیمه رایگان نیز به سوی گروه‌های های نیازمند از دیگر اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران است.

وی اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت ایران پنج صندوق را راه‌اندازی کرده که یکی از این صندوق ها، صندوق بیمه ایرانیان دارای بیش از ۴ میلیون عضو بود که ۱۵ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت می کردند اما به محض راه اندازی صندوق بیمه رایگان اعضا، صندوق بیمه رایگان را ترک کرده و به عضویت بیمه رایگان در آمدند.

موهبتی بیان کرد: اجرای نسخه الکترونیکی بیمه سلامت ایران در کشور، ایجاد زیرساخت آی تی، اجرا و عملیاتی کردن ۵۰۰ راهنمایی بالینی، استحقاق سنجی بیمه شدگان، ایجاد پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور، پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی در کشور، شکل گیری شورای اطلاع رسانی در استان ها و راه اندازی سامانه ۱۶۶۶ از دیگر اقدامات سازمان بیمه سلامت ایرانیان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از بهره مندی ۲۲ میلیون نفر از روستاییان کشور از بیمه رایگاه خبرداد و بیان کرد: ۲۸ میلیون روستایی در کشور از نظام ارجاع و پزشک خانواده استفاده می کنند و سالانه سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش نظام ارجاع هزینه می شود.

موهبتی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۵ میلیون ویزیت پزشک در نظام ارجاع در کشور داشتیم، افزود: روزی که سازمان را تحویل گرفتیم بیمه سلامت ۱۴ ماه بدهی داشت و امروز این مدت به پنج ماه کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دو و نیم ماه به داروخانه ها و سه و نیم ماه به بیمارستان ها بدهی داریم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 323

ثبت نظر

ارسال