از بحران آب تا دیدگاه‌های جنسیتی در تعیین مدیر و انتصاب مربیان ورزشی

از بحران آب تا دیدگاه‌های جنسیتی در تعیین مدیر و انتصاب مربیان ورزشی

در صبح اولین روز از هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان شش تیم راه یافته به مرحله کشوری به مناظره درباره موضوعات بحران آب، دیدگاه جنسیتی در تعیین مدیران و انتصاب مربیان ایرانی برای تیم‌های ملی ورزشی پرداختند.

یکشنبه 1 دی 1398 ساعت 1:1

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، در اولین مناظره تیم‌های "گردون" از استان آذربایجان غربی و تیم "تنقیح مناط" از دانشگاه علم و فرهنگ در قالب گروه‌های چهار نفره با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در این مناظره تیم "گردون" در موضع موافق و تیم "تنقیح مناط" در موضع مخالف بر سر گزاره "اصلی‌ترین عامل بحران آب در ایران، سیاست‌های توسعه خودکفایی صنعتی و کشاورزی است" به  گفت و گو پرداختند.

در ابتدا تیم گردون به توضیح گزاره پرداخت و گفت: خشکسالی در ایران مسئله تازه‌ای نیست بلکه از کتیبه‌های داریوش و هخامنشی نشان دهنده همین موضوع است و این کتیبه‌ها سیر تاریخی مسئله را نشان می‌دهد. مسئله خاص جغرافیای ایران به دو علت که شامل "حاکمیت پرفشار جنب حاره‌ای" و "حضور ایران بین مدار 25 و 45 درجه شمالی" است باعث تبدیل به منطقه خشک شده است. از طرفی 85 درصد مناطق کشور در وضعیت خشک تا نیمه خشک قرار دارند.  اما مسئله این است که با وجود این مشکل حتما متغییرهای دیگری در متاثر کردن این مسئله وجود دارند اما پیش بینی می‌شود در سال های آتی کشور آب شرب را هم از دست بدهد و مجبور به واردات شود.

این تیم در ادامه افزود: بحران موقعیتی است که بیانگر درصد تهدید نسبت به جان مردم است. سه عامل اصلی که باعث اثبات کم شدن آب می‌شود شامل کاهش ذخایر منابع آب زیر زمینی، افزایش بی رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و این که در این سال ها به فکر شیرین سازی آب دریا افتادیم، می‌شود. همچنین براساس داده‌ها 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، 6 تا 7 درصد در بخش صنعت و 2 تا 3 درصد در مصارف خانگی استفاده شده است.

عضو این تیم افزود: آقای کاوه مدنی به سه مبحث برای وجود بحران آب اشاره کرده که شامل ناکارآمدی بخش کشاورزی، رشد جمعیت و عطش توسعه و سومدیریت است زیرا با افزایش جمعیت نیاز به غذا وجود دارد پس مجبوریم بخش کشاورزی را توسعه دهیم و وقتی کشاورزی ناکارآمد باشد عطش توسعه ناکارآمد می‌شود و در نتیجه ما به قعر چاه می‌رویم. همچنین در ایران 63 درصد بخش کشاورزی به آب‌های زیر زمینی وابسته است و طبق گفته‌های دکتر عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، در حد 20 درصد برداشت از سفره‌های آب‌های زیر زمینی اشکالی ندارد. اما ایران با 85 درصد این کار را انجام می‌دهد.

تیم مذکور با اشاره به مفهوم آب مجازی ادامه داد: به این دلیل می‌گوییم مجازی زیرا محصول نهایی قابل رویت نیست. همچنین انتقال آب از خزر به سمنان برای توسعه کشاورزی اتفاق افتاد و 25 درصد سدسازی شد و در اصفهان فولاد مبارکه تاسیس شد در حالی که تغییرات اقلیمی قابل پیش بینی نیست.

این تیم در پایان مذاکراتش افزود: تیم ما به توسعه خودکفایی اشاره دارد و مسئله توان افزایی کشاورزی مطرح است. باید دقت کنیم سیاست گذاری غلط ما در بخش کشاورزی باعث می‌شود خلاقیت و بهره وری کشاورز از بین برود. همچنین مسئله خشکسالی تاریخی است و رویکردهایی مثل افزایش جمعیت، کاهش بارندگی، افزایش آلودگی های محیط زیستی و توسعه کشاورزی باعث تثبیت بحران آب می‌شود.

گروه گردون در انتها با مطرح کردن این سوال که آلودگی‌های محیط زیستی باعث به وجود آمدن بحران آب شده یا سوء مدیریت؟ ادامه زمان مناظره را به گروه تنقیح مناط واگذار کرد.

گروه تنقیح مناط با اشاره به عوامل بحران آب گفت: سیاست‌های درون بخشی آب شامل دیدگاه مدیران است که تصور می‌کنند با انتقال آب و سدسازی می‌توان بحران آب را حل کرد که کاملا با توجه به اقتصاد و مسائل اکولوژی غلط است. همچنین قانون ملی شدن آب، قانون توزیع آب و بهره برداری از چاه قوانینی است که بحران آب را تشدید کرده است.

عضو این تیم با توجه به سیاست‌های خارج از بخش آب افزود: مواردی مثل افزایش هشت برابری جمعیت و اینکه در منطقه بحرانی از نظر آب هستیم، مسئله تغییرات اقلیمی و خشکسالی و مسئله آمایش سرزمینی که به آن بی توجه بودیم باعث وجود بحران آب شده است.

این تیم ادامه داد: رویکرد ما علت العللی نیست. باید در زنجیره عللی به بحران آب نگاه کرد. سیاست‌های مناسبی که گفته شد تصویب شده اما اجرا نشده است. همچنین کشاورزی در بحران آب موثر است زیرا 30 درصد اشتغال کشورمان در بخش کشاورزی است. ما در بخش‌های دیگر توسعه نداشتیم و به مرور این بخش باید کوچک شود و تاکنون  این کار را نکردیم و نمی‌شود یک شبه این کار انجام داد و بگویم کشاورزی نمی‌خواهیم. همچنین مسئله فولاد اصفهان این نیست که در جای بدی ساخته شده است. موضوع مورد بحث این است که از قوانین درست استفاده نمی‌شود.

گروه تنقیح مناط در پایان افزود: نکته مهم این است که ما در منطقه بحرانی هستیم و مشکل اصلی مدیریت است. آیا اگر تکنولوژی را به کار ببریم با مصرف آب خیلی کمتر همین محصولات را نمی‌توانیم تولید کنیم؟ پس بنابراین مسئله مدیریت است.

در پایان این مناظره تیم تنقیح مناط به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد.

نقش جنسیت در تعیین مدیران

در دومین مناظره‌ای که صبح امروز برگزار شد؛ تیم "سروش رازی" از استان کرمانشاه در موضع مخالف و تیم "آرمان" از دانشگاه خواجه نصیر در موضع موافق بر سر گزاره "انتصاب مدیران مبتنی بر جنسیت، منجر به افزایش نگاه جنسیتی در تصمیم‌های نهادهای اجرای و حاکمیت می‌شود" به مناظره پرداختند و تیم سروش رازی برنده این رقابت شد.

در ابتدا تیم آرمان با اشاره به این که جنس با جنسیت متفاوت است به توضیح گزاره پرداخت و گفت: جنس، آرایش بیولوژیکی است اما جنسیت براساس نقش‌های اجتماعی و رفتارها در جامعه است. نگرش جنسیتی عامل کاهش مشارکت زنان است که به وفور در آمارها هم دیده می‌شود. ما معتقدیم مدیریت امری اکتسابی است که بر اثر تجربه به دست می‌آید. همچنین چیزی که باعث شده جنسیت موضوع مهمی باشد ایدلوژی‌های مرد سالارانه است.

تیم آرمان با توجه به این که تاریخ جامعه بشری تاریخ نابرابری جنسی بوده است، مطرح  کرد: وضعیت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و سنتی متفاوت است زیرا کشورهای توسعه یافته شرایط بهتری دارند. همچنین طبق آمار معاونت امور زنان 2.5 درصد مدیران عالی زنان و 16.9 درصد مدیران پایه در سال 96 زنان بوده‌اند و ایران جزو پنج کشور بدتر از نظر نابرابری جنسیتی است. گزاره نگاه جنسیتی در قالب جامعه بررسی می‌شود و با حوزه بررسی فردی متفاوت است. اما آمارها نشان می‌دهد بوشهر و رشت و تهران جزو بهترین شهرهای ایران در انتصاب مدیر زن بوده‌اند.

عضو این تیم ادامه داد: انتصاب مدیران مبتنی بر حذف مرد و زن نیست بلکه باورهای شکل گرفته تاثیر گذار است. نظریه‌های روانشناسی نیز در مرحله اثبات نیست زیرا با آمارها می‌توان به نظریه استناد کرد.

گروه آرمان با اشاره به این که موضوع فردیت شامل دو حوزه متفاوت می‌شود در پایان بیان کرد: این که بر اساس فردیت افراد چیزی را جست و جو کنیم تا در ساختار اجتماعی؛ متفاوت است زیرا موارد متفاوتی در ساختار اجتماعی می‌تواند موثر باشد و نگاه جنسیتی قابل اندازه گیری نیست.

در مقابل این گروه که تیم سروش رازی بیان کرد: انتصاب مبتنی بر جنسیت یعنی در انتخاب یک مدیر جنسیت ملاک مهمی باشد. پروفسوری می‌گوید تمام مسائلی که منجر به نگاه جنسیتی در افراد می‌شود مربوط به 17 سال نخست زندگی آنها است و بنابراین بحث جنسیتی به سنین جوانی برمی‌گردد.

این تیم در ادامه عنوان کرد: همچنین سازمان سی آی ای در آمریکا تمام روسایش را از بین مردان انتخاب کرده است. همچنین قوه قضاییه پیش از انقلاب و هم اکنون تمام رؤسایشان را از بین مردان انتخاب کرده‌اند.

تیم سروش رازی تصریح کرد: ما احساس می‌کنیم در روانشناسی کلیشه‌های جنسیتی داریم که تیم مقابل بیشتر به این کلیشه‌ها توجه داشته است.

نقش مربیان ایرانی برای تیم‌های ملی در تقویت ورزش ملی

در پایان بخش اول تیم برهان از استان یزد در موضع موافق و تیم مادر از استان خراسان شمالی در موضع مخالف بر سر گزاره "انتصاب مربیان ایرانی برای تیم‌های ملی موجب تقویت ورزش ملی خواهد شد" به مناظره پرداختند و تیم مادر برنده این رقابت شد

تیم برهان با اشاره به این که زیر بنای استدلالی ما جو حاکم بر ورزش ملی است، گفت: در این شرایط که جو خاصی بر ورزش ملی حاکم است، مسائل مختلفی مثل تحریم‌ها، فسادها و مشخص نبودن دخل و خرج فدراسیون باعث وجود جو خاص‌تری می‌شود و کسی می‌تواند مربی تیم باشد که در این محیط رشد کرده باشد و با همه مشکلات آن دست و پنجه نرم کرده باشد. بنابراین در حالت کلی هر پدیده‌ای در حالت طبیعی به جو مخصوص به خودش نیاز دارد. از طرفی هر چه شباهت بین افراد بیشتر باشد، احتمال تعلق به هم نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه باعث موفقیت بیشتر می‌شود.

عضو این تیم افزود: مهمترین فاکتور برای انتقال تجربه به ورزشکاران حضور مربی در تیم‌های پایه‌ای است و انعقاد قرارداد با سرمربی باعث ارتباط بیشتر بین تیم‌ پایه و بزرگسالان می‌شود؛ علاوه بر این کلمه ملی یعنی مربی ملی داشته باشیم و با توجه به داشتن کیفیت باید انتخاب مربی داخلی باشد تا باعث تقویت تیم ملی شود و این‌که تیم مقابل حرف از دیپلماسی می‌زند، باید گفت دیپلماسی در ورزش ارتباطی به مربی خارجی ندارد.

وی ادامه داد: کلمه تقویت در گزاره فقط به معنی بهبود در نتیجه نیست. بلکه تقویت را باید در ساختار و رده سنی پایین دید؛ همانطور که در والیبال با مربیان داخلی نتیجه خوبی گرفتیم. مربی باید آموزش ببیند و در کارگاه‌های آموزشی فعالیت داشته باشد و همه اینها پیش نیاز یک مربی موفق است.

تیم برهان در پایان تصریح کرد: ما می‌توانیم با حمایت از مربیان خوبمان به استعدادیابی و هماهنگی بهتر در جهت قوی شدن ورزشمان کمک کنیم.

تیم مادر که در موضع مخالف مسابقات است، با اشاره به استدلال‌هایی که گزاره نمی‌تواند درست باشد، بیان کرد: دو متغیر ملیت مربی و تقویت ورزش ملی که در گزاره قائل به ارتباط مستقیم است، نشان‌دهنده این است که گزاره نمی‌تواند درست باشد. همچنین داشتن تجربه و صلاحیت و دانش مربی قطعا در موفقیت تیم موثر است. زیرا تقویت ورزش در گرو مربی داخلی و خارجی نیست و عوامل اصلی تقویت ورزش ملی در اختیار داشتن دانش روز و گسترش دیپلماسی در ورزش است که امری مهم به حساب می‌آید.

تیم مذکور با اشاره به این که مربی ایرانی داشتن باعث انحصار و وجود رانت می‌شود، افزود: مسئله‌ای مثل دانش مربی مهم است، البته خیلی چیزها به این بستگی دارد که فدراسیون از مربی چه بخواهد.

تیم مذکور در پایان افزود: فکر می‌کنم امروز دو گروه مخالف داریم؛ زیرا لطف الله نسبی هم به علت تعمیرات منزل به اردوی تیم ملی نرفت. بنابراین تقویت ورزش امری کلان است و نمی‌شود به تغییر مربی که امری جزئی است، ربط داد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 341

ثبت نظر

ارسال