انتقاد از میزان بودجه اختصاصی دولت به دانشگاه‌ها/ شبانه‌روز درحال پاسخگویی به همه نهادها هستیم

انتقاد از میزان بودجه اختصاصی دولت به دانشگاه‌ها/ شبانه‌روز درحال پاسخگویی به همه نهادها هستیم

رییس دانشگاه علامه طباطبائی از میزان بودجه اختصاص یافته از سوی دولت به دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: از حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه دانشگاه‌ها خارج کرده‌، این مبلغ بودجه‌ای است که مجلس آن را تصویب کرده است.

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 2:51

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر حسین سلیمی  در نشست سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که امروز با حضور وزیر علوم در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی امروز مهمترین ادامه دهندگان مجاهدتی هستند که با ائمه اطهار تداوم پیدا کرده است، گفت: برای ادامه این مجاهدت در جامعه بخصوص در شرایط دشوار کنونی الزاماتی وجود دارد و در شرایط فعلی مفهوم مدرسه‌ای تعلیم و تربیت توسط دانشگاه‌های جدید و مدرن تغییر کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بارها به رؤسای دانشگاه‌ها گفته می‌شود تا چه زمان این دانشگاه‌های دولتی می‌خواهند از دولت ارتزاق کنند و دستشان برای درآمد و تهیه امکانات جلوی دولت دراز باشد؟  اگر چنین شیوه‌ای تغییر کند، ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی در دانشگاه دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: ناگزیر هستیم تمام مُر قوانین سازمان‌های دولتی در همه زمینه‌ها از جمله مالی، اداری، قواعد حقوقی و مسائل سیاسی و امنیتی را رعایت کنیم و این مدل حکمرانی ادامه دارد، در این راستا دانشگاه‌ها به عنوان نهاد حاکمیتی عمل می‌کنند و ابزارهای خود را از حاکمیت می‌گیرند.

به گفته وی، اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها شیوه دیگری از اداره را در پیش بگیرند و متکی به بودجه دولتی و امکانات رفاهی نباشند، این مدل حکمرانی را باید در دانشگاه‌های بزرگ کشور دگرگون کنیم. این در حالی است که ما علی‌رغم کمبود امکانات، شبانه‌روز به همه نهادها در حال پاسخگویی هستیم.

رییس دانشگاه علامه با بیان اینکه در شرایطی که دغدغه داریم تا پایان ماه بتوانیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم، به همه جا پاسخگو هستیم، گفت: تصریح کرد: از کل بودجه حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی عمومی، دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از بودجه دانشگاه‌ها خارج کرده‌؛ در حالی که این مبلغ بودجه‌ای است که مجلس آن را تصویب کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: این ارقام برای صرفه‌جویی کنار گذاشته شد در حالی که رگ حیاتی دانشگاه‌هاست و ۹ صدم درصد بودجه عمومی صرفه جویی شده دولت است.

دکتر سلیمی گفت: دانشگاه‌ها بار سنگین مسئولیت را بر عهده می گیرند اما آیا به صرفه است که دانشگاه ها با این بودجه ۹ صدم درصدی با بحران مواجه شوند؟ با این حال با پشتیبانی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را امسال هم با قدرت سپری می کنیم.

به گفته وی، پروژه هایی که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح می شوند از بودجه دولتی ارتزاق نشده و از طریق درآمدهای دانشگاه آماده شده و به بهره برداری می رسند.

، در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، ۴ پروژه جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور منصور غلامی وزیر علوم در محل پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل ساختمان دانشکده الهیات و معارف اسلامی، آزمایشگاه علوم شناختی و پژوهش‌های بین رشته‌ای علوم زیستی در حوزه‌های علوم انسانی، ساختمان شماره دو مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی و سامانه پژوهشی «به پژوه» است.

با افتتاح این پروژه‌ها که در محل پردیس دهکده المپیک دانشگاه به بهره‌برداری خواهد رسید، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دارای ساختمانی مستقل خواهد شد.

دومین مرکز رشد و نوآوری دانشگاه، آزمایشگاه علوم شناختی به عنوان نخستین واحد پژوهش‌های علوم زیستی بین‌رشته‌ای در حوزه‌های علوم انسانی و نیز رونمایی از سامانه پژوهشی «به پژوه» که از طریق آن نشر الکترونیکی انواع منابع اطلاعاتی و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی و نیز مدیریت منابع اطلاعاتی امکانپذیر خواهد بود، به بهره‌برداری خواهد رسید.

 
انتهای پیام

تعداد بازدید : 354

ثبت نظر

ارسال