اعلام آمادگی هزار و ۴۳۸ جسد برای اهدا

اعلام آمادگی هزار و ۴۳۸ جسد برای اهدا

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: از ابتدای شروع طرح اهدای جسد از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تا زمان حاضر، هزارو ۴۳۸ نفر برای اهدای جسد به مراکز علمی و دانشگاهی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

یکشنبه 26 آبان 1398 ساعت 3:17

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عباس مسجدی آرانی، افزود: اگر چه از دو دهه گذشته دانشجویان پزشکی با استفاده از نرم افزارهای مختلف ساخته شده حتی گاهی بهتر از تشریح جسد به آموزش های خاص در این حوزه دسترسی دارند، اما گاهی نیاز در اقدامات عملی تخصصی و فوق تخصصی در رشته هایی مانند گوش و حلق و بینی نیازمند کار روی جسد است.

وی در ادامه به دانشگاه های علوم پزشکی توصیه کرد: حتما جسد مورد نیاز برای مراکز آموزشی خود را از طریق پزشکی قانونی تهیه کنند  تا در آینده دچار مشکل نشوند، روال کار به این صورت است که دانشگاه ها درخواست های خود را در این زمینه به مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام می کنند و نیازهای آنها در کمیته ای با رعایت تمام ابعاد شرعی و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تائید،  مجوز انتقال جسد به دانشگاه مورد نظر داده می شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در مورد تهیه جسد از خارج از کشور گفت: تا کنون گزارشی درباره ورود جسد از خارج از کشور نداشتیم و جسدهایی که قرار است به مراکز علمی و دانشگاهی ارسال شود بعد از ثابت کردن و آماده سازی، بسته به مقدار و میزان استفاده از جسد توسط مرکز علمی، به مدت ۲ سال یا بیشتر برای استفاده های علمی استفاده می شود و بعد از آن جواز دفن صادر خواهد شد و حتی محل دفن و اطلاعات مربوط به آن کاملا مشخص است.

وی در مورد استفاده از اجساد مجهول الهویه که شرایط اهدا را داشته باشند، گفت: به شرط داشتن شرایط لازم، چنانچه جسد تا ۶ ماه شناسایی نشود با هماهنگی با مقام قضایی می شود جسد را با لحاظ وجوه شرعی و قانونی در اختیار دانشگاه ها و مراکز علمی قرار می گیرد.

آناتومی، شاخه‌ای از علوم زیستی است که به بررسی ساختمان بدن جانداران می‌پردازد، آناتومی از نظر لغوی از دو بخش Ana به معنی «برداشتن» و Tomy به معنی «برش» تشکیل شده است، در اصطلاح آناتومی به معنی کالبدشناسی است و می‌توان از کلمه تشریح هم به عنوان یک معادل دیگر آناتومی نام برد، موضوع علم آناتومی مطالعه ساختمان بدن موجوات زنده و ارتباط ساختمانی آنها با همدیگر است.

به دانشجویان پزشکی در دوره پزشکی عمومی ۱۲ واحد درسی آناتومی طی چهار ترم تدریس می‌شود و همراه دروس نظری واحد تشریح عملی برای دانشجویان ارائه می‌ شود، تدریس درس آناتومی همراه با عکس و فیلم، استفاده از مولاژ (قالب) و در نهایت هم استفاده از جسد انسان است.

بنابراین تهیه جسد برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه ها همواره مورد توجه بوده است. گاهی تامین این نیاز از طریق اهدای جسد و گاهی هم از طریق استفاده از جسد مجهول الهویه انجام می شود.

تهیه جسد در کشور به این منظور تاکنون با استفاده از اجساد افراد مجهول الهویه و بلاصاحب با طی روند زمانی و قوانین آن انجام می شد تا اینکه در مرداد سال ۹۶، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور فراخوانی مبنی بر اهدای جسد داد. پس از آن اهدای جسد با استقبال برخی افراد و به ویژه قشر جوان و تحصیل کرده مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

  • کشف یک جسد دیگر از صیادان مفقود شده
  • جزییات کامل اهدای جسد به پزشکی قانونی
تعداد بازدید : 491

ثبت نظر

ارسال